Jump to content

Yamaha 9.9 2-takt: kjøling i orden?

pebbe

Recommended Posts

Skal det komme kjølevann ut sammen med eksosen høyt oppe på stammen på en 9.9 Yahama 2-takt (se bilde)? Hoveddelen av kjølevann og eksos kommer vel ut under vann, i senter på propellen. Derimot er jeg usikker på om det også skulle kommet vann sammen med eksosen i de to små hullene for eksos høyt oppe på stammen. 

Det kommer vann ut av et lite hull helt oppe på motorhuset som jeg tror er en kontrollstråle. Siden det kommer vann der så betyr det at impeller fungerer og at vann til kjøling pumpes opp? 

Noen fortalte meg at det KAN komme vann ut sammen med eksosen i de to hullene hvis trykket i kjølesystemet blir for høyt. Stemmer det?

Tenker jeg bør bytte impeller snart uansett siden jeg ikke vet når det ble gjort sist, men greit å vite om jeg kan kjøre nå uten å risikere overopphetet motor... 

image.jpeg

Mesteparten av motorens kjølevann kommer ut nede på stammen, men hvis du er usikker på impellerens tilstand, bytt. Hvis du ikke stoler 100% på utstyret får båtturen vesentlig redusert kvalitet.

Jeg byttet impeller på vår yamaha 9,9 99mod i fjor, den var helt strøken, men veldig godt å vite at det er i orden når barna stikker i båten.

På en optimax 115 jeg hadde, ble impeller byttet etter 6 sesonger, den var begynnt å morkne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...