Knallipadden Startet 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2018 Jeg har en With Dromedille 10 fot (originalen), med en 10 hk Mercury viking med fjernet plombering. Den yter nå "15" hk. Båten blir brukt som slepejolle, og går meget bra med denne motoren. Imidlertid er dette en eldre motor, så jeg vurderer å bytte den ut med en mer gjerrig 4 takt motor. Motoren jeg har i dag er en av de letteste 2 takt motorene med en vekt på 35 kilo. En Yamaha 9,9 sport 4 takt veier ca. 50 kilo, men den kan skrus opp til 20 hk. Slagvolumet er også større. Spørsmålet er hvilke motor som passer båten best? Dette er som sagt en liten båt på 10 fot med en egenvekt på 80 kilo. Det blir da kanskje mye med en 50 kilo tung motor på hekken. Mulig den ikke vil gå spesielt bedre heller i og med det er en 4 takt motor mot en 2 takt i dag? Har riktig nok sette slike båter med opp til 30 hk. Vil bare legge til at det er voksne brukere av båten. Det er gjerne bare meg eller meg og min samboer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Jeg ville ha behold totakteren. Enkle, lette og pålitelige motorer. Hvorfor skifte ut noe som fungerer bra? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ko-stens Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Har sett på et par videoer på Youtube der de kjører firetakt vs totakt, begge Mercury: 2002 totakt vs 2015 firetakt: https://www.youtube.com/watch?v=6EH2D-eJdE4 Her er det en firetakt med forgassere og som veier over 50 kg. Til tross for at båten med firetakteren er en del tyngre, er det lite forskjell. Totakteren er litt raskere, men det kan jo ha noe med båtvekt å gjøre. Totakt vs ny firetakt EFI: https://www.youtube.com/watch?v=Mhv3iW2h4GE Her er det den nyeste firetakteren som veier omtrent det samme som totakteren i videoen. Her er det identiske båter. Her er også totakteren litt raskere, men bare på toppfart. Den nye er raskere i akselerasjonen. Summen er at det kun er marginale forskjeller mellom to- og firetaktere, i hvert fall når det gjelder Mercury. Jeg ville kanskje sett på en slik ny en med innsprøytning siden de er nærmere ti kilo lettere enn den gamle modellen. Ikke er de så veldig dyre heller. Suzuki og Tohatsu vet jeg har lett utgave. De veier hhv 44 og 43 kg. Til sammenligning veier standard 9,9 hhv 39,5 og 37 kg. Når det gjelder tyngde, er ikke 20 hk maks på en slik Dromedille? En eldre 20 hk totakter veier vel nok den og, så jeg tror ikke tyngde er noe stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Maks oppgitt på min uten konsoll er 13 hk, så den er egentlig ikke godkjent med større motor enn jeg har nå. Men de fleste fjerne plombering osv slik at de yter mer. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Hvis motor taes av og på hele tiden, ville jeg beholdt totakter. Hvis motor er montert på båten hele tiden ville jeg kjøpt 4-takter for å få mindre støy. Kjører du veldig mye på sakte fart er vel 4-takteren å foretrekke. Forbruket i denne samnenhengen er vel uten betydning i det store og hele? 15 totakt bruker ca 7,5l i timen på fullt, 15 hk 4-takt bruker ca 5l i timen på fullt. Det blir ikke mange hundrelapper i forskjell på en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Prøvde en Yamaha 9,9 som skulle være 20 hk 4 takt. Trodde det var noe galt. For en dau motor. Rask med lite belastning, men den stoppet helt opp med litt vekt i båten. Jeg ville beholdt totakteren;) Redigert 19.Juli.2018 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.