C2CV Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Min motor har bare en giver med 2 ledninger. Tester videre i dag med kaldstart i ettermiddag, så får vi se hvordan oljetrykket oppfører seg. Det lengste jeg har opplevd har vært 1minutt og 40 sekunder før lampa slukna og viseren var på plass. Ikke rart man ser for seg veiva ut gjennom motorblokka. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2018 Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 hegra skrev for 19 timer siden: Volvo penta har ofte egen giver for instrumentet, og egen giver for oljetrykklyse, altså to givere. På din motor ser det ut til at du har en kombigiver som gir signal til både instrument og lys. Grunnen til det er at det er to ledninger på din. Har du koblingsskjema til motoren din, vil det fremgå der om du har en eller to givere. Jeg har tilnærmet samme giver. Hos meg har den to ledninger for at den er to-polet. Er du i tvil om trykket, sett på et manometer. Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 20.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2018 Byttet oljetrykksgiver, og nå er alt normalt. takk for god assistanse. Mvh M Sitér dette innlegget Link to post
olkrwa Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Problemet løst. Har hatt BMW d636 i over ti år og det har fra dag en vær et problem å få oljepumpen til å ta. Har også forstått det slik at dette er et kjent fenomen på disse motorene. Noen kommer med en gang mens andre tar alt for lang tid. tok motor ut for noen år siden og sjekket alle toleranser i oljepumpen og alt var innenfor. Kontrollerte også pickup att den ikke tok luft osv. Kontrollerte rådelager i samme slengen da den flere ganger hadde gått lenger enn jeg synes den burde uten oljetrykk. Lagrene var heldigvis helt fine. Har selvfølgelig også sjekket olje filter tilbakeslags ventil overtrykksventil osv. Når pumpen tar så er trykket Ca. 4 bar. Problemet var såpass stort at jeg brukte og ta ut oljetrykksgiver når båten hadde stått lenge. Deretter var det å turne motoren med starter til der kom olje ut av hullet. Det virket som pumpen tok mye lettere når der ikke var noe motstand på trykk siden. I sommer bestemte jeg meg for å løse dette problemet en gang for alle. Jeg fant ut at oljepumpen på nyere Mercruiser D254 hadde lenger rotor gir/Impeller altså større kapasitet men passet ellers. Noe modifisering måtte jeg likevel gjøre. Den originale pumpen hadde et lite støtte lager som den nye ikke hadde samt at den nye pumpen stikker lengre ut. Det ble derfor nødvendig å frese vekk en del på motorens front deksel men dette var en enkel sak. Siden denne modifiseringen har jeg ikke hatt noe problem Trykket kommer etter maks 2 sekunder mot tidligere 30 og kanskje mer. En ting som også kan hjelpe er å ha oljestanden på maks. I en båt ligger gjerne motoren en del høyere i framkant noe som også bidrar til å øke løftehøyden til pumpen. Men som sagt en pumpe av nyere type løste problemet for min del Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.