Engers Startet 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2018 Hvilken værmelding synes dere er de beste for båtfolket på øst - sørlandet. Selv er jeg egentlig mest opptatt av å se hvordan vinden blir, med tanke på om man skal dra avgårde eller ikke. Og da kunne se for seg litt hvordan bølgene vil være. På Pent.no ser man jo meldingene til både Yr og Storm, men de er jo ofte såpass forskjellige, så det er litt vanskelig å finne ut av hvordan det blir. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Jeg bruker flere. Danske DMI, Svenske SMHI f.eks. En jeg liker veldig godt er Windy: https://www.windy.com/?59.913,10.746,5. Her linker jeg til web utgaven, men jeg bruker den som iPad app. Redigert 19.Juli.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Samme som Bonus. Meldingene du ser på pent.no er datagenererte værmeldinger, det rene tekstvarselet er mer etterettlig. Jeg synes også at hverken Yr eller Storm er noe flinke til dette med vind, jeg opplever til stadighet at en av dem, spesielt Yr, enten melder for lite eller for mye vind. Windy har jeg erfaring med er ganske bra, spesielt på vindretning, men i styrke hender det de bommer de også. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Dalton Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 For min del... den som melder best vær Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Engers Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Så det med å få greie på hva vindstyrken blir, er tydeligvis ikke så lett. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 De fleste melder vel gjennomsnitts vind, så man må forvente kreftigere vind i kastene. Meldes det 10 m/s blir jeg ikke forbauset om det kommer kast på 15 m/s. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Slenger meg på at Windy appen er den jeg er mest fornøyd med når det kommer til vind. Den stemmer veldig bra på vindretning, men jeg har også opplevd som Pequod skriver at den ikke er helt pålitelig når det kommer til vindstyrke. Men mye bedre enn Storm og Yr på vind. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Jeg liker Windy for planlegging. Om det blir 6 eller 9 m/s er ikke så nøye, men på windy ser du om det er drittvær på vei fra England f.eks. Nå ser det fredelig ut for skagerrak de neste 7 dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Jeg hisset meg opp ovenfor MET en gang, og fikk da beskjed om at jeg måtte søke veldig spesifikt på stedet jeg var ute etter. Selv tenkte jeg at vinden var lik i et lite område, noe de tilbakeviste. Prøv dette du... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Skrotnisse skrev 32 minutter siden: og fikk da beskjed om at jeg måtte søke veldig spesifikt på stedet jeg var ute etter. Selv tenkte jeg at vinden var lik i et lite område, noe de tilbakeviste. Prøv dette du... Bruk de ytterste fyrene, ikke byene. Færder, Väderøarna osv, ikke Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Litt inntetsigende innlegg, men leste nettopp en artikkel om dette... Var det i en utgave av Båtliv mon tro... Oppsummerende var det vel kanskje det som allerede er kommet frem her som var essensen. Bruk ytterste fyr som søkepunkt. Og husk på at det kun er teksten som noen kvalifiserte har skrevet - resten er datamodeller. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
hawthorne Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Det er to Windy-apper, ser ut til å være fra forskjellige utgivere. Er det noen som vet hvem som er "best" for småbåt-bruk? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Hos meg og det området jeg ferdes i med lystbåt, stemmer som regel vindmeldingene ganske bra på YR, men det kan jo være veldig mange lokale forhold. Windy er et bra alternativ Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Merlis skrev for 6 timer siden: Slenger meg på at Windy appen er den jeg er mest fornøyd med når det kommer til vind. Den stemmer veldig bra på vindretning, men jeg har også opplevd som Pequod skriver at den ikke er helt pålitelig når det kommer til vindstyrke. Men mye bedre enn Storm og Yr på vind. Windy melder snittvind. Sjekk også vindkast. Og de har ulike modeller om man abonnerer. jeg bruker også Weather 4D appen med ulike værmodeller. De har også bølgevarsler. Når vi går lengre strekk bruker jeg GFS da denne ikke er større enn at den kan lastes ned vi Iridium Go. I sommer brukte vi også yr.no. De undermelder alltid vind, men vindretning og solforhold stemte rimelig bra ved Ekofisk ☀️? For lengre strekk liker jeg værroutingsfunksjonene i Weather 4d og Fastseas. Yr har også havvarsler som er fine https://www.yr.no/hav_og_kyst/kart_over_fiskebankene/ Redigert 19.