Jump to content

Suzuki DF50HK (2006) overfylt olje, røyk og sakte død - nå bare klikk ved forsøk på å starte motoren

KHøst

Recommended Posts

For å gjøre en lang historie kort - vi bruker båten til tenåringens seiltrening og da oljevarsellampen begynte å blinke (indikere service) hadde vi ikke tid til å ta den på service på nåværende tidspunkt (dumt)! Vi besluttet å fylle litt mer olje og ta servicen når de værste treningstimene var unnagjort. I sin iver til å komme på vannet - helte tenåringen alt for mye olje på motoren (uten at jeg var klar over det) og da vi startet den og kjørte ut - begynte den plutselig å ryke og døde så fullstendig.  

Når tenningen vris om - klikker det bare.

Jeg har gjennom forumet funnet ut hvordan jeg får slettet oljeservice varselet - og jeg har også 

1) tømt overflødig olje

2) skiftet tennplugger

3)rengjort injector "pluggene"

4)sjekket at batteriet har strøm (12.64)

Men altså - motoren har fremdeles ikke liv og jeg vet ikke lenger hva jeg kan gjøre... noen tips?

Damsel in distress...

Redigert av KHøst (see edit history)

Røyk den svart, grått eller hvitt?

Hvis du tar ut tennpluggene, får du da rotert på svinghjulet med å bruke hendene dine? Jeg regner med at det er spor til å bruke manuell startsnor (nødstart). Klarer du å dra den rundt manuelt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sånn til en annen gang og til andre, så er det lite trolig du trenger å etterfylle olje selv om oljeservice alarmen går! Kan ver fort ha blitt alt for stort trykk inne i motoren og at du har blåst noe orntlig til filleveien. Hørt om bilmotorer som får totalhavari ved alt for mye olje på systemet, så regner med det samme kan skje på en 4takt påhenger! :(

Dette var et interessant tilfelle. Det er vanskelig å si sikkert hva som har skjedd, men ettersom du ikke kan rikke på svinghjulet, har den nok på godt norsk skåret seg. Da er det enten lager eller stempel som har satt seg fast, og i dette tilfellet kan vi nok utelukke lager. Ettersom det kom svart røyk før den stoppet, har det kommet olje i forbrenningskammeret, og da er, som en annen her nevnte, hydrostatisk låsing en sannsynlig årsak. Dvs. at motoren prøver å komprimere noe som ikke lar seg komprimere; i dette tilfellet olje. Og resultatet kan bli deformerte råder, og eller stempler. Da er det nok dessverre duket for en total overhaling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...