Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Yanmar 4JH3 TE. mekanisk og god turbodiesel. 75 hk. Ikke noe common rail. Det jeg undres over er at den konsekvent bruker mindre enn forbruksfigurene til Yanmar indikerer.

Jeg har loggført motortimer etter denne grafen http://www.minardsdiesel.com/media/superseded/jh3_series/brochure/4jh3-te.pdf

 

skulle jeg brukt klokkektimer i stedet for timetelleren kanskje?

Kan det være at vi nå har diesel med høyere cetantall som gir bedre effekt?

eller er det at Yanmars tall er forbruk på full last, mens vi belaster mindre? Og dermed ser vi kanskje effekt av at storseilet er oppe som støtteseil og at vi ikke har gått mot været? (Men hadde vi gått mot været hadde vi jo økt tirtallet for å holde farten og dermed økt forbruket..)

 

det er interessant at vi kun tar ut 25-30hk på marsjfart (gitt at motoren gir 5-6hk/l/t). 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Yanmar 4JH3 TE. mekanisk og god turbodiesel. 75 hk. Ikke noe common rail. Det jeg undres over er at den konsekvent bruker mindre enn forbruksfigurene til Yanmar indikerer.

Jeg har loggført motortimer etter denne grafen http://www.minardsdiesel.com/media/superseded/jh3_series/brochure/4jh3-te.pdf

 

skulle jeg brukt klokektimer i stedet for timetelleren kanskje?

Kan det være at vi nå har diesel med høyere cetantall som gir bedre effekt?

eller er det at Yanmars tall er forbruk på full last, mens vi belaster mindre? Og dermed ser vi kanskje effekt av at storseilet er oppe som støtteseil og at vi ikke har gått mot været? (Men hadde vi gått mot været hadde vi jo økt tirtallet for å holde farten og dermed økt forbruket..)

 

det er interessant at vi kun tar ut 25-30hk på marsjfart (gitt at motoren gir 5-6hk/l/t). 

 

 



×
×
  • Create New...