C2CV Startet 16.Juli.2018 Del på Facebook Startet 16.Juli.2018 Har akkurat kjøpt en Scan Baltic med en 6-sylindret BMW. Motoren har fått Mericruise topper og kjøling og har de ukene vi har eid den, gått fint. De siste dagene har det dukket opp et fenomen . Det har tatt opptil 35 sekunder etter kaldstart før oljetrykkslampa har slukket. Dette bekymrer meg. Hva kan være feil her? Har blitt anbefalt å bytte olje og filter, og det er nå gjort. Spent på om neste kaldstart vil gi tidligere oljetrykk. Kan ikke høre noe ramling i motoren før trykket er oppe, men er redd for å bruke båten før problemet er lokalisert. Har noen tips å komme med hva dette kan skyldes og hva som må gjøres for å løse problemet, er jeg svært takknemlig for det. Mvh M Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Hørtes nå merkelig ut. Oljetrykket er normalt sett høyest med det samme en starter og olja er tykk. Er du sikker på at det er oljelampa og ikke ladelampa som lyser ledninger kan jo være byttet om. Om det nå er oljelampa ville jeg først ha kontrollert oljetrykket med et manometer. Er oljetrykket for lavt må vel motoren ut er det ikke for lavt er det vel feil på giveren. Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Har du oljetrykksmåler, slik at du kan se hvordan oljetrykket stiger ved oppstart? Ble støtstenger/ løftere/ vippearmer sjekket/ skiftet samtidig med toppene? Ser ut som en VM motor,. På disse hender det at støtstengene slites ut i endene, slik at de ikke tetter imot vippearm/ løfter og kan resultere i at mye av oljetrykk forsvinner der. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Dette er en VM-motor som BMW har marinisert. Deretter overtatt og videreført av Mercruiser. Se div tråder her om denne motoren bl a her BMW D190 på 165 hk osv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Haill skrev for 8 timer siden: På disse hender det at støtstengene slites ut i endene, slik at de ikke tetter imot vippearm/ løfter og kan resultere i at mye av oljetrykk forsvinner der. Oljetrykk I støtstengene? Hvordan henger dette sammen? Det har jeg aldri vært borti før... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
000 Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Det er ikkje mulig. Enten er det feil på brytreen eller så er det ladelampa som det sies over her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Jeg ville prøvd med en ny giver for oljelyset. Ting kan tyde på at den gamle har blitt treg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Haill Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 index skrev for 5 timer siden: Oljetrykk I støtstengene? Hvordan henger dette sammen? Det har jeg aldri vært borti før... index skrev for 5 timer siden: Oljetrykk I støtstengene? Hvordan henger dette sammen? Det har jeg aldri vært borti før... Legger ved bilde av noen jeg har byttet, de skal være kulerunde i endene. Oljens gang i gjennom vippetøyet går til slutt ut igjennom støtstanga. Som poengtert i mitt og andres innlegg, sjekk oljetrykket, stiger det til normalt trykk ved start og lampa henger etter, bytt trykkbryter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Artig løsning;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
000 Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Haill skrev for 14 timer siden: På disse hender det at støtstengene slites ut i endene, slik at de ikke tetter imot vippearm/ løfter og kan resultere i at mye av oljetrykk forsvinner der. Det er sjølvsagt heilt feil. Om støtstanga er ny, slitt , rom, tett eller et helt annet sted så spiller det ingen rolle for motorens oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Problemet med oljetrykket er ikke løst. Skal forsøke å bytte oljetrykksgiver, men har lett lenge og forgjeves etter den. Fant noe som kan ligne som ligger rett forran starteren med to ledninger på. Tok av ledningene og startet motoren. Oljetrykksnåla fløy rett opp på 10kg. Er det oljetrykksgiveren jeg har funnet? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Litt usikker på hvor du mener med plasseringen. Men selve giveren til oljetrykket skal sitte på blokka, nesten midt på, eller sagt på en annen måte: bak starteren. Det sitter vel også en alarmgiver til oljetrykket, og den mener jeg sitter langt bak på blokka, nesten ved svinhjulet.. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Minner veldig på oljetrykksgiveren ja. Jeg har en Mercruiser D.tronic 250 som jeg forstår er bygget på samme lesten som jeg måtte bytte giveren på for noen år siden. Den hadde kun 1 ledning, men plassering og fasong minnet veldig. Grunnen for byttet var at instrumentet for oljetrykk levde sitt eget liv, nål spratt i hytt og vær uavhengig av turtall og belastning. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Jeg ville montert et helt vanlig manometer og startet opp motoren, for å få den fulle oversikten på hva som skjer Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
C2CV Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Nomen, det høres fornuftig ut å montere et helt vanlig manometer, men da må jeg først finne hvor oljetrykksgiveren sitter . Eller er det slik at jeg kan montere manometeret inn der oljetemperatur føleren sitter, rett over oljefilteret? Mye enklere å gå inn der. Tenker slik at en oljetrykksgiver som kanskje reagerer seint noen ganger og raskt andre, er bare å få vekk. Koster uansett bare noen hundrelapper. Plasseringen på "gjenstanden" på bildet over med 2 skruer på toppen for montering av ledninger, er plassert på høyre side i blokka, rett foran starteren. Da ser jeg fra bakenden av motoren og framover. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Giveren er den du la ut bildet av, at instrumentet fikk til maks når du tok av ledningene bekrefter det. Sku ut giveren og ta den med til f.wks Hydroscand, for å få en testnippel med rikrige gjenger (kalles minimess) og ett manometer gradert f.eks 0-10 bar. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
