Gew77 Startet 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2018 Hei! Har 2x Caterpillar 3208 375HK ombord. Vi kjøpte båten rimelig og ble godt opplyst av forrige eier om at det trolig var noe med en av toppakningene på styrbord motor, siden det hadde vært bobling i kjølevæske og at denne haddet sprutet ut noen ganger. Vi har brukt båten mye etter kjøpet og har fulgt med på dette. Vi pleier å gå ganske rolig, både for at vi nyter turen underveis og at det sparer litt cash.. På vei hjem fra ferien, ville jeg gi på for å få ut litt sot fra systemet. Da opplevde jeg at jeg fikk alarm på vanntemp. Dro ned turtallet, og stoppet motoren. Mens kona kjørte på en motor gikk jeg ned i maskinrommet og der hadde det sprutet kjølevæske over alt fra "hullet" ved lokket på vanntanken. Fargen på denne hadde innslag av sort, som gjør at jeg mistenker også at dette er eksos, som forrige eier antok. Jeg fikk fylt opp tanken igjen og startet motoren, da gikk tempen fint ned til 80 grader og alt virker greit igjen. Kan igjen gå opp til 9 knop som vi pleier å marsje på og ingen tempstigning i det hele tatt. Etter dette har alt gått fint, har ikke prøvd meg på full gass igjen, tar ikke sjansen på det enda Olje er fin og holder stabilt nivå Mister ikke kjølevæske etter påfylling av det som rant over Ikke noe farge på eksosen, ser "normal ut" litt røyk ved pådrag, men uten farge og den gir seg. Jeg mistenker at det kan være en brist i toppakning mellom en eksosventil og kjølekanal. Har fått med komplett sett for å bytte dette fra forrige eier. Men det er jo en omfattende skrujobb, så jeg vil være tilnærmet 100% sikker på at feilen er der før jeg starter på den jobben.. Motoren er jo V8, så det er litt kjedelig å behynne på feil side også.. Hva tror folket? Er det toppakning eller kan feilen også komme fra eksosmanifoiler, turbo mm? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Førstefender Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Sannsynligvis toppakning, ville levert topper til planing også når du skal bytte toppakning, hvis ikke kan du få ny overraskelse etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Takk for svar! Så eksosmanifoiler kan det ikke være? Kan man på noen måte finne ut hvilken av toppakningene i en v motor som er gåen? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Førstefender Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Ser ikke at eksosmanifold har kontakt med ferskvanns-siden på motor? Symptomene dine høres ut som toppakning, hvis det ikke er sprekk i selve toppen.. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Tror det går ferskvann i eksosmanifoldene på denne blir kjølt av ferskvann om jeg ikke tar feil, men det blir kanskje ikke det trykket der? Og symptomene på lekkasje der hadde trolig gitt vann i eksosen istedet for motsatt? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
nomen Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Enig med "Førstefender" dette er nok toppakning. Lever toppen til trykktesting/sprekksøking og planing når de først er av. Fint vinterarbeid dette? Du kan jo be konemor om å dra skikkelig på, mens du kikker ned på motoren. Kanskje du da ser hva/hvor feilen er? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gew77 Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Blir nok vinterjobben ja..? hvor kan man levere topp til sjekk i Oslo-området? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Topplokkoverhaling som vinterjobb. Du kan jo høre med Sarpsborg Motorverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Etter å ha lest mye på boatdiesel.com, så er det nok bare å brette opp armene og begynne demontering til vinteren. Så godt som alle svar der inne er "Blown Head Gasket". Da blir det ikke fritidsproblemer denne vinteren heller:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Ttor Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Det er greie motorer å skru på. Men toppene veier myyye. Greit å løfte de med en liten talje. Skaff deg en service manual, så fikser du dette selv. Med unntak av eventuell planing av topp. Har selv bygget en slik motor fra to gamle. Hadde aldri skrudd på noe annet enn totakts moped før. Den står dessverre fortsatt i verkstedet mitt, da jeg aldri fant en båt som den passet i. Nå har jeg noen grønne greier under dørken.... Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Takk for svar Ttor! Har servicemanualen. Ser ikke så veldig avskrekkende ut, selv om jeg heller ikke har skrudd så mye på så store maskiner. Etter å ha lest i manualen er det blant annet justering av ventiler som der "skummelt" ut, men får lese meg opp:) Toppene veier 60 kg hver, mener jeg å ha lest... Blir enten talje eller en hjelpemann her. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Ttor Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Tror ikke ventiljustering er verdens verste jobb. Har selv to maskiner jeg skal justere. Gjelder bare å ha boken foran seg. Du slipper helt å tenke på kamakslinger og timing på maskinen din. Akslingen ligger nede i V-en, og det går bare noen staker opp til vippearmene. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Satser på at det skal gå greit:) FÅr be om hjelp underveis, og bruke god tid. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 En viktig detalj, avhengig av hva du gjør: Les prosedyren for bemont/mont. av vippearmakslinger. Nummerer støtstengene til ventilene så de kommer tilbake på samme plassen. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Lesingen er i gang, Caterpillar permen er fast sengelektyre fremover nå. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Tips verksted nær Oslo som kan plane toppen: https://sandemmotor.no De driver med bilverksted til vanlig og starter nå med ren maskinreperasjon (nytt firma). Kjenner kun til dem via jobben min. Har snakket noen ganger med eieren og han virker som en ærlig kar. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gew77 Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Takk for tips!! Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Trekker frem denne igjen. Er det noen her som har gjort denne jobben og har noen gode tips ved bytte av toppakninger på 3208. Begynner å få en ganske god oversikt etter lesing av manual og på andre fora. Men tips på morsmålet fra folk som har gjort dette i praksis kan det ikke bli for mye av. Som jeg har lest så må dieselrør av, intercooler huset må av, eksosmanifolder likeså. Deretter topplokk, vippearmakslinger og dyser, før man begynner å løsne selve toppen. Har pakningssett til alt dette. Tenker å ta en rens av intercooler mens den først er av. Manual og andre fora sier man må bytte boltene om disse er rustne, hva sier dere? Tenker at demontering/montering av dyser og vippearmakslinger er de mest kritiske punktene, samt tilltrekking av topp. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 18.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2018 Da er toppene demontert, mye jobb, men ganske rett frem med servicemanualen i nærheten. Skal få testet toppene, men førsteinntrykket er at det ser veldig pent ut.. Klarer ikke å se noen brist i pakningen, kan den likevel være sliten/blown? Siden det kun skjer utblåsninger på høyt turtall? Har lagt ut noen bilder på FB siden vår, som jeg tillater meg å linke til: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2038523339519090&id=969921643045937 Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart 18.November.2018 Link til dette innlegget Svart 18.November.2018 Husker ikke så mye fra disse motorene. De har etter husken våte sylinderforinger, men lurer på om 3208 var en av 'engangsmotorene' altså ikke utskiftbare foringer. Mener det har vært tilfeller av pitting gjennom foringene. Altså lekkasje av kjølevann inn på stempeltopper, grunnen var bruk av feil frostvæske. Da blåser naturligvis også eksosen den andre veien. Merk at en del av disse amerikanerene har topplokk- og andre bolter som kun skal strekkes en gang. Dessuten har noen motorer gjengepartier som går ned i kjølekappen, slik at man skal gjøre gjengepartiene i blokka godt rene og boltene skal settes inn med 'spesialstoff' (silikon) for smøring og ikke minst tetting av gjengene. Pass på, ta det som en jobb, finn feilen. Det kan vel ha vært skrudd på motoren tidligere, og de som har skrudd har ikke fulgt prosedyren. Eller spart på topplokkboltene. På min GM skal det byttes bolter etter hver tiltrekking, blant annet. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Må prøve og lukke noen tråder:) Nå er operasjonen ferdig og så langt så ser det veldig bra ut. Var mye jobb, men tror minst 2/3 av tiden har vært nettsøk og grubling, så om jeg må ta den andre motoren en dag så tror jeg det skal gå noe kjappere.. Jeg har valgt å bruke min FB side til å presentere prosjektene våre, om dere er interesserte så kan dere se mer her: https://www.facebook.com/BirchwoodTS44/ Har ikke lagt ut bilder/video fra oppstart enda. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.