Jump to content

Lewmar S900 ankervinsj går ikke opp

Jappi

Recommended Posts

Installert en Lewmar S900 ankervinsj. Ferdig montert fungerer frit fall. Trykker jeg på opp knappen (ikke fjernkontroll) fungerer den litt. Det vil si jeg kan stoppe opp og stramme (trekke inn litt). Så stopper det. Kan innimellom trekke opp noen få sekunder, men etter hvert er det bare full stopp (ingen ting skjer). Fikk tips om relé og byttet det. Samme resultat. Når jeg dog bytter om på ledningene inn til releet (ikke lett å komme til, og veldig upraktisk), trekker den fint opp når jeg trykker på ned knappen! Hva kan det være? Er det koblingen et eller annet sted (dårlig kobling/feil ved kobling)?

Alle tips mottas med takk.

Dixie 2100 skrev for 2 timer siden:

Har samme vinsjen med blytau. 

Har du blytau eller kjetting?

Jeg opplevde det samme som deg, hadde montert sensoren som skal stoppe vinsjen for nære tauet slik at denne slo ut på blyet i tauet. Sjekk om det lyser i sensoren når vinsjen stopper på vei opp.

Takk for tips. Ja jeg har blytau. Dette skal jeg sjekke. Står ikke noe om at avstanden kan være for liten, heller mer om at den ikke må være for stor. Men dersom dette er løsningen, må det bety at sensoren kun er aktivert når linen skal opp, fordi den altså lar seg heve så snart jeg bytter om på ledningene i releet (altså bruker fritt fall knappen). Antar da at det er mulig å skru sensoren nedover, slik at avstanden blir større.

Jappi skrev for 11 timer siden:

Takk for tips. Ja jeg har blytau. Dette skal jeg sjekke. Står ikke noe om at avstanden kan være for liten, heller mer om at den ikke må være for stor. Men dersom dette er løsningen, må det bety at sensoren kun er aktivert når linen skal opp, fordi den altså lar seg heve så snart jeg bytter om på ledningene i releet (altså bruker fritt fall knappen). Antar da at det er mulig å skru sensoren nedover, slik at avstanden blir større.

Hei Dixie 2100. Det gjorde susen. Måtte dog fjerne kobbertråden jeg hadde satt ca. 1 meter fra toppen, i tillegg til å skru sensoren så langt ned som mulig.  En så liten detalj, og dette har irritert meg  hele forsommeren. Hadde ikke fått tak i en elektriker enda (sommerferie), heldigvis. Det som kunne blitt dyrt ble «gratis». Takker og bukker. :-)

Jappi skrev On 19.7.2018 at 19.57:

Hei Dixie 2100. Det gjorde susen. Måtte dog fjerne kobbertråden jeg hadde satt ca. 1 meter fra toppen, i tillegg til å skru sensoren så langt ned som mulig.  En så liten detalj, og dette har irritert meg  hele forsommeren. Hadde ikke fått tak i en elektriker enda (sommerferie), heldigvis. Det som kunne blitt dyrt ble «gratis». Takker og bukker. :-)

Godt det ordnet seg :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...