Jump to content

Hvor kjøpe seilklær? (Tønsberg m/ omegn

Anterialis

Recommended Posts

Hei!

Jeg har minimalt med seilerfaring fra tidligere (typisk ei ukes seiltur med en kompis x 1 årlig siste 10 år) og skal ta Dayskipper til høsten. Jeg har ingen seilklær p.t., og har egentlig kun seilt i t-skjorte/bar overkropp på solskinsdager. På natten har jeg tatt på meg en fleece eller ullgenser og turbukse. Hvilke merker anbefales som tåler litt juling? Jeg har lest på forumet at Gill og Musto er gode merker, mens HH muligens er av litt dårligere kvalitet? Jeg betaler gjerne for kvalitet, men ser for meg jakke til ca. 5-6 tusen veilledene (kjøper gjerne på salg..) eller lignende. Jeg trenger:

- Seiljakke. Gjerne noe lettere som jeg kan ha ull under. Jeg tror er større og tyngre off-shore jakke blir vanskelig å arbeide i??) 

- Seilbukse

- Seilsko

- Annet? Seilhansker?

I tillegg til anbefalinger på butikker i nærheten av meg (Tønsberg) hvor jeg kan prøve jakker etc., kom gjerne med anbefalinger på spesielle merker og jakker/bukser. 

Som dere skjønner vil klærne bli lite brukt første årene før jeg får kjøpt meg min egen seilbåt...

Jeg takker for svar!

Flytejakke er etter min oppfatning bare jål. Dårlige egenskaper til å redde liv og trenker seg opp under armene når du havner i vannet. 

Jeg har musto mpx og HPX og det er jo greit. Kjøpt på kjempesalg. Trenger egentlig ikke så kostbare plagg, etter min bruk og i ettertid så tenker jeg at jeg nok burde prøvd ulike merker mtp passform.Jeg er en slank person. 189 og 81 kg. 

Jakka er nok litt vid og voldsom om jeg har lite klær under. Brukte den under regattaseiling i en express, og den røyk fort av pga at man blir mindre smidig, voldsom krage etc. 

Har inntrykk av at regatta har noen jakker som er "slankere" i formen, men mulig jeg tar feil. 

Faktisk funker en bergans skalljakke meget godt om du ikke må stå ute i stormen. 

En seiljakke er en skalljakke, funksjonsmessig som hvilken som helst annen skalljakke. Det som skiller den fra andre jakker er at den gjerne har signalfarger på hette (og evt skuldre) samt reflekser litt her og der så man skal være synlig hvis man faller i vannet. De har også gjerne litt høyere nakkekrage enn andre skalljakker.

Seiljakker finnes i tykkere og tynnere varianter, avhengig av vær og føre og bruksområde, akkurat som andre skalljakker. Du får vurdere hvilket behov du har og ta et valg etter å ha prøvd et par forskjellige modeller.

Jeg har hatt Musto MPX, som var av middels tykkelse og holdt godt i 10 år. Det er en jakke for blandet inshore og offshore seiling. Nå har jeg Gill OS2, som er tykkere og beregnet for offshore seiling. Den er ganske stiv og tykk, så jeg starter ofte med en helt vanlig tynn HH regnjakke eller konas HH inshore seiljakke og bytter til Gill OS2 kun hvis det blir skikkelig drittvær. Så velg med omhu. Jeg har vel egentlig aldri trengt det lille ekstra som mitt offshore-sett tilbyr, men jeg fikk det til en god pris...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for gode tilbakemeldinger.

Jeg tror jeg ønsker meg en lett skalljakke som jeg heller kan ha ull under når det blir kaldt. Mobilitet og letthet > varme. Tiltenkt sommermånedene. Jeg hadde en Musto (tror det var en mpx???) offshore jakke som jeg synes var litt tykk, dog herlig på tidlig vår / høst mhp. varmeevnen. 

Er dette en god jakke? : https://sea-shop.no/seilklaer/musto-mpx-gore-texr-race-lite-jacket-2017

Og denne Coastal-jakka fra Musto, er dette en offshore "light"? https://sea-shop.no/seilklaer/musto-br2-coastal-jacket

Redigert av Anterialis (see edit history)

Det er noen basisplagg du trenger, en skikkelig jollebukse og høye støvler. Jollebuksa går du i hele dagen, og bør være goretex, jeg har høyt liv og seler. Og seilstøvler med høyt skaft, så når du sitter på rekka slår ikke vannet ned i støvlene. Jakker har jeg mange av etter hvert, der varierer jeg mye mer etter temperatur, vær og aktivitet. I sommer har jeg med meg Bergans skalljakke som jeg kjøpte for fjelltur i vinter. Kunne sikkert brukt goretex buksa jeg kjøpte til fjellturen også. Fjell og sjø er mye av de samme utfordringer værmessig, men du produserer mindre varme sittende på en båt enn når du går på ski med sekk. Men det er varmere... følg med på salg, forrige års modell / farger gjør samme nytta.

seilsko: joggesko kjøpt på europris, seilhansker, arbeidshandsker fra ClaesO, kutta tuppene på tommel og pekefinger (sy forsterkniger). kjøpte Crewsaver redningsvest med lys og skrittsropper.