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Et veldig lokalt svar herfra for å supplere andre gode svar: Jeg bruker ofte vindmåler og vindretningsangiver på Stavernsodden fyr når jeg er ute i skjærgården i Ytre Oslofjord. Der får du tilnærmet sanntids vindhastighet og -retning. Ikke minst ser du også hva vindkastene har vært oppe i nylig (siste minutter). Gir en grei pekepinn på hvor mye vind det egentlig er ytterst i Oslofjorden. Veldig nyttig hvis man f eks planlegger en fjordkryssing eller skal rundt steder som Rakke, Tønsberg Tønne evt over mot Strømstad. (Ja, dette ble veldig lokalt). Se websiden med link til værstasjon i Stavern. Vindmålingene kommer fra Metrologisk Institutt sin målestasjon på Stavernsodden fyr, det er trolig Vestfolds mest vindutsatte sted, men også et av Norges mest solrike mht soltimer pr år:) http://selarvik.no/stavern.html Min ide her er at når du vet hvor mye/lite det blåser på Stavernsodden, så har du en grei pekepinn for et nokså stort område hvor svært mange ferdes i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Synes det ofte blåser veldig forskjellig på Gullholmen og Færder. Kjørte i skikkelig stor krapp medsjø innover fra Tjøme til Villa Malla på søndag og da blåste det ganske mye mer innover mot Bastøy og Gullholmen enn lenger ute på havet. Nå står det 4,7m/s på Færder og 7,9m/s på Gullholmen. På hva det faktisk blåser på www.yr.no. Ser at akkurat nå plukker ikke Windy.com opp dette, og sier det er 8 knop på begge steder. Redigert 19.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
HansH Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Da kan du ihvert fall dobbeltsjekke mot Stavernsodden som akkurat nå (for 5 sekunder siden) viser 1,3 ms. Sanntids vindmålere er uansett nyttige som referanser når prognosene ikke stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Sjekker ofte denne når jeg kun er rundt omkring inne i Oslofjorden. http://oscarsborggjestehavn.no/wx/ Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Olemar Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Foretrekker ofte m.dmi.dk fordi man kan klikke en gang, studere litt, så en gang til, studere litt, uten at varselet 'raser av gårde'. Men er kanskje bare gammel og trenger å ha det inn med teskje ? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Etter å ha brukt alt som er gjennom mange år, så havnet jeg på det enkleste; "Yr Hav og kyst", det stemmer der båtene våres er, på fjorder og kyst. Yr.no er jo bare prognoser i innland, Hav og Kyst stiller prognoser på sjøen mht solgangsbris osv. https://www.yr.no/hav_og_kyst/ Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Det tyske bladet Yacht gjorde en vitenskaplig langtidstudie av forskjellige værmeldingstjenester ved å,systematisk sammenligne meldingene med slik vindstyrke og retning faktisk ble. En av målepunktene var Skagen. Yr var her en klar vinner, til og med bedre enn SMHI og DMI. Innenfor en feilmargin på 10% (mener jeg å huske) var Yr riktig i 70% . Når det gjelder Windy og alle andre som baserer seg kun på datagenererte modeller og ikke vurderinger fra metrologer, så skal jo meldingen i prinsippet være helt lik på et gitt geografisk punkt og tid hvis man bruker den samme modellen. Man kan i de fleste tjenestene velge mellom GFS og ECMWF, jeg foretrekker den siste. https://community.windy.com/topic/12/what-source-of-weather-data-windy-use Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 http://ifm.fcoo.dk Jeg plejer at stille uret efter den ... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 mthoms skrev 19 minutter siden: http://ifm.fcoo.dk Jeg plejer at stille uret efter den ... ;-) Jepp, den brukes også Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 I tillegg til havvarsel som er nevnt over, så er m.yr.no ok der man kan se vindkast i tillegg til middelvind. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.