.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Vel, da er nok første steg å finne ut nøyaktig hvilken propell som står på. Normalt er det greit å vite hvilket turtall man oppnår på max fart. Bunnsmøring og denslags har alltid litt å si, så det er ikke sikkert man kommer opp på fabrikantens målinger da de gjerne er målt under helt optimale forhold.
https://www.klikk.no/motor/baat/battester/provekjort-buster-magnum-med-yamaha-f225-2011-3471460
Når det gjelder å skifte/demontere propell, så har jeg gjort det flere ganger "ute på sjøen" - d.v.s. fortøyd slik at båten ligger rolig med akterende inn mot strand/egnet svaberg. Da trenger man bare passende verktøy, en plankebit og nye "splinter" for å låse propellmutteren. Bare å være kreativ og litt bløt på tærne tåler vi nå midt i sommeren.