MagnusB Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 KongKing skrev for 1 time siden: Har jo ikke baugpropellen stående på hele natta.... ? Tror faktisk det var noen som brukte thrusteren som motstrømsanlegg for fyllesvømming i Tønsberg i helgen Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 On 7/22/2018 at 1:23 AM, Popeye70 said: .... Og hvor ofte er det man ser seilbåtfolk som camper ute på flytebryggene, med bord, stoler, grill, hunder og kalas? Sammenlignet med motorbåtfolk er seilbåtfolk grovt underrepresentert blant bryggeokkupantene...... Har også registrert det samme og lurer på hvorfor? Noen ganger kan det virke som at "okkupantene" forventer at man skal lirke seg forbi med bagasje, barn og hunder. Forstår ikke at så mange kan ta seg til rette på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Bidevind skrev 1 time siden: Har også registrert det samme og lurer på hvorfor? Noen ganger kan det virke som at "okkupantene" forventer at man skal lirke seg forbi med bagasje, barn og hunder. Forstår ikke at så mange kan ta seg til rette på denne måten. Har sett slike jeg også. Det er bare så «blodharry» og «camping» å sette stoler og bord osv på gjestebryggene. Er det så ille å sitte i sin egen båt? Er jo bare å be de flytte litt på seg. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bidevind Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 11 minutes ago, Lingefan said: .... Er jo bare å be de flytte litt på seg. Ja, og det fungerer som regel helt greit. Det er jo stort sett veldig hyggelige og, ikke minst, sosiale mennesker. Undringen min går på at de i utgangspunktet setter seg slik at folk må gå rundt eller be de om å flytte på seg. Og at de ikke flytter på seg FØR de blir bedt om det. De ser jo at folk kommer gående. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Popeye70 skrev On 22.7.2018 at 1.23: Og hvor ofte er det man ser seilbåtfolk som camper ute på flytebryggene, med bord, stoler, grill, hunder og kalas? Sammenlignet med motorbåtfolk er seilbåtfolk grovt underrepresentert blant bryggeokkupantene. Det er nesten så man kan tro at motorbåtfolk ikke liker å være ombord i båtene sine... Kan vi kanskje konkludere med at det viser at motorbåtfolk er langt mer sosiale....og en del seilere er direkte usosiale..? ??? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 59 minutes ago, Ida Marie III said: Kan vi kanskje konkludere med at det viser at motorbåtfolk er langt mer sosiale....og en del seilere er direkte usosiale..? ??? Jeg tror vi heller konkluderer med at motorbåtfolket heller skulle hatt campingbil, ettersom de trives best alle andre steder enn i båtene sine. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Diametralt motsatte måter og se det på :-) Skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen. Men jeg bivåner campinglivet på SPA-bryggene i Strömstad. Og jeg skal ikke engang forsøke å hevde hvilken båttype av de to som opptar 90 % av plassene. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 4 minutes ago, Hulda said: Diametralt motsatte måter og se det på :-) Skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen. Men jeg bivåner campinglivet på SPA-bryggene i Strömstad. Og jeg skal ikke engang forsøke å hevde hvilken båttype av de to som opptar 90 % av plassene. ...men, veldig sosialt på den campingplassen da ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 On 7/21/2018 at 5:34 PM, janet said: den var ny, har jeg ikke hørt før inndratt musikk Hvis man bruker Shazam og noterer seg alt som blir spilt, oversender lista til TONO og gjør oppmerksom på den offentlige avspillingen av det hele, så burde det vel resultere i en fet faktura? Politiet har vel allerede personalia og vil sikkert være behjelpelige :0) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 2 hours ago, Ida Marie III said: Kan vi kanskje konkludere med at det viser at motorbåtfolk er langt mer sosiale....og en del seilere er direkte usosiale..? ??? Ufrivillig vassing i griller og tomme ølbokser regnes ikke som sosial interaksjon blant seilbåtfolk vet du, så vi anser oss ikke som spesielt introverte selv om vi ikke insisterer på at våre medseilere skal oppi grillen vår. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Har alltid syns det ser trivelig ut når motorbåtfolket sitter i sammen og koser seg. Men etter mine begrep så går en først på land når en gjør sånt. Og en sitter i hvertfall ikke på brygger mellom båter og der folk må forbi osv. Normalen er jo å "trekke seg litt unna", i hvertfall dersom hensikten er å "ha fest" utover kvelden. Og etterhvert så handler det vel også litt om å avgrense seg selv i det offentlige rom ;-) Det har en tendens til å utvikle seg i en overdreven retning med musikk, fyllebråk osv. Da hadde det jo vært ekstra smart om en trakk seg litt unna i utgangspunktet. --- Er veldig pro sosialisering i gjestehavner, men når jeg møter slike "gjenger" så er det som regel lett å se at dette er folk som har kjent hverandre i hundre år, at alt er planlagt på forhånd, at de har gjort dette på akkurat dette stedet hundre ganger før og alt er "internt". Jeg har ikke problemer med å slå av en prat men slike settinger virker ikke som en invitasjon, heller at gjengen har okkupert både brygga, lyden og oppmerksomheten i havna resten av kvelden. Samtidig har jeg vært på plasser hvor det er satt type parkbenker med bort langs bryggene (på land) som folk spiser middag osv som kan utvikle seg til gode samtaler med folk en ikke har møtt før, gjerne over noen pils eller vin, det er hyggelig. Og ønsker en mer så trekker en ned i en båt senere på kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 (redigert) 17 hours ago, KongKing said: Har jo ikke baugpropellen stående på hele natta.... ? Jeg har gjort det en gang. I gjestehavna utenfor Havna Hotel, Tjøme. Dette var i 2007. Første båt på 30 fot med thruster. På dagen skulle jeg inspisere ferskvannstanken som også var min første, og åpnet tanklokket og satte det på igjen. Da jeg så skulle fylle vann, så tok det utrolig lang tid. Til slutt gav jeg opp, og tenkte jeg skulle sjekke da vi kom frem. Underveis oppdaget madammen masse vann i et skott der bleiene til mini lå. På vei ned ante jeg hva som hadde skjedd, og ganske så riktig var det ferskvann. Hadde åpenbart ikke klart å tette luka ordentlig da jeg fyllte tanken, og da jeg gav opp så hadde jeg begynt å fylle båten istedet. Oppdaget også at thrusteren sto nesten helt under vann, men jeg øste ut at og tørket. Dro videre, og fortøyde uten flere hendelser. I 01-02 tiden på natten våkner vi at et spetakkel under senga da thrusteren plutselig starter, og den kjørte lenge av gangen. Tok også litt tid før jeg forsto hva dette var for noe, og enda litt lengre tid før jeg forsto at jeg kunne ta sikringen. Da ble det stille for natten. Hele thrusteren måtte ut og på service. Tror det hadde begynt å irre litt og plutselig ble det kontakt. Så - noen motorbåter kjører altså baugthruster på natta. Men jeg har ikke gjort det siden Redigert 23.Juli.2018 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Popeye70 skrev for 5 timer siden: Jeg tror vi heller konkluderer med at motorbåtfolket heller skulle hatt campingbil, ettersom de trives best alle andre steder enn i båtene sine. Nei camping bil får jeg ikke ut mellom holmene her vest..så det går ikke... Men mulig vi kan konkludere med at seilere trives best nede i kjelleren sin, med små lysglugger oppunder taket... sosialt..? tja..det spørs ståsted... ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Sosialt på vestlandet, med hver mann sin fjord, liksom? Yeah, right ... Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 ligger i tanumstrand og her er vakterne bare intresserte av alle betaler avgift.båterne tures om og vem som skal spille for hele havnen sider kl 19.ikke sett en vakt som sier til..trodde grebbestad var party stede og tanumstrand familje..men nei da..fest fylle og allsång her... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Just now, MR Swe said: ligger i tanumstrand og her er vakterne bare intresserte av alle betaler avgift.båterne tures om og vem som skal spille for hele havnen sider kl 19.ikke sett en vakt som sier til..trodde grebbestad var party stede og tanumstrand familje..men nei da..fest fylle og allsång her... Du skulle spurt en nordmann på forhånd, @MR Swe! Vi vet at Tanumstrand er et partysted. ?? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
