Jump to content

Hvilken værmelding ser dere på.

Engers

Recommended Posts

Hvilken værmelding synes dere er de beste for båtfolket på øst - sørlandet.

Selv er jeg egentlig mest opptatt av å se hvordan vinden blir, med tanke på om man skal dra avgårde eller ikke.

Og da kunne se for seg litt hvordan bølgene vil være.

På  Pent.no ser man jo meldingene til både Yr og Storm, men de er jo ofte såpass forskjellige, så det er litt vanskelig å finne ut av hvordan det blir.

Samme som Bonus. 

Meldingene du ser på pent.no er datagenererte værmeldinger, det rene tekstvarselet er mer etterettlig.

Jeg synes også at hverken Yr eller Storm er noe flinke til dette med vind, jeg opplever til stadighet at en av dem, spesielt Yr, enten melder for lite eller for mye vind. Windy har jeg erfaring med er ganske bra, spesielt på vindretning, men i styrke hender det de bommer de også.

Merlis skrev for 6 timer siden:

Slenger meg på at Windy appen er den jeg er mest fornøyd med når det kommer til vind. Den stemmer veldig bra på vindretning, men jeg har også opplevd som Pequod skriver at den ikke er helt pålitelig når det kommer til vindstyrke. Men mye bedre enn Storm og Yr på vind. 

Windy melder snittvind. Sjekk også vindkast. Og de har ulike modeller om man abonnerer. 

jeg bruker også Weather 4D appen med ulike værmodeller. De har også bølgevarsler. Når vi går lengre strekk bruker jeg GFS da denne ikke er større enn at den kan lastes ned vi Iridium Go. 

I sommer brukte vi også yr.no. De undermelder alltid vind, men vindretning og solforhold stemte rimelig bra ved Ekofisk ☀️?

For lengre strekk liker jeg værroutingsfunksjonene i Weather 4d og Fastseas. 

Yr har også havvarsler som er fine

https://www.yr.no/hav_og_kyst/kart_over_fiskebankene/

249AC5AD-9C3E-4530-9C03-79F9D9967E86.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Et veldig lokalt svar herfra for å supplere andre gode svar:

Jeg bruker ofte vindmåler og vindretningsangiver på Stavernsodden fyr når jeg er ute i skjærgården i Ytre Oslofjord. Der får du tilnærmet sanntids vindhastighet og -retning. Ikke minst ser du også hva vindkastene har vært oppe i nylig (siste minutter). Gir en grei pekepinn på hvor mye vind det egentlig er ytterst i Oslofjorden. Veldig nyttig hvis man f eks planlegger en fjordkryssing eller skal rundt steder som Rakke, Tønsberg Tønne evt over mot Strømstad. (Ja, dette ble veldig lokalt).

Se websiden med link til værstasjon i Stavern. Vindmålingene kommer fra Metrologisk Institutt sin målestasjon på Stavernsodden fyr, det er trolig Vestfolds mest vindutsatte sted, men også et av Norges mest solrike mht soltimer pr år:) 

http://selarvik.no/stavern.html 

image.jpeg.5d979c80973525932bc64e954346628c.jpeg

Min ide her er at når du vet hvor mye/lite det blåser på Stavernsodden, så har du en grei pekepinn for et nokså stort område hvor svært mange ferdes i båt.

Synes det ofte blåser veldig forskjellig på Gullholmen og Færder. Kjørte i skikkelig stor krapp medsjø innover fra Tjøme til Villa Malla på søndag og da blåste det ganske mye mer innover mot Bastøy og Gullholmen enn lenger ute på havet. 

Nå står det 4,7m/s på Færder og 7,9m/s på Gullholmen. På hva det faktisk blåser på www.yr.no. 

Ser at akkurat nå plukker ikke Windy.com opp dette, og sier det er 8 knop på begge steder.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Det tyske bladet Yacht gjorde en vitenskaplig langtidstudie av forskjellige værmeldingstjenester ved å,systematisk sammenligne meldingene med slik vindstyrke og retning faktisk ble. En av målepunktene var Skagen. Yr var her en klar vinner, til og med bedre enn SMHI og DMI. Innenfor en feilmargin på 10% (mener jeg å huske) var Yr riktig i 70% .

Når det gjelder Windy og alle andre som baserer seg kun på datagenererte modeller og ikke vurderinger fra metrologer, så skal jo meldingen i prinsippet være helt lik på et gitt geografisk punkt og tid hvis man bruker den samme modellen. Man kan i de fleste tjenestene velge mellom GFS og ECMWF, jeg foretrekker den siste. https://community.windy.com/topic/12/what-source-of-weather-data-windy-use

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...