Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick

Kjedelig dette Olepo, og jeg føler med deg. Jeg har nemlig hatt en del å surre med også, inkl drev og akkurat det du beskriver.

Jeg har nok ingen løsning, men kanskje beskrivelsen av forholdene i min ende kan sette deg på riktig spor? Ny båt i 2013, D4-300, DPH drev. Styrbord motor har alltid jobbet hardere enn babord, og jeg har kranglet mye med leverandør om dette. Høyere turbotrykk (15-20%), og høyere dieselforbruk (ca 10-12%). Styrbord motor ble byttet etter to sesonger grunnet oljelekkasje, men forskjellene var fortsatt der, selv om de ble marginalt mindre.

Samtidig fikk jeg trøbbel med giringen på styrbord. Fra revers til fri var det en ganske lang forsinkelse fra jeg satte spaken i fri til propellen stoppet. Har slitt med det i 3 sesonger. Tipper motoren stoppet i 50% av tilfellene pga alarmen du nevner, og alltid i trange havner i 10 m/s vind.

Startet ferien 2017 med et besøk hos Ringstad i Fredrikstad, for nå skulle dette finnes ut av. Mekanikeren oppdaget at wire var hel, men strømpa som var rundt wiren hadde røket. Byttet wire/strømpe, men det var fortsatt forsinkelse der. Dette er av den nye typen som jeg har hatt hele tiden, forresten. Jeg godtok imidlertid jobben, betalte og dro sydover. Det var kø på brygga av folk som hadde problemer med båtene sine, og de var underbemannet. Tenkte at dette går sikker fint. To dager etterpå havarerte babord motor, og måtte kastes, så ferien ble i sakte fart. Mistenker at det at maskinene ikke har spilt på lag kan ha noe med dette havariet å gjøre. Dette ble en reklamasjon.

Ved opptak av båten ifjor høst, var oljen i styrbord drev helt sort og den luktet svidd. Det var to lager som nesten hadde havarert. De jeg brukte på service sendte drevet til service, og det ble plukket helt fra hverandre og satt sammen igjen. De nye lagrene fra VP leveres med en film på den ene siden. Jeg fikk fortalt at dette bør fjernes for å bedre sirkulasjonen, og det ble gjort. Jeg bestilte derfor samme jobbb på babord drev av preventive hensyn.

Nå funker giringen igjen hos meg perfekt på styrbord drev. Jeg gikk også ned et hakk i propellstørrelse, og beholdt samme toppfart, men ser at i marsjfart så er turbotrykk helt likt på begge maskiner, dieselforbruket er omtrent helt likt, og totalt forbruk falt fra 3.5 l/NM til 3.0 l/NM.

Oppsummert: Hos meg var feilen inni drevet. Den feilen fikk jeg med på kjøpet av ny båt.

dennrick

dennrick

Kjedelig dette Olepo, og jeg føler med deg. Jeg har nemlig hatt en del å surre med også, inkl drev og akkurat det du beskriver.

Jeg har nok ingen løsning, men kanskje beskrivelsen av forholdene i min ende kan sette deg på riktig spor? Ny båt i 2013, D4-300, DPH drev. Styrbord motor har alltid jobbet hardere enn babord, og jeg har kranglet mye med leverandør om dette. Høyere turbotrykk (15-20%), og høyere dieselforbruk (ca 10-12%). Styrbord motor ble byttet etter to sesonger grunnet oljelekkasje, men forskjellene var fortsatt der, selv om de ble marginalt mindre.

Samtidig fikk jeg trøbbel med giringen på styrbord. Fra revers til fri var det en ganske lang forsinkelse fra jeg satte spaken i fri til propellen stoppet. Har slitt med det i 3 sesonger. Tipper motoren stoppet i 50% av tilfellene pga alarmen du nevner, og alltid i trange havner i 10 m/s vind.

Startet ferien 2017 med et besøk hos Ringstad i Fredrikstad, for nå skulle dette finnes ut av. Mekanikeren oppdaget at wire var hel, men strømpa som var rundt wiren hadde røket. Byttet wire/strømpe, men det var fortsatt forsinkelse der. Dette er av den nye typen som jeg har hatt hele tiden, forresten. Jeg godtok imidlertid jobben, betalte og dro sydover. Det var kø på brygga av folk som hadde problemer med båtene sine, og de var underbemannet. Tenkte at dette går sikker fint. To dager etterpå havarerte babord motor, og måtte kastes, så ferien ble i sakte fart. Mistenker at det at maskinene ikke har spilt på lag kan ha noe med dette havariet å gjøre. Dette ble en reklamasjon i i den forbindelse ble aktuator og wire byttet igjen.

Ved opptak av båten ifjor høst, var oljen i styrbord drev helt sort og den luktet svidd. Det var to lager som nesten hadde havarert. De jeg brukte på service sendte drevet til service, og det ble plukket helt fra hverandre og satt sammen igjen. De nye lagrene fra VP leveres med en film på den ene siden. Jeg fikk fortalt at dette bør fjernes for å bedre sirkulasjonen, og det ble gjort. Jeg bestilte derfor samme jobbb på babord drev av preventive hensyn.

Nå funker giringen igjen hos meg perfekt på styrbord drev. Jeg gikk også ned et hakk i propellstørrelse, og beholdt samme toppfart, men ser at i marsjfart så er turbotrykk helt likt på begge maskiner, dieselforbruket er omtrent helt likt, og totalt forbruk falt fra 3.5 l/NM til 3.0 l/NM.

Oppsummert: Hos meg var feilen inni drevet. Den feilen fikk jeg med på kjøpet av ny båt.

dennrick

dennrick

Startet ferien 2017 med et besøk hos Ringstad i Fredrikstad, for nå skulle dette finnes ut av. Mekanikeren oppdaget at wire var hel, men strømpa som var rundt wiren hadde røket. Byttet wire, men det var fortsatt forsinkelse der. Dette er av den nye typen som jeg har hatt hele tiden, forresten. Jeg godtok imidlertid jobben, betalte og dro sydover. Det var kø på brygga av folk som hadde problemer med båtene sine, og de var underbemannet. Tenkte at dette går sikker fint. To dager etterpå havarerte babord motor, og måtte kastes, så ferien ble i sakte fart. Mistenker at det at maskinene ikke har spilt på lag kan ha noe med dette havariet å gjøre. Dette ble en reklamasjon i i den forbindelse ble aktuator og wire byttet igjen.

• Create New...