Jump to content

Edit History

theppan07

theppan07

1. Den motoren spytter ut kjøleveske fra ekspansjonstanken hvis den er mer enn halvfull når den er kald. Det er en kjent situasjon for denne motoren.

2. Sjekk at inntaket på begge sider av drevet ikke er blokkert. Kan stakes opp med syl, skrujern, eller et 3-4mm bor (for hånd!).

3. Sjekk at drivrem som driver vannpumpene er hel og ok.

4. Kjenn på slangen ut av varmeveksler bak på motoren (overgang varmeveksler og eksosbend) at den er lunken/varm. Dette for å få verifisert at vannet sirkulerer.

5. Andre tiltak:

A: legg en avis under vannpumpen for å sjekke om den lekker eller ikke.

B: skru av lokkene på hver side av varmeveksler for å sjekke om kjølekanaler i varmeveksler ikke er grodd igjen. Er de det, kan de stakes opp med en lang ståltråd. Men da trengs i tillegg en rens av saltvannskjølingen med systemrens.

C: er varmeveksler OK bør impellere sjekkes, men da må båten opp av vannet og nedre del av drevet må demonteres.

D: skal saltvannsdelen renses med systemrens er det en litt større operasjon. Alle 4 anoder i motor må skrus ut og erstattes med blindplugger som du kjøper hos en rørlegger. Videre prosedyre som jeg brukte på den motoren kan jeg forklare nærmere hvis det er aktuelt.

 

theppan07

theppan07

1. Den motoren spytter ut kjøleveske fra ekspansjonstanken hvis den er mer enn halvfull når den er kald. Det er en kjent situasjon for denne motoren.

2. Sjekk at inntaket på begge sider av drevet ikke er blokkert. Kan stakes opp med syl, skrujern, eller et 3-4mm bor (for hånd!).

3. Sjekk at drivrem som driver vannpumpene er hel og ok.

4. Kjenn på slangen ut av varmeveksler bak på motoren (overgang varmeveksler og eksosbend) at den er lunken/varm. Dette for å få verifisert at vannet sirkulerer.

5. Andre tiltak:

A: skru av lokkene på hver side av varmeveksler for å sjekke om kjølekanaler i varmeveksler ikke er grodd igjen. Er de det, kan de stakes opp med en lang ståltråd. Men da trengs i tillegg en rens av saltvannskjølingen med systemrens.

B: er varmeveksler OK bør impellere sjekkes, men da må båten opp av vannet og nedre del av drevet må demonteres.

C: skal saltvannsdelen renses med systemrens er det en litt større operasjon. Alle 4 anoder i motor må skrus ut og erstattes med blindplugger som du kjøper hos en rørlegger. Videre prosedyre som jeg brukte på den motoren kan jeg forklare nærmere hvis det er aktuelt

 

theppan07

theppan07

1. Den motoren spytter ut kjøleveske fra ekspansjonstanken hvis den er mer enn halvfull når den er kald. Det er en kjent situasjon for denne motoren.

2. Sjekk at inntaket på begge sider av drevet ikke er blokkert. Kan stakes opp med syl, skrujern, eller et 3-4mm bor (for hånd!).

3. Sjekk at drivrem som driver vannpumpene er hel og ok.

4. Kjenn på slangen ut av varmeveksler bak på motoren (overgang varmeveksler og eksosbend) at den er lunken/varm. Dette for å få verifisert at vannet sirkulerer.

5. Andre tiltak:

A: skru av lokkene på hver side av varmeveksler for å sjekke om kjølekanaler i varmeveksler ikke er grodd igjen. Er de det, kan de stakes opp med en lang ståltråd. Men da trengs i tillegg en rens av saltvannskjølingen med systemrens.

B: er varmeveksler OK bør impellere sjekkes, men da må båten opp av vannet og nedre del av drevet må demonteres.

C: skal saltvannsdelen renses med systemrens er det en litt større operasjon. Alle 4 anoder i motor må skrus ut og erstattes med blindplugger som du kjøper hos en rørlegger. Viser prosedyre som jeg brukte på den motoren kan jeg forklare nærmere hvis det er aktuelt

 

theppan07

theppan07

1. Den motoren spytter ut kjøleveske fra ekspansjonstanken hvis den er mer enn halvfull når den er kald. Det er en kjent situasjon for denne motoren.

2. Sjekk at inntaket på begge sider av drevet ikke er blokkert. Kan stakes opp med syl, skrujern, eller et 3-4mm bor (for hånd!).

3. Sjekk at drivrem som driver vannpumpene er hel og ok.

4. Kjenn på slangen ut av varmeveksler bak på motoren (overgang varmeveksler og eksosbend) at den er lunken/varm. Dette for å få verifisert at vannet sirkulerer.

5. Andre tiltak:

A: skru av lokkene på hver side av varmeveksler for å sjekke om kjølekanaler i varmeveksler ikke er grodd igjen. Er de det, kan de stakes opp med en lang ståltråd. Men da trengs i tillegg en rens av saltvannskjølingen med systemrens.

B: er varmeveksler OK bør impellere sjekkes, men da må båten opp av vannet og nedre del av drevet må demonteres.

C: skal saltvannsdeken renses med systemrens er det en litt større operasjon. Alle 4 anoder i motor må skrus ut og erstattes med blindplugger som du kjøper hos en rørlegger. Viser prosedyre som jeg brukte på den motoren kan jeg forklare nærmere hvis det er aktuelt

 

theppan07

theppan07

1. Den motoren spytter ut kjøleveske fra ekspansjonstanken hvis den er mer enn halvfull når den er kald. Det er en kjent situasjon for denne motoren.

2. Sjekk at inntaket på begge sider av drevet ikke er blokkert. Kan stakes opp med syl, skrujern, eller et 3-4mm bor (for hånd!).

3. Sjekk at drivrem som driver vannpumpene er hel og ok.

4. Kjenn på slangen ut av varmeveksler bak på motoren (overgang varmeveksler og eksosbend) at den er lunken/varm. Dette for å få verifisert at vannet sirkulerer.

5. Andre tiltak:

A: skru av lokkene på hver side av varmeveksler for å sjekke om kjølekanaler i varmeveksler ikke er grodd igjen. Er de det, kan de stakes opp med en lang ståltråd. Men da trengs i tillegg en rens av saltvannskjølingen med systemrens.

B: er varmeveksler OK bør impellere sjekkes, men da må båten opp av vannet og nedre del av drevet må demonteres.

 

theppan07

theppan07

1. Den motoren spytter ut kjøleveske fra ekspansjonstanken hvis den er mer enn halvfull når den er kald. Det er en kjent situasjon for denne motoren.

2. Sjekk at inntaket på begge sider av drevet ikke er blokkert. Kan stakes opp med syl, skrujern, eller et 3-4mm bor (for hånd!).

3. Sjekk at drivrem som driver vannpumpene er hel og ok.

4. Kjenn på slangen ut av varmeveksler bak på motoren (overgang varmeveksler og eksosbend) at den er lunken/varm. Dette for å få verifisert at vannet sirkulerer.

5. Andre tiltak:

A: skru av lokkene på hver side av varmeveksler for å sjekke om kjølekanaler i varmeveksler er grodd igjen. Er de det, kan de stakes opp med en lang ståltråd. Men da trengs i tillegg en rens av saltvannskjølingen med systemrens.

B: er varmeveksler OK bør impellere sjekkes, men da må båten opp av vannet og nedre del av drevet må demonteres.

 



×
×
  • Create New...