Sail S
Hei og takk for fint engasjement. Tror Hulda har rett i sine antagelse av årsaken til at skroget ikke forbruker mye anoder. Jeg har en spenningsføler som overvåker mulige lekkasjer og den har hittil aldri slått ut mer enn maks 5 mamp ved spesielle anledninger ved bruk av landstrøm så skroget er nok ganske godt beskyttet. Båten har både generator, solceller og vindgenerator så bruken av landstrøm er begrenset.
Forklaringen på årsaken til at propellenes anoder har større forbruk gir mening for meg. Når det gjelder bruken av anoder er det riktig som det skrives at kvaliteten er variabel så jeg har kjøpt et pent lager fra verftet som kommer lit å holde en stund. Som vi snakket om i en annen tråd så hadde jeg spesielle problemer med anoden til Maxprop propellen og det viste seg at siden den var skrudd fast med tre skruer langs kanten skulle detbrukes en anode som var festet til en plate. Små detaljer som fort får store konsekvenser den dagen anoden faller av.
Som mer en kuriositet traff jeg en Ovni eier som bodde ombord med landstrøm tilkoblet. Han hadde laget to wire med anoder i enden som hang ned i sjøen for og akter og mente de gikk med først. Regner med wiren var syrefast så det passer vel med Huldas forklaring.