Jump to content

Hvilken propell til eldre Evinrude 50 hk 2-takt på en Skibsplast 490 ht?

Dmohil

Recommended Posts

Håper jeg ikke gjentar et tidligere emne, men fant ikke noe på søk.

Kjøpte nå nevnte båt og motor hvor propell er ødelagt.

Det står Michigan pj.61 som jeg har tolket til 11,5x19.

I butikken er den nærmeste de har 12x19 stigning 17.

Har ingen spesiell bruk annet enn ønske om økonomisk marsjfart.

Hvilke propell alternativer vil passe bra til denne båten?

Hvis motoren din har utveksling på 12:29 som noen av de gamle har, max turtall på 5500 rpm, tipper max fart vil bli 27-29 knop hvis alle hestene er tilstedet i motoren, vil 17"stigning være passe, 10% slipp. Hvis fart eller slipp er høyere enn jeg forutsetter blir 19" stigning passe.

Men dette blir litt teoretisk hvis du ikke har tidligere fart og turtall tilgjengelig med den propellen som er ødelagt.

Det beste blir om du får teste den de har i butikken, hvis den ikke passer helt bestiller de ny til deg etter testresultatene.

Det er bare jeg som ikke har helt greie på betegnelsene til propellen. Har kun fabrikat nummer på den gamle.

Ut fra de jeg fant på nettet nå så er det 11,5x17

Sjekket bare med Marineshop om hva de hadde og detnærmeste han kom til på motoren var 12x17.

nå har jeg fått rettet ut det bøyde bladet ganske greit. Kan jo ta en test. Merker vel vibrasjoner hvis den ikke er bra.....

Tror det skal være ganske galt om du merker vibrasjonene. Det er så mye fra motoren i utgangspunktet. Vet ikke helt hva du legger i ødelagt, men jeg tenker at en ødelagt propell ikke kan fikses uten spesialutstyr og kompetanse. Å rette ut litt småbøy i kanten er en annen ting som kan bli godt nok, men tror det er vanskelig å gjøre en skikkelig vurdering av hvor grensen går. 

ivar skrev 59 minutter siden:

legg ut bilde av propellen som viser skaden 

Det beste er nok å spandere på en ny propell, så vet du at den er ok.   

Nå er den rettet opp. Det ene bladet hadde en større bøy på det ytre 6-7 cm. Tidligere eier sa han fikk litt mye vibrasjon etter det. Skal se om jeg får sjøsatt i kveld og prøvd. Fungerer den bra så bestiller jeg tilsvarende. Ut fra kalkulator hos Marineshop skulle 12x17 passe...

2DCC744C-E1B7-462D-857E-EACAA18AB7F0.jpeg

uff , den der har vært over stokk og stein , og mere til  :lol:

du får prøve men den er såpass medtatt i framkant av bladene at den ikke nødvendigvis trenger å gi så bra "testresultat" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

For å avslutte emnet har jeg endelig fått ny propell 12x17 og montert den. Toppfarten økte med 3 knop og den gikk mindre anstrengt og holdt lett marsjfart på lavere turtall enn før. Men det beste er mye lavere bensinforbruk.... 

Så nok en erfaring om at propellen bør være i orden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...