KHøst Startet 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2018 (redigert) For å gjøre en lang historie kort - vi bruker båten til tenåringens seiltrening og da oljevarsellampen begynte å blinke (indikere service) hadde vi ikke tid til å ta den på service på nåværende tidspunkt (dumt)! Vi besluttet å fylle litt mer olje og ta servicen når de værste treningstimene var unnagjort. I sin iver til å komme på vannet - helte tenåringen alt for mye olje på motoren (uten at jeg var klar over det) og da vi startet den og kjørte ut - begynte den plutselig å ryke og døde så fullstendig. Når tenningen vris om - klikker det bare. Jeg har gjennom forumet funnet ut hvordan jeg får slettet oljeservice varselet - og jeg har også 1) tømt overflødig olje 2) skiftet tennplugger 3)rengjort injector "pluggene" 4)sjekket at batteriet har strøm (12.64) Men altså - motoren har fremdeles ikke liv og jeg vet ikke lenger hva jeg kan gjøre... noen tips? Damsel in distress... Redigert 19.Juli.2018 av KHøst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 worstcase får du hydrolock av sånn og kvelder hele motoren får du vridd den rundt for hånd? Sitér dette innlegget Link to post
KHøst Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Usikker på hva du mener med vridd den rundt for hånd? den har el-start - er det noen måte å starte den annerledes på? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Røyk den svart, grått eller hvitt? Hvis du tar ut tennpluggene, får du da rotert på svinghjulet med å bruke hendene dine? Jeg regner med at det er spor til å bruke manuell startsnor (nødstart). Klarer du å dra den rundt manuelt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lenasmartin20 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Sånn til en annen gang og til andre, så er det lite trolig du trenger å etterfylle olje selv om oljeservice alarmen går! Kan ver fort ha blitt alt for stort trykk inne i motoren og at du har blåst noe orntlig til filleveien. Hørt om bilmotorer som får totalhavari ved alt for mye olje på systemet, så regner med det samme kan skje på en 4takt påhenger! :( Sitér dette innlegget Link to post
KHøst Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Røyken som kom fra motoren var svart og tannhjulet står helt fast - fikk ikke vridd det med brekkstang en gang. Lenasmartin - jo, det er vi vel klar over nå - men dipsticken var på lav og tenåringen ble ivrig med oljepåfyllet... hindsight is 20/20 som de sier... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 står helt fast selv med pluggene ute? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ozo Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Dette var et interessant tilfelle. Det er vanskelig å si sikkert hva som har skjedd, men ettersom du ikke kan rikke på svinghjulet, har den nok på godt norsk skåret seg. Da er det enten lager eller stempel som har satt seg fast, og i dette tilfellet kan vi nok utelukke lager. Ettersom det kom svart røyk før den stoppet, har det kommet olje i forbrenningskammeret, og da er, som en annen her nevnte, hydrostatisk låsing en sannsynlig årsak. Dvs. at motoren prøver å komprimere noe som ikke lar seg komprimere; i dette tilfellet olje. Og resultatet kan bli deformerte råder, og eller stempler. Da er det nok dessverre duket for en total overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.