Jump to content

Caterpillar 3208 - Gåen toppakning eller noe annet?


Gew77

Recommended Posts

Hei!

 

Har 2x Caterpillar 3208 375HK ombord. Vi kjøpte båten rimelig og ble godt opplyst av forrige eier om at det trolig var noe med en av toppakningene på styrbord motor, siden det hadde vært bobling i kjølevæske og at denne haddet sprutet ut noen ganger.

 

Vi har brukt båten mye etter kjøpet og har fulgt med på dette. Vi pleier å gå ganske rolig, både for at vi nyter turen underveis og at det sparer litt cash..

 

På vei hjem fra ferien, ville jeg gi på for å få ut litt sot fra systemet. Da opplevde jeg at jeg fikk alarm på vanntemp. Dro ned turtallet, og stoppet motoren. Mens kona kjørte på en motor gikk jeg ned i maskinrommet og der hadde det sprutet kjølevæske over alt fra "hullet" ved lokket på vanntanken. Fargen på denne hadde innslag av sort, som gjør at jeg mistenker også at dette er eksos, som forrige eier antok.

Jeg fikk fylt opp tanken igjen og startet motoren, da gikk tempen fint ned til 80 grader og alt virker greit igjen.

 

Kan igjen gå opp til 9 knop som vi pleier å marsje på og ingen tempstigning i det hele tatt. Etter dette har alt gått fint, har ikke prøvd meg på full gass igjen, tar ikke sjansen på det enda

 

Olje er fin og holder stabilt nivå

Mister ikke kjølevæske etter påfylling av det som rant over

Ikke noe farge på eksosen, ser "normal ut" litt røyk ved pådrag, men uten farge og den gir seg.

 

Jeg mistenker at det kan være en brist i toppakning mellom en eksosventil og kjølekanal. Har fått med komplett sett for å bytte dette fra forrige eier. Men det er jo en omfattende skrujobb, så jeg vil være tilnærmet 100% sikker på at feilen er der før jeg starter på den jobben.. Motoren er jo V8, så det er litt kjedelig å behynne på feil side også..

 

Hva tror folket? Er det toppakning eller kan feilen også komme fra eksosmanifoiler, turbo mm?

 

 

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Det er greie motorer å skru på. Men toppene veier myyye. Greit å løfte de med en liten talje. Skaff deg en service manual, så fikser  du dette selv. Med unntak av eventuell planing av topp. Har selv bygget en slik motor fra to gamle. Hadde aldri skrudd på noe annet enn  totakts moped før. Den står dessverre fortsatt i verkstedet mitt, da jeg aldri fant en båt som den passet i. Nå har jeg noen grønne greier under dørken.... 

Link to post

Takk for svar Ttor! Har servicemanualen. Ser ikke så veldig avskrekkende ut, selv om jeg heller ikke har skrudd så mye på så store maskiner.

 

Etter å ha lest i manualen er det blant annet justering av ventiler som der "skummelt" ut, men får lese meg opp:)  

 

Toppene veier 60 kg hver, mener jeg å ha lest... Blir enten talje eller en hjelpemann her.

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Tips verksted nær Oslo som kan plane toppen: https://sandemmotor.no

 

De driver med bilverksted til vanlig og starter nå med ren maskinreperasjon (nytt firma). Kjenner kun til dem via jobben min. Har snakket noen ganger med eieren og han virker som en ærlig kar.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Trekker frem denne igjen. Er det noen her som har gjort denne jobben og har noen gode tips ved bytte av toppakninger på 3208. Begynner å få en ganske god oversikt etter lesing av manual og på andre fora. Men tips på morsmålet fra folk som har gjort dette i praksis kan det ikke bli for mye av.

 

Som jeg har lest så må dieselrør av, intercooler huset må av, eksosmanifolder likeså. Deretter topplokk, vippearmakslinger og dyser, før man begynner å løsne selve toppen. Har pakningssett til alt dette.

 

Tenker å ta en rens av intercooler mens den først er av. Manual og andre fora sier man må bytte boltene om disse er rustne, hva sier dere?

 

Tenker at demontering/montering av dyser og vippearmakslinger er de mest kritiske punktene, samt tilltrekking av topp.

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
  • 3 måneder senere...

Da er toppene demontert, mye jobb, men ganske rett frem med servicemanualen i nærheten. Skal få testet toppene, men førsteinntrykket er at det ser veldig pent ut.. Klarer ikke å se noen brist i pakningen, kan den likevel være sliten/blown?  Siden det kun skjer utblåsninger på høyt turtall?

 

Har lagt ut noen bilder på FB siden vår, som jeg tillater meg å linke til: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2038523339519090&id=969921643045937

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Husker ikke så mye fra disse motorene. De har etter husken våte sylinderforinger, men lurer på om 3208 var en av 'engangsmotorene' altså ikke utskiftbare foringer. Mener det har vært tilfeller av pitting gjennom foringene. Altså lekkasje av kjølevann inn på stempeltopper, grunnen var bruk av feil frostvæske. Da blåser naturligvis også eksosen den andre veien. Merk at en del av disse amerikanerene har topplokk- og andre bolter som kun skal strekkes en gang. Dessuten har noen motorer gjengepartier som går ned i kjølekappen, slik at man skal gjøre gjengepartiene i blokka godt rene og boltene skal settes inn med 'spesialstoff' (silikon) for smøring og ikke minst tetting av gjengene.

 

Pass på, ta det som en jobb, finn feilen. Det kan vel ha vært skrudd på motoren tidligere, og de som har skrudd har ikke fulgt prosedyren. Eller spart på topplokkboltene. På min GM skal det byttes bolter etter hver tiltrekking, blant annet.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Må prøve og lukke noen tråder:)

 

Nå er operasjonen ferdig og så langt så ser det veldig bra ut. Var mye jobb, men tror minst 2/3 av tiden har vært nettsøk og grubling, så om jeg må ta den andre motoren en dag så tror jeg det skal gå noe kjappere..

 

Jeg har valgt å bruke min FB side til å presentere prosjektene våre, om dere er interesserte så kan dere se mer her:

 

https://www.facebook.com/BirchwoodTS44/

 

Har ikke lagt ut bilder/video fra oppstart enda.

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...