HH har vel butikk på Vestby outlet, men kanskje du ikke finner din støttelse osv, 

seilbukse / seilshorts kjøper jeg i turavdelingen i sportsbutikk, trenger ikke lapper i baken...., men vannavvisende, lette jaktbukser f. eks. Lomme på låret for mobilen.

Du kan jo søke litt på nettet her, så får du mange tips. Nå har jeg vært en del utpå, til alle årstider. Det mest suverene jeg har på er ull på innsiden og vanlig regntøy på utsiden. Er av natur ujålete. Har HH, Musto, Henry Loyd og et par andre. Det som ev. slår snobbemerkene er Marin Alpin fra Stavern. De gikk konk for noen år tilbake. Jeg har også jobbet et par ti-år i Nordsjøen. Regntøy fra Ålesund, der Knurrebart bor, er toppers! Dog, må du preike i mobilen i stiv kuling i desember, holder ikke nødvendigvis lommene fra Ålesund tett. Men det gjør ikke de andre heller, etter en tre- fire zip'er opp og ned.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk for gode råd. Da har jeg en tanke om hva slags merke(r) jeg bør se på.

Er det noen aktuelle butikker i Tønsberg (eller Sandefjord, Drammen) området? Jeg fant en i Moss (Seatronic), og det er kanskje også en tanke å dra til Sverige? Husker jeg kjøpte min nå solgte Musto mpx offshore jakke der til 60-70%...

På Nordby Shoppingcenter ligger det en sportsforretning som av og til har gode priser på seiltøy. Det er mulig det er fjordårets kolleksjon, men kvaliteten og funksjonaliteten endres ikke drastisk fra år til år...

det er (i hvert fall var) en ganske bra sjappe i Horten (ikke langt fra Tønsberg) heter Ingvald Skaane - har en god del

ellers må du trolig til Drammen / Oslo / Moss - Seatronic

Selv har jeg i mange år i all hovedsak brukt Musto - meget nøgd med det

Heavy duty offshore jakkene er ikke tunge og stive, synes jeg, de er lette, i OK vær bruker jeg bare en T skjorte eller tynn bomulls skjorte under

jakken, og kun truse under salopette.

de fleste merker designer vel i hovedsak seilkær som følger (i dag altså)

ytterste lag - vind og vann tett

mellomste lag - varmende

innerste lag - svette transport

Musto offshore/ocean er svin dyrt, jeg har alltid kjøpt i England, mye billigere og i tillegg

får jeg igjen 17% UK moms.

Da blir resultatet ikke så ille.

V8 rules.

Takk igjen for gode svar!

Hva tenker dere om sort seiljakke? Den ene jakka kommer bare i denne fargen, og sort er jo ikke det beste mhp å bli oppdaget dersom jeg skulle falle i vannet. Bør man velge bort sort farge om jakken ellers er god?

Ja jeg har ingen spesielle ønsker om sorte seilklær, men selve jakka jeg likte best (passform etc.) var kun i sort :/ Sort jakke med sort vest synes jeg blir litt rart...

EDIT: Og jakka har både reflekser og signalgul hette. Redingsvesten er også signalgul når oppblåst. 

5-6000 kan du fint bruke heller på andre ting...

Skallbekledning (romslig) av normal fjelltype, med diverse tynne og tykke ullplagg under. Signalfarger har vel vært mote en stund der nå. Neopren/gummistøvler med for. Husk at det må være plass inni dem for å holde varmen, trange sko er iskalde om vinteren.

Ullvotter av lange typen (gjerne tovede) er suverene til hendene i "hvilemodus", men andre typer for aktiv tauhåndtering etc. Dra evt. over et vindtett lag - tenk forsvarets gamle ull+vindvotter.

Redigert av Ventus (see edit history)
Anterialis skrev On 17.7.2018 at 20.35:

Takk for gode tilbakemeldinger.

Jeg tror jeg ønsker meg en lett skalljakke som jeg heller kan ha ull under når det blir kaldt. Mobilitet og letthet > varme. Tiltenkt sommermånedene. Jeg hadde en Musto (tror det var en mpx???) offshore jakke som jeg synes var litt tykk, dog herlig på tidlig vår / høst mhp. varmeevnen. 

Er dette en god jakke? : https://sea-shop.no/seilklaer/musto-mpx-gore-texr-race-lite-jacket-2017

Og denne Coastal-jakka fra Musto, er dette en offshore "light"? https://sea-shop.no/seilklaer/musto-br2-coastal-jacket

Hei. 

Bruker Musto selv og har hatt/har diverse jakker/bukser. 

