dennrick
17 hours ago, KongKing said:
Har jo ikke baugpropellen stående på hele natta.... ?
Jeg har gjort det en gang. I gjestehavna utenfor Havna Hotel, Tjøme.
Dette var i 2007. Første båt på 30 fot med thruster. På dagen skulle jeg inspisere ferskvannstanken som også var min første, og åpnet tanklokket og satte det på igjen. Da jeg så skulle fylle vann, så tok det utrolig lang tid. Til slutt gav jeg opp, og tenkte jeg skulle sjekke da vi kom frem. Underveis oppdaget madammen masse vann i et skott der bleiene til mini lå. På vei ned ante jeg hva som hadde skjedd, og ganske så riktig var det ferskvann. Hadde åpenbart ikke klart å tette luka ordentlig da jeg fyllte tanken, og da jeg gav opp så hadde jeg begynt å fylle båten istedet. Oppdaget også at thrusteren sto nesten helt under vann, men jeg øste ut at og tørket. Dro videre, og fortøyde uten flere hendelser.
I 01-02 tiden på natten våkner vi at et spetakkel under senga da thrusteren plutselig starter, og den kjørte lenge av gangen. Tok også litt tid før jeg forsto hva dette var for noe, og enda litt lengre tid før jeg forsto at jeg kunne ta sikringen. Da ble det stille for natten. Hele thrusteren måtte ut og på service. Tror det hadde begynt å irre litt og plutselig ble det kontakt.
Så - noen motorbåter kjører altså baugthruster på natta. Men jeg har ikke gjort det siden