Kraakefjes Startet 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2018 (redigert) Hei, er ny i båtverden :) Har lyst på båt, med overnattingsmuligheter og toalett, som greier 25-30knop og uten hekkaggregat. Jeg tråler finn, hadde egentlig sett for meg Beneteu Antares 7.80, det ligger jo en del fine ute. Men så kom jeg over Jeanneau Merry Fisher 755/795, og må innrømme at jeg liker det at det er mulig å snu passasjersetet/sofaen fremover i denne, og generelt løsningene inni båten ser romsligere ut på bilder jeg ser.. Noen som har hatt eller prøvd begge to og kan komme med innspill? Ser at det er litt ymse på finn, men f.eks 2018 utstillingsmodell til 499000, https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123909497 er det da et tomt skall uten motor og innredning, eller kan det være komplett båt? Hvorfor ligger det da 2015 modeller til 5-600+ ? Hilsen nybegynneren :) Redigert 19.Juli.2018 av Kraakefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gt19 Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 God kveld, Kraakefjes Velkommen på forumet og i båtverdenen. Jeg har dessverre ikke erfaring fra hverken Antares 7.80 eller Merry Fisher 755/795, men jeg hadde en Antares 6.80 frem til i vår i 3 år, og har nå kjøpt en Merry Fisher 855, så kjenner begge fabrikatene. Jeg kjenner mye igjen i Merry Fisher'en fra Antares'en, og egentlig ikke så rart når begge har samme eier og stort sett samme fabrikk. Min opplevelse er at det er samme kvalitet på begge, og samme type skrog og sjøegenskaper. Så tror du trygt kan velge ut i fra innredningsønske og magefølelse, samt tilgjengelighet og pris i markede. Jeg savnet det med å svinge fører stol i Antares'en, dette har jeg i Merry Fisher'en. Er uansett bare å bytte om til svingplate på stolen, om du skulle gå for Antares'en. Når det gjelder prisen på båten du linker til, så har det nok med utstyrsnivået å gjøre. Vet ikke med denne båten, men har sett firmaer på finn som annonserer med en pris, og når man leser teksten, så kommer tillegg for både det ene og det andre. Min erfaring med Antares'en min var uansett at den holdte seg godt i pris de 3 årene jeg hadde den. Lykke til! Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
-morten- Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Jeg liker konseptet med middels stor styrhusbåt bra akterdekk og en moderne påhenger! Jeg liker ikke skrogene til Antares 5.80 og 6.80, men mulig det er annerledes på 7.80 Må si jeg liker P serien til Askeladden! litt bedre opplevd kvalitet og bedre balangse i design! Har egentlig brukt opp bårtudgetet mitt på ny bil, men neste båt blir sikkert en P66 W, da jeg tror den akkurat går inn i naustet! En på brygga vår har en Antares 5.80. ser flott ut men for lite styrhus, og jeg liker ikke det brede chinet og flate hekken med kjøl. Liker båter med dyp V hele vegen. Drømmebåten er Axopar 28c, men tror ikke jeg får med andre i familien på å invistere en mill i båt Redigert 19.Juli.2018 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Det er nok en komplett båt, spørsmålet er helst hvor mye den har av utstyr ellers. Som varmer, plotter, kjøleskap, kokeapparat mm. Send en mail til forhandler og spør hva som er inkludert. Motor og innredning har den I alle fall. Bruktpriser på finn er ikke alltid til å bli kloke på, ikke alle som egentlig vil selge ser det ut til. Sånn er det vel bare, om kona maser om å selge er det jo greit å si at den ligger på finn, men det er ingen respons;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MajorAndy Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Jeg havde en Antares 780 i 1,5 sæson og var på mange måder godt tilfreds. jeg så i løbet af købsprocessen både på Merry Fisher og Beneteau og tror nok, at jeg ville have valgt MF hvis jeg kunne have valgt frit, men nu fandt jeg en Beneteau, der var rimeligt priset og godt udstyret og det gjorde udslaget. Men ellers er jeg helt enig med gt19 i evalueringen af de to, forskellene er marginale. På MF sidder køleskabet lidt bedre og der er en marginalt bedre siddegruppe men det er det, synes jeg. Så lad maven råde og se hvor du får det bedste tilbud. Og sørg endelig for at få den største motor, du kan. De er ikke sjove med en 150 hester bag på. Dertil er skrogformen og den lille køl for halvplaneragtig. Desuden får du et andet lydbillede. Der er meget resonans i disse både, og hvis motoren er for anstrengt, så bliver det en larmende fornøjelse. Er min mening. Men held og lykke med valget og hold os opdaterede! Sitér dette innlegget Link to post
Kraakefjes Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 MajorAndy skrev On 20.7.2018 at 12.07: Og sørg endelig for at få den største motor, du kan. De er ikke sjove med en 150 hester bag på. Dertil er skrogformen og den lille køl for halvplaneragtig. Desuden får du et andet lydbillede. Der er meget resonans i disse både, og hvis motoren er for anstrengt, så bliver det en larmende fornøjelse. Er min mening. Takk for mange tips! Det må nok bli en brukt en, tror ikke vårt budsjett tåler en ny, har sett på fra 2010 og nyere. Så 150 hk er litt lite på disse? Ser at de aller fleste Beneteu har 150hk Suzuki og de fleste Jeanneau har 150hk Yamaha, men noen har jo 175 eller 200 eller mer. Er det noen vesentlige forskjeller på de ulike modeller påhengsmotor, regner med at alle moderne har "kjørecomputer" og noenlunde samme forbruk, eller er det noen større forskjeller mellom de ulike modellene? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Det er der nok andre, der ved mere om end jeg. Jeg havde en 225 Yamaha, der egentlig er 25 heste for stor til båden, men den var virkelig god: V6 motor med behageligt lydbillede og ikke mindst elektronisk gearskifte så du undgår klank og klonk ved gearskifte. Jeg var oppe på 41 knob med den motor og cruisede fint ved 26-28. Jeg mener, at båden er godkendt til 200 heste (150 kw) og det synes jeg den bør have. Men hvilken motor og forskellene mellem disse, er der andre herinde, der ved meget mere om. Dette var min eneste båd med påhænger. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) Det eneste billede jeg lige kunne finde af min: Red: Her er et link til en tråd med flere billeder og erfaringer fra min: Redigert 21.Juli.2018 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.