Coastal jakka var noe av det første jeg kjøpte meg tung og holder ikke vannet ute etterhvert. Her finnes det bedre, eksempelvis mpx.

Kjøpte deretter mxp jakka og den er knallgod, men som det er skrevet tidligere litt liten fleksibilitet (blir litt stor). Det er et pluss at du kan kle deg opp under jakka. Knall jakke ved nattseilas/kalde forhold. 

Kjøpte deretter en tynn mpx jakke, som er knallfin når du bare skal holde regn og vind ute (tilsvarer den du har linket til).

Jollebukse må du ha og her duger mpx buksa til Musto. Coastal buksa er noe skrot i forhold. Den blir du våt i (egen erfaring). 

Skulle jeg prioritert er buksa viktigst.

Takk for tips om bukse. Ettersom jeg har XXL er dette enkleste butikk å besøke for å prøve klær. Jeg var der i dag og prøvde en HH-bukse av typen Pier 2 Pant som jeg syns satt bra. Er dette en god bukse? Noen med erfaring? Jeg skal p.t. ikke delta i harde regattaer etc, men trenger ei bukse jeg kan bruke e.g. på en ukes seiltur med regn, trolig lite "hardere" sjøsprut...

• 3 uker senere...

Mener jeg leste for en del år siden, før jeg fikk meg seilbåt,  at dermizax, som bergans bruker, ikke er så glad i salt. 

Norrøna bruker vel Gore tex membran. 

Men ikke ta dette for sikker viten. Uansett er det alltid greit å skylle klærne etter endt seilas. 

16 minutes ago, Anterialis said:

Jeg har også en Norrøna lofoten jakke, er det egentlig noen forskjell på en «seilerjakke» og en god fjelljakke? Skjer det noe med skalljakka (Norrøna feks) om den blir våt av saltvann?? 

Forskjellene ligger som regel i funksjoner tilpasset seiling/båtliv i/på jakka, ikke i vanntetthet.

Seiljakker har gjerne reflekser på (minst) skuldre og hette, og gjerne gul hette for å være lettere å oppdage hvis man faller i vannet. I tillegg har endel seiljakker god, høy og foret krage rundt halsen, så man kan stå til rors og "gjemme" ansiktet i kragen. Ellers har endel egne gummi/silikonforinger rundt håndleddene, så ikke vann renner inn ermene hvis man holder hendene oppover. Det er på sånne detaljer du finner forskjellene.

6 minutes ago, Eureka said:

Mener jeg leste for en del år siden, før jeg fikk meg seilbåt,  at dermizax, som bergans bruker, ikke er så glad i salt. 

Norrøna bruker vel Gore tex membran.  

Bergans sier selv at Dermizax tåler saltkrystaller og smuss: (http://www.bergansofnorway.no/tema/fjellsport/9/teknologi):

"Dermizax™membranen har ikke mikroporer som kan tettes av smuss og saltkrystaller i saltvann. Du unngår også at vann setter seg i porene og ekspanderer når det når frysepunktet. Dermizax™ beholder sine unike funksjoner, selv om det er skittent og etter mange års bruk."

Gore-Tex brukes i mye seilutstyr (Musto har dette i flere av sine modeller), og det brukes også i vadere og endel annet utstyr som utsettes for mye vann.

Jeg ville nok uansett startet med den Norrøna-jakka og brukt den en stund. Hvis den ikke gir deg problemer er det bare å bruke den videre. Oppdager du at den har svakheter/mangler så kan du vurdere å kjøpe en egen seiljakke. Og uansett hva du velger er vedlikehold viktig. Skyll av saltvann og annen smuss etter bruk, så holder plagget lenger.

Jeg bruker mye fra Roostersailing.com både i jolle og storbåt. Det har fungert bra i årevis. Er da et og annet rimelig fra HH på XXL inne i mellom? Jeg har i alle fall kjøpt en del HH hos XXL ved tidsnød og er brukbart fornøyd, seilbuksa er noe klam av og til synes jeg, men fungerer da greit.

Og Helly Hansen, dersom jeg ønsker å prøve forskjellige jakker på (før jeg kjøper..), finnes det noen gode butikker med utvalg? Jeg må vel i så fall til Oslo vil jeg tro... (?). 

Jeg ønsker i første omgang en jakke jeg kommer til å bruke hyppig, og har sett for meg en lett ikke-så-varm jakke til bruk når det blåser litt og i minimalt regnvær. Jeg kommer ikke til å seile utenfor kysten eller i mye regnvær (de første årene..). Jeg tenker at en HH Foil Jacket (https://www.hellyhansen.com/en_no/hp-foil-jacket-33876?color=300736) kan passe mitt bruk, og er såppass lett/enkel at jeg får mye bruk for den. Men så hadde det jo vært fint å prøve denne på... Noen med denne jakka her som kan si noe om den? HP Lift og HP Fjord virker ganske like...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...