Jump to content

Max turtall på Askeladden commuter 805? Erfaringer ellers?

Vikrem

Recommended Posts

Hei

Jeg holder på å gå til innkjøp av en askeladden commuter 805 2005 model med en Mercruiser 4.2 D-tronic 300HK motor i. 

Er det noen som har erfaringer på hva mars fart og RPM og max fart med RPM? 

Var ute å test kjørte den men vi slet med å få den i plan med 3 voksne menn ombord med max hendel.  Stoppet opp på 3000rpm

1 av oss måtte fram innvendig i bauen for å få den i plan og da med max trip på flaps og drev. 

Når den omsider kom seg i plan på 24 knop så masjet vi på 26 knop og lå da på ca 3100 RPM. 

Skal sies at båten var godt grodd og ikke har vært oppe å blitt spylet eller smurt siden vår 2017. ?

Det var nye diesel filter så dette skal ikke være problemet. 

Er det bare at disse båtene er følsom for groe og dårli bunnsmørring? 

Takk for innspill ?

Du får vente å se om noen med samme båt svarer men det hørtes vel slapt ut.
Selv har jeg en Schaefer Phantom 290 med 350-hesteren av samme motor og har da absolutt ingen problem med å få selv fullastet båt opp i plan på et blunk. Min båt gjør rundt 34 knop på 3800 som er maks turtall og båten veier vel i runde slenger 4 tonn

Takk for svar og sammenligning med båten din :)

Selger har nå fått hatt båten oppe å spylt av groe og den gir nå 32knop med 3200 RPM på max.   

Jeg ser i følge manualene til motoren at disse 4.2l D-tronic motorene har et anbefalt WOT område på 3600 til 3800 RPM. 

Jeg begynner nå å spekulerer om det er for høy stigning på propellene.  Det er P24 propeller som står på. 

Ellers går motoren veldig fint på både tomgang og max turtall (i alle fall etter lyden og gangen å bestemme)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...