Olepo
Da er det tid for en liten oppdatering. Har brukt litt tid på feilsøking og en del tid på grubling...
Litt utfordring å feilsøke da jeg ikke har noe dokumentasjon. EVC systemet til VP virker noe komplisert med mange komponenter som er knyttet til hverandre. I min båt er det mange koblinger og kontakter tilknyttet systemet, samt at ledningsnettet enkelte plasser har begrenset tilgjengelighet.
I utgangspunktet kan årsaken til problemene mine være feil på: kontrollspak, EVC styreenhet, ledningsnett, aktuator, wire og drev...
Siden tilten også sluttet å fungere samtidig mistenkte jeg egentlig en av de tre første. Fokus hittil har derfor vært å prøve å få tilten til å fungere. (Dette ville også gjøre tilgjengeligheten til drevet bedre siden båten fortsatt ligger på sjøen).
Skal ikke gå i detaljer ang feilsøkingen, men det viser seg at tiltproblemene irriterende nok er selvforskyldt.
Jeg har kontrollspak med integrert tiltbryter. Når jeg skulle rekalibrere kontrollspaken brukte jeg en kalibreringsprosedyre for EVC med eget panel for tilt/trim. Dette blir feil siden mitt oppsett krever at tiltbryter aktiveres opp/ned som en del av kalibreringsprosedyren for spaken. Dermed ble ikke signalene fra bryteren "lært" av styreenheten - og tilt fungerte da naturligvis ikke.
Jeg var ikke klar over dette, og visste egentlig ikke at tiltfunksjonen var en del av EVC systemet.
Etter å ha utført korrekt kalibrering fungerer nå tilt som normalt, og en del av mysteriet er løst.
Konkluderer da foreløpig med at kontrollspak, EVC styreenhet og ledningsnett mest sannsynlig er OK.
Hovedmistenkt nå er wire fra aktuator til drev. Har tatt mål av wiren og skal bestille en ny.
Er det noen som vet om det kan være mulig å bytte denne wiren mens båten ligger på vannet??
Er det risiko, (eller garanti), for vanninntrenging hvis man forsøker dette?
Har grei tilgang til drev fra utsiden + badeplattformen. Vet ikke hvordan gjennomføring i transom ser ut, men wiren ligger i en "stående" gummislange fra transom som fører den opp godt over vannlinje før wiren går i en bøy mot aktuator.
Hvis denne slangen sitter fast i transom, og det ikke er noen annen form for tetting ved gjennomføring bør det kanskje være mulig??