mateco
Slik jeg forstår regulatoren så er dens settpunkt fast på en ordinær dynamo.
Regulatoren regulerer ved at den "klipper" strømmen til magnetiseringsspolen i rotoren når sensespenningen når settpunkt.
F.eks. en regulator med settpunkt på 14.4 V vil klippe strømmen til magnetiseringen i det øyeblikket den senser en spenning over 14.4 V.
Dynamoen starter ladningen med en regulator som er lukket. Ved nedtappet batteri så vil dynamoen levere strøm med en spenning som ligger under settpunkt fordi batteriet tar til all strømmen som dynamoen makter å levere. Etterhvert som batteriet fylles så vil spenningen øke til over regulatorens settpunkt og regulatoren begynner da å "klippe", stadig oftere etterhvert som batteriet fylles.
Frekvensen på "klippingen" avhenger av hysteresen til regulatoren, batteriets oppladningsgrad, samt forbruk. Hysteresen er hvor langt ned spenningen må synke fra settpunkt før regulatoren igjen kobler for å gi strøm til magnetiseringen. Jeg har testet 3 forskjellige regulatorer og ble en smule forundret over den snevre hysteresen. På alle så var det et spenn fra 20-120 mV. (Gammel Lucas regulator, Biltema regulator, og ekstern 1204 Ladac regulator)
Men så må man også ta hensyn til at mange internregulatorer har innebygget temperaturkompensering som automatisk reduserer settpunktet hvis dynamoen blir for varm.
Slik jeg ser det så er ladespenningen stort sett stabil, men ladestrømmen avtar gradvis ettersom dynamoen avtar aktivitet etterhvert som batteriet fylles.