Astor Startet 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2018 Vi har flyttet om bord for noen måneder. Trolig fram til jul. TV har vi løst via RiksTV kort og smart TV. Utfordingen er Internett. Det går fort på med GB på routeren om bord. Jeg har ikke helt oversikten på alle tilbyderen i markedet. Vi bruker Telia i dag. Kunne tenke meg en bedre løsning. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Whiskey Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Fornøyd med Talkmore vi. Bra dekning for det meste, og ok (i forhold til andre) pris. Bruker den gamle ICE ruteren min med Talkmore sim Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Gew77 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Disse tilbyr 1000GB til 399 pr mnd. https://www.chilimobil.no/ Jeg er litt usikker på om de kan brukes i en bredbåndsruter, har hørt de har noen begrensninger. Ellers hadde det vært tøft med om det ble bygd ut noen ordentlige WIFI aksesspunkter i på havna i Sætre:) Vi bor også mye i båten på marinaen for tiden. Redigert 20.Juli.2018 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
.Snorre Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 ICE har abo med inntil 300 GB og mnd, men vet ikke hvordan det er med fart og dekning... Har vært noen ICE diskusjoner her på forumet.. https://www.ice.no/mobilt-bredband/ Telenor flexi gir inntil 60GB pr mnd.. https://www.telenor.no/privat/mobil/mobilabonnement/fleksi/ Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Har chilimobil med 1000gb. Telia dekning. Bruker mobilen og deler nettet når vi er på hytta. Dei kan ikkje overvåke om du bruker deling. Men dei har reagert over for kunder som har unormalt høyt forbruk. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Astridhj Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Vi har Telenor mobilt bredbånd. Dette fungerer veldig bra for oss. 2 voksne og 1 barn. Har måttet nedjustere kvaliteten på netflix og youtube, men det har fungert veldig fint. Trenger ikke HD oppløsning på 24' skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 3 hours ago, Gew77 said: Disse tilbyr 1000GB til 399 pr mnd. https://www.chilimobil.no/ Jeg er litt usikker på om de kan brukes i en bredbåndsruter, har hørt de har noen begrensninger. Jeg mener Chili har sagt at de ikke tillater at abonnementet deles via bredbåndsruter eller «delt Internett» på mobil. De har allerede sperret én bruker som ville teste begrensningene. 3 hours ago, Gew77 said: Ellers hadde det vært tøft med om det ble bygd ut noen ordentlige WIFI aksesspunkter i på havna i Sætre:) Vi bor også mye i båten på marinaen for tiden. Jeg drodlet sammen en tenkt WiFi-løsning for Leangbukten for et halvt års tid siden. Velger man rett løsning trenger det ikke koste alt for mye. For Sætre sin del er det bare å høste av medlemmenes fagkunnskap og innkalle til dugnad. Det finnes helt sikkert et par elektrikere og IT-folk i medlemsregisteret, og de kan være «planners and doers» sammen med en gruppe håndlangere. En betalingsmodell hvor man betaler en slant for WiFi-tilgang kan finansiere løsningen, for i tillegg til innkjøp av utstyr må man jo ha en relativt kraftig internettlinje som har en månedskostnad. De bør også ha pålogging pr. bruker, så kun de som betaler for tilgang får dette. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gew77 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Popeye70 skrev 1 time siden: En betalingsmodell hvor man betaler en slant for WiFi-tilgang kan finansiere løsningen, for i tillegg til innkjøp av utstyr må man jo ha en relativt kraftig internettlinje som har en månedskostnad. De bør også ha pålogging pr. bruker, så kun de som betaler for tilgang får dette. Smart! Åpne wifi løsninger i havner er jo nesten ikke vits i å prøve seg på engang, da kan man nesten kjøre på edge dekning istedet. Men mange havner har nok kun en enkel hjemmeruter plassert i en bu, så det er veldig begrenset i hastighet og rekkevidde. Men en slik betalingsløning er smart! Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Sjøbliss Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Jeg er en IT dude i leangbukta ???? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
index Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Følger spent med på om det dukker opp gode mobilløsninger her. Jeg har mobilt fra Telia som eneste nett hjemme, og er ikke videre imponert. Så jeg håper det kan dukke opp noen gode forslag her;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Popeye70 skrev for 2 timer siden: Jeg mener Chili har sagt at de ikke tillater at abonnementet deles via bredbåndsruter eller «delt Internett» på mobil. De har allerede sperret én bruker som ville teste begrensningene. Det var en tulling som lastet ned filer på flere hundre gig til /dev/null. Jeg bruker laptop mot mobilen uten problem, men driver ikke å provoserer med tulleforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Astor skrev for 12 timer siden: Vi har flyttet om bord for noen måneder. Trolig fram til jul. TV har vi løst via RiksTV kort og smart TV. Utfordingen er Internett. Det går fort på med GB på routeren om bord. Jeg har ikke helt oversikten på alle tilbyderen i markedet. Vi bruker Telia i dag. Kunne tenke meg en bedre løsning. Det finnes vel et ledig kobberpar ( eller fiber) fra Telenor i nærheten av havna. Det trådløse fixer du selv.... Redigert 20.Juli.2018 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 4 hours ago, Sjøbliss said: Jeg er en IT dude i leangbukta ???? Jeg også! ? Da de annonserte medlemskvelder hvor man kunne komme med innspill og forslag lagde jeg en presentasjon med en skisse på et WiFi-nett i Leangbukta, basert på en mesh-løsning fra Ubiquiti. Det ble aldri noen slike møter, så forslaget ble aldri presentert... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Key Freak Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Mix skrev for 7 timer siden: Det var en tulling som lastet ned filer på flere hundre gig til /dev/null. Jeg bruker laptop mot mobilen uten problem, men driver ikke å provoserer med tulleforbruk. Det er interessant! De sier jo i markedsføringen at det ikke skal brukes som hotspot, men kun i mobil. Skal bli interessant å se fremover hvordan praksis blir. Jeg husker også saken der en fyr brukte store mengder data på veldig kort tid. Foreløpig er jeg berget med en ganske romslig datakvote på jobb-abonnementet mitt (hvis vi er litt bevisste på forbruket), men mobildata får man jo aldri nok av... ? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sjøbliss Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 6 hours ago, Popeye70 said: Jeg også! ? Da de annonserte medlemskvelder hvor man kunne komme med innspill og forslag lagde jeg en presentasjon med en skisse på et WiFi-nett i Leangbukta, basert på en mesh-løsning fra Ubiquiti. Det ble aldri noen slike møter, så forslaget ble aldri presentert... Ubiquity er perfekt. Mesh fungerer flott i slike anlegg. Har prøvd det både privat og på jobb. Endte opp med 4g og tvilling sim i lavsesong og mobilt bredbånd sim på sommeren. Fungerer bra, prisene kommer snart til å bli rimelig nok for alle tror jeg, da blir muligens WiFi investeringer uaktuelt... Hvem vet. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
vindmann Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Har hatt Riks-TV noen sesonger, men synes ikke det fungerer spesielt godt. Kundeservice er et kapitel for seg. Totalt sett lite igjen for pengene etter vårt behov. I år ble det Talkmore 100 GB mobilt bredbånd, en kraftigere 4G-ruter, Apple-TV samt bruk av T-WE-appen til Canal Digital, supplert med NRK-TV-appen og Netflix. Så langt veldig fornøyd. 4G-dekningen til Telenor er blitt svært god og det er den Talkmore benytter, de har heller ingen båndbreddebegrensninger, en liten ting å tenke på hos disse virtuelle lavkostselskapene, de er litt ulike der. Hvis man regner 1 GB per times TV-titting, så er vel ikke det så langt fra sannheten. Gir i hvert fall mer enn nok TV for oss per måned. Siden jeg startet abonnementet tidligere i sesongen når vi har mest langhelger og ettermiddagsbruk har det blitt en del rollover av data som har samlet seg godt opp til sommerferien, så nå kan det virkelig være fri flyt. Hovedtynden av databruken står nok barna for med brettene sine. De er veldig fornøyde, ingen databegrensning å tenke på. Når vinteren kommer kan abonnementet fryses eller settes ned til lav datamengde for kun overvåking av båten. Forhåpentligvis er vel fri databruk på mobilt bredbånd ikke langt frem, mobilselskapene ser nok slutten på eventyret nå. Chilis fri-data-kun-egen-mobil-og-vi-sperrer-deg-og-blir-litt-sinte-abonnement høres ut som forsmaken på frislippet. Telia og Telenor har vel så store investeringer i kablet nett at de frykter kannibalisering når det skjer og utsetter i det lengste. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Vi har nå hatt chilli siden det første gang ble nevnt her og jeg er så langt veldig fornøyd. Har delt ut med to andre via iPad uten at jeg har hørt/merket noe. Ser en god del film. Har også brukt den i Sverige og Spania i tiden uten problemer. Må si at dette er et god kjøp kontra alle andre tilbud tilgjengelige. De kan selvsagt spore deling om de ønsker det. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