MR Swe Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 ... ser ut som det blir lite søvn i natt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Når jeg ligger våken i båten, og kjerringa er halvsur, på grunn av fest og kauking, så ligger jeg og fantaserer om å plassere et par kg rekeskall på dekk til angjeldende båt. I 7-8 tiden om morgenen. Da begynner en annen fest, måkefesten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 En kompis kastet noen håndfuller med kjeks utgått på dato for noen år siden oppi cockpiten til en festløve. Ble utrolig mye bråk, bæsj og fjær utav det. Utmerket metode. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 skjønner ikke helt hvorfor visse marina godtar flatfylle og party all night long.og havnverter som går hjem når bråket begynner.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Ja, det er rart med det. Havnene tar betalt for at man ligger der. Etterhvert godt betalt. Det fortøyes i alle retninger, landstrømkabel på kryss og tvers. Fyll og spetakkel. Men stikker av når avgiften er innkrevd. Med fylla øker rissiko. Brann er en katastrofe. Nå har det vært noen artikler om farer ved brann på campingplass. Det har vært testa ut under kontrollerte forhold hvor fort ting utarter deg. Kommunene er vel oftes gjestehavneier, i Norge. Ihverfall i bysentrum. Det er vel på sin plass å stille havnesjefer til veggs, kreve havneavgift tilbake. Det er verdt et forsøk, mest for å markere den slendrian innsats de gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 janet skrev On 21.7.2018 at 17.34: den var ny, har jeg ikke hørt før inndratt musikk De sletter spillelisten seff...? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 dennrick skrev On 23.7.2018 at 16.17: I 01-02 tiden på natten våkner vi at et spetakkel under senga da thrusteren plutselig starter, og den kjørte lenge av gangen. Tok også litt tid før jeg forsto hva dette var for noe, og enda litt lengre tid før jeg forsto at jeg kunne ta sikringen. Da ble det stille for natten. Hele thrusteren måtte ut og på service. Tror det hadde begynt å irre litt og plutselig ble det kontakt. Så - noen motorbåter kjører altså baugthruster på natta. Men jeg har ikke gjort det siden Samme utført her, dog i Sverige. Akkumulatortanken sprakk mens vi kjørte i plan og alt vannet ble tømt ned på baugpropell og klær. Thruster startet og gikk, frem og tilbake mens vi var i byen for å kjøpe tørkesnorer. "Den Norska djevelbåten" ble den kalt etterpå :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
JRK Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 For en sutretråd. Jeg trodde vi hadde hatt århundrets sommer. Jeg ligger mye i uthavn, men når det blir for stille søker jeg inn til byene Her er det liv og røre passer meg perfekt. Jeg har også opplevd bråk fra festing, hyling fra seilbåt rigger, jollekjøring og aggregat, både i inn og uthavn, men å ødelegge kosen i båten min med å sutre over dette kunne jeg aldri tenkt meg. Du har to valg om ikke vakter eller andre griper inn. Si i fra selv, og håp på positiv respons eller finn deg en annen plass. Faktisk er det slik at når jeg ser på ungdommen som koser seg med jollene og spesielt at dette også er noe jentene driver med, så gleder jeg meg over at nye generasjoner skal få oppleve den båtgleden jeg selv har hatt. Fortsatt god sommer til alle Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Vi hadde kun fire netter i gjestehavn av totalt 28 døgn sammenhengende ute i sommer. To frivillig og de andre to ufrivillig pga sykt barn. Livet på svai er nydelig, - selv med motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.