marius Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Ville ikke brukt penger på nippel og manometer, men heller bare kjøpt ny giver først som sist. Sannsynligheten for at det er feil på giveren er nokså stor etter det du allerede har funnet ut, og den giveren er sannsynligvis mye billigere enn et manometer. Oljetrykksgiveren til Mercruiseren min betalte jeg under 500 kroner for og det tok meg 1 minutt å bytte den. Start med det enkle og billigste, bytt giver. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 TS forteller at det tar 35 sekunder før han får oljetrykk. Det kan være at det stemmer, isåfall bør det rettes opp i. Det kan også være feil på giver,instrument ol. Jeg hadde ihvertfall ikke roet meg før jeg hadde sett med ett mekanisk manometer at alt er på stell. Det kronene til manometer er småtteri iforhold til kostnadene ved motorhavari. Det er ikke alltid at det enkleste er det beste Ett slikt manometer kan det fort være at man kan få bruk for ved en senere anledning også. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kjettingkasse Svart 17.August.2018 Del på Facebook Svart 17.August.2018 Fant du ut av denne C2CV? Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 19.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2018 Hei. Nå er oljetrykksgiveren skiftet. Ved første kaldstart etter byttet, tok det 40 sekunder før oljetrykket gikk opp og lampa sluknet. Skal ut med båten i dag og skal teste på nytt om dette fenomenet har løst seg med ny oljetrykksgiver. Fikk med meg et potensiometer for å teste oljetrykksinstrumentet på dashbordet. Det ble tilsluttet en ledning som skulle inn på oljetrykksgiveren og 6-7 runder på pot.meteret viste normalt instrument - nåla gikk opp uten rykking og stans. Haill, de støtstengene du byttet som var slitt, var de til denne motoren? Hvordan var de å bytte? Var de som ellers med støtstenger at de bare kan trekkes opp når vippestellet er fjernet? Hvor mye skiftet du av deler, byttet du vippearmene også fordi de også var slitt, og kom oljetrykket raskere opp etter skiftet? Hører gjerne mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 19.August.2018 Del på Facebook Svart 19.August.2018 Hei. Jeg demonterte vippearmsbukken, så var det bare bare å trekke opp støtsengene. Jeg måtte bytte vippearmene fordi at de var like slitt som støtstengene. Jeg vil anta at oljtrykket steg med minst en bar. La ikke merke til at oljetrykket steg ikke noe fortere ved oppstart i forhold til før. Det var en 5 sylindret VM motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.August.2018 Del på Facebook Svart 19.August.2018 Kan også være at overtrykksventilen i smøresystemet henger. Denne skal slippe olje tilbake til bunnpanne dersom trykket blir for høyt for å forhindre sprenging av lagere og oljefilter. Det hender at disse henger seg opp og da kan du få de symptomene du ser. Er som regel en kule eller et stempel i en kanal med en fjær på yttersiden. Jeg kjenner ikke din motor så jeg vet ikke hvor den sitter hos deg. Er ofte tilgjengelig uten å måtte demontere store deler av motoren. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
hegra Svart 19.August.2018 Del på Facebook Svart 19.August.2018 Du sier det gikk 40 sek før lyset slukket. Hva med instrumentet, hva viser det og hvor lenge gikk det før det reagerte. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 19.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2018 Instrumentet slår ut samtidig med at lyset slukker. Var på tur med båten i dag, glødet den på vanlig måte. Denne motoren har svært kort tid fra nøkkelen vris om til glødelampa slukner, ca 7-8 sekunder. Da er det bare å kinne litt, så går den. I dag fulgte jeg samme prosedyre og trykket på startknappen når glødelampa sluknet. Motoren gikk 1 sekund, men stanset. Ny start ga normal gange og oljetrykket var på plass etter 3-4 sekunder. Spørsmål: Har den noen hensikt å vente lenger etter at glødelampa har sluknet før man starter, for å få lengte glødetid? Skal følge med ved neste oppstart og ta tiden før lampa og instrumentet reagerer, men det kan virke som at det var giveren som var treg. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.August.2018 Del på Facebook Svart 19.August.2018 C2CV skrev 40 minutter siden: Spørsmål: Har den noen hensikt å vente lenger etter at glødelampa har sluknet før man starter, for å få lengte glødetid? Kjenner ikke motoren, men normalen er at når glødelampe slukker så stopper også glødeprosessen. Altså bør start foretas rett etter at lampen slukker. Er det kaldt og vanskelig og starte etter bare en omgang med gløding gløder man to ganger før start. C2CV skrev 48 minutter siden: Motoren gikk 1 sekund, men stanset. Ny start ga normal gange og oljetrykket var på plass etter 3-4 sekunder. Får du oljetrykk etter 3-4 sek så er jo ikke det ille. Trenger ikke være noe galt da. Verre er det om det tar over halvminuttet. Det er for lang tid, men man bør jo finne ut om det skyldes instrument/giver feil, eller om det er reelt at trykket uteblir så lenge. Så hvis du hadde fått utslag på instrumentet lenge før lyset slukket ville giverfeil være mest trolig. Nå reagerte lys og instrument samtidig, men nå er jo også giver byttet. Volvo penta har ofte egen giver for instrumentet, og egen giver for oljetrykklyse, altså to givere. På din motor ser det ut til at du har en kombigiver som gir signal til både instrument og lys. Grunnen til det er at det er to ledninger på din. Har du koblingsskjema til motoren din, vil det fremgå der om du har en eller to givere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.