enslagsgjest Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 @BarbariaTror ikke de kan spore deling. Har lest litt i kommentarfelt og de fleste mener at det ikke er mulig. Så lenge man ikke bruker 50gb (ca) i uka (da blir man sperret), er det ingen problem å dele nettet med andre, tror jeg... Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Popeye70 Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 1 minute ago, enslagsgjest said: @BarbariaTror ikke de kan spore deling. Har lest litt i kommentarfelt og de fleste mener at det ikke er mulig. Så lenge man ikke bruker 50gb (ca) i uka (da blir man sperret), er det ingen problem å dele nettet med andre, tror jeg... Det er her det skurrer litt. Hvis de sperrer brukere som forbruker over 50 GB i uka så han man jo i praksis kun ~200 GB i måneden, ikke 1TB. Det er forøvrig mulig å med stor sannsynlighet oppdage trafikk som går via delt Internett på mobilen. Alle datapakker har en såkalt TTL-verdi (Time To Live), og denne teller oppover for hver enhet pakken er innom på sin vei. Hvis man sjekker TTL kan man derfor se forskjellige verdier for datapakker som kommer fra mobilen vs datapakker som kommer fra en enhet som bruker mobilen som aksesspunkt. Man kan også se på protokoller og se på type trafikk som mottas. Det finnes vel ikke så mange BitTorrent-klienter til iPhone, så hvis man vet at kunden har en iPhone og samtidig laster ned torrents er det grunn til å mistenke at noe ikke er helt i henhold til betingelsene. Det er heller ikke vanlig at en telefon streamer ned store mengder data over lang tid (brukeren må jo sove før eller siden), så man kan se på sånne ting for å prøve å avdekke misbruk. Merk at disse tingene neppe er noe de gjør som standard, eventuelt kun ved mistanke om brudd på betingelsene, og kanskje ikke da heller. Så det er vel i utgangspunktet liten sjanse for å bli oppdaget, men det ER teknisk mulig å gå en kunde etter sømmene og samle inn indisier/bevis på at betingelsene ikke overholdes. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mix Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Som jeg sa lastet denne tullingen ned filer på flere hundre gig til /dev/null på telefonen. Hva krabaten forsøkte å oppnå kan en bare lure på. Kanskje en med koblinger til Telenor eller Telia som kun var ute etter å sabotere. At de kaster ut slike idioter er bare til fordel for oss med fornuftig bruk. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 @Popeye70 Som du ser her: https://www.tek.no/artikler/bare-uker-etter-at-chili-tilbod-fri-data-har-de-begynt-a-ringe-kundene-om-a-roe-ned-forbruket/439474 Så ringer chilli til kundene ved høyt forbruk, 30gb+++ om dagen/uka og det gjelder ikke bare den tidligere tek.no journalisten som lastet ned flere hundre giga (galning). Men ellers er jeg enig med de over; så lenge man ikke finner på noe sprøtt, er det det beste value for money mobilabonnement, om man så har 50-500-1000 GB i PRAKSIS. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Barbaria Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Jeg har vært oppe i 90gb i uka nå i ferien når 3 stk. har brukt abonnementet, ikke noe problem så langt. I USA har de drevet med logging av kunder i årevis og mange skulle gjerne vite hvordan det foregår, men så langt er det lite konkret info som er lekket. TTL er en måte men langt fra den eneste. Å surfe med PC på et mobilabonnement som chilli er kanskje det minst smarte du kan gjøre om du ønsker å beholde det. En PC kobler seg opp til kjente adresser som ingen telefon gjør. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
quantumduck Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 On 7/20/2018 at 2:23 PM, Mix said: Det var en tulling som lastet ned filer på flere hundre gig til /dev/null. Jeg bruker laptop mot mobilen uten problem, men driver ikke å provoserer med tulleforbruk. Det er ikke bruken som er provoserende, det er vilkårene til Chillimobil. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Der var du ja. Det tok litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Hatt Telenor mobilt Bredbånd på 200Gb som eneste nettlinje til en familie på 3 siden oktober. Fremdeles ikke bunnet den noen av månedene. Telenor har fri roaming på hele datamengden, noe ingen andre var i nærheten av på det tidspunktet jeg tegnet abbonement. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.