Jump to content

Forslag Cabincruiser til maks 400k

noworries

Recommended Posts

Hei, 

Er på utkikk etter en Cabincruiser med følgende ønsker:

- maks 400k

- lavt forbruk (gjerne diesel) 

- marshfart på 20+ knop

- 5-6 soveplasser

- godt med boltreplass for mindre barn

- gjerne modeller som egner seg for 2-4 dagers turer + dagsturer

Noen speciellt modeller å se etter? Noen motorer å holde seg unna? 

Jeg synes det vanskelig å anbefale noe som helst når en ikke vet noe om hvor båten skal brukes, og om den skal/kan brukes hele året. Det er tross alt forskjell på båten brukes i indre Oslofjord eller rundt Stadt.

Personlig mener jeg Nord West 900 dekker de fleste behov, og de finnes i din prisklasse:

https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=nord+west+900#114267089

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

«Gamle» dieselmotorer bruker ca 200gram diesel pr time pr HK uttatt effekt.

Mine KAD44 på 260HK bruker 57l/time på flatt jern. Senker jeg pådrage til 80% av maks turtall, synker forbuket til ca 55% :-)

Levetidsmessig er KAD serien beregnet til ca 10.000 timer før fullstendig ovehaling må skje (stempler/foringer mm).

motoren på den Scand9200 er KAD44-P. A eller B utgaven.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Nå må du ikke blande overhale og vanlig vedlikehold. Da er du på viddene for å si det svakt.

En eldre motor kan taes vare på med vanlig vedlikehold og man kan lære i prosessen. Jeg kunne ingenting om det mekaniske på motorer da jeg kjøpte båt nummer1. Lært meg litt etterhvert som vi har byttet oppover og kan nå bytte turbo, dynamo, eksosdeler, kompressor, klutchen i drevet, vanlig vinterkonservering osv. Får en god mestringsfølelse hver gang :-)

Regnestykket mhp drivstoff er ikke 100%, men gir deg en pekepinn :-) Gammel motor er uten common-rail. Nye moderne motorer aner jeg svært lite om. Begge ze du linker til anses som «gammel» teknologi, men det funker.

lykke til!

Mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Når en kjøper båt bør man sette seg inn i hva det koster å drifte og vedlikeholde den! En 10-20 år gammel båt må man rekne med en del uforutsette kostnader og deler som er slitt av tidens tann sol og salt. Man kan jo være veldig heldig å kjøpe en båt der eieren har vært nøye med vedlikehold og byttet ut eller utbedret ting hele tiden! De fleste gjør ikke det.  Forskjellen i forbruk på en liten dieselmotor er ganske marginalt, så differansen blir ikke det som velter lasset!.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hero101tp skrev for 6 timer siden:

Her er to av de jeg sett på:

https://www.finn.no/122835380

https://www.finn.no/121818127

Badeplattform og solseng er her stort pluss da båten kun vil bli brukt i sommermånedene. 

Hva kan man si om disse båtene? Noen som kan si noe om forbruk rundt 20knop på de? 

Fine båter, men du nevnte innledningsvis at du ønsket 5-6 soveplasser. Om dere skal ha en viss comfort mtp plass og overnatting, så tror jeg de to kan bli litt trange. Skal du ha kalesjebåt, så vil du kanskje kunne vurdere en Selby 880 som vil være litt mer romslig. Nimbus 28 dc også. Du vil nok fortsatt ha litt utfordring med 5-6 soveplasser, men de har i alle fall litt større volum (i alle fall slik jeg personlig har opplevd dem). Skal du opp i størrelse med det budsjettet, så vil du fort kunne risikere å måtte en del ned på alder. Så da blir det jo en vurderingssak om du kan leve med risiko for litt mer hyppige vedlikeholdsbehov. :) i den grad du må opp ytterlig i størrelse så blir det jo færre alternativ med én motor. 

Lykke til i jakta!

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Motor og drev er der de store pengene kan komme på «gamle» båter, men husk også andre deler som kan kreve oppgradering når båten er godt voksen. Septiktank, slange til septiktank, skroggjennomføringer, rens av dieseltank, elektrisk anlegg, batterier, ankervinsj, kartplotter, kalesje, putetrekk, kjøleskap, osv. Bør ikke skremme deg fra å kjøpe båt, men medregnes i budsjett. En jevnlig oppgradert og vedlikeholdt båt kan absolutt være verdt å strekke budsjettet til. 

Ang valg av båt synes jeg både scand bakrus/Atlantic og nimbus (dog dyr) treffer bra på dine krav, kanskje med unntak av fart. Skal litt til å få plass til 6 soveplasser, marsjfart 20+ knop, maks 400k. Tror den letteste er å fire på farten hvis det er aktuelt. Personlig liker jeg veldig godt marsjfart på 25 knop, men vi trenger bare 4 soveplasser og da blir det lettere/billigere. 

Om 5-6 pers skal på tur må du ha litt størrelse for å få det komfortabelt. En smal 26-foter som du linker til tror jeg blir en prøvelse... men det kommer an på hvordan du vil bruke den.

jeg har en Viking 31 som er romslig og har 2 kabiner med 4 sengeplasser + mulighet til å re opp i salong nede + lage solseng som kan soves i for 2 ute under kalesje.

Litt dust å anbefale samme båt som man har selv, men men... Her er lenke til annonsen for min båt da jeg kjøpte i fjor. Kan være verdt en titt for å se løsning og om en slik kan passe.

https://www.finn.no/93978346

Eller er jo Baltic en sikker vinner, men da med en brukbar motor for å få marsj på ca 20 knop.

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
BårdK skrev for 5 timer siden:

Ikke dust å anbefale egen båttype som man har erfaring med. Ellers må jeg si at det så ut som en meget velholdt 91-modell.

Nei, men synes det er alt for mange som kommer drassende med sine egne båter selv om det bommer ganske mye på kravlister til strådstartere... ?

Men i dette tilfellet tror jeg en Viking kunne passet og er godt i innenfor budsjett. ?

Og ja ? Vikingen min er et fint eksemplar, selv om det er noen skavanker også her...(som det vel er på de fleste båter?).

kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Må jo si at det dukket opp en virkelig flott båt i dag på Finn: https://www.finn.no/124726507

Klassiske linjer og ny motor + tipp topp vedlikehold; I guess.

Oppdaget at det er en prosjektside, for det jeg tror er denne båten, på Båtplassen: 

Da ble det mulighet for masse informasjon. ??

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...