Jump to content

Anoder på aluminiumskrog


Sail S

Recommended Posts

Ser frem til oppdatering. 2-polete brytere er en del av et 'sant' 2-polet anlegg. Dessuten bruker f.eks. Volvo isolasjonssett i tillegg til elektrisk 2-polede dynamoer. Merk at det kan være vanskelig å oppnå null (0 mA) på en måler. Jeg har 2-polete sensorer på motoren, de lekker. Det viktige er at skroget er negativt ladet. Hvilket anodene bidrar til.

Link to post
ozo skrev On 27.7.2018 at 18.38:

I følge reglementet er man pålagt å koble landstrømkabelens jord til motoren, dersom man ikke har skilletrafo. Jeg ser ikke hensikten med dette, men derimot mulige ulemper, spesielt her i landet, der tildels kraftig jordfeil fremdeles ikke er uvanlig.

Kort fortalt, uten skilletrafo og uten landjord ombord unngår eller reduserer sjansen for korrosjon relatert til landstrøm kraftig. Ulempen er at du risikerer å ta liv ved en feil på det elektriske anlegget. Feilen behøver ikke å ligge hos deg. Med landjord tilkoblet (fortsatt uten skilletrafo) kan feil i landstrømanlegg skape korrosjon hos deg, selv om feilen er et annet sted. Fordelen er at sjansen for at liv går tapt som følge av elektrisk feil er bortimot null.

Og forskriftene er klare, redde liv går foran redde materiell. :thumbsup:

 

Nå er vi utenfor trådstarters problemer. Temaet rundt landjord er diskutert her adskillige ganger før. Anbefaler søk på "landstrøm", "jordfeil" og "skilletransformator".  Gir deg masse lesestoff om tema. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
ozo skrev On 27.7.2018 at 18.38:

Jeg har et spørsmål som kanskje er litt i utkanten av trådens tema, men som jeg innbiller meg kan ha en sammenheng.

I følge reglementet er man pålagt å koble landstrømkabelens jord til motoren, dersom man ikke har skilletrafo. Jeg ser ikke hensikten med dette, men derimot mulige ulemper, spesielt her i landet, der tildels kraftig jordfeil fremdeles ikke er uvanlig.

Har noen en faglig forklaring på dette, og kan det være en mulig årsak til "uforklarlig" korrosjon?

 

Rettelse:  Inlegget under skrev jeg fordi jeg ikke fikk opp andre svar til deg, men de spratt opp da jeg postet innlegget så jeg ser at andre har svart:

 

Siden du skriver på min tråd skal jeg gi deg et svar.  Du vil finne bråtevis av diskusjoner rundt det temaet og jeg vil ikke gi meg ut på noen anbefaling. I mitt tilfellet er ikke landstrøm noen kilde til problemet, men siden dette er en aluminiumsbåt er problemet allikevel stort nok for meg til å finne ut av.  På min forrige glassfiberbåt satt jeg en boks på jordingen.  Dette var ingen skikkelig skilletrafo, men en enhet som sørget for at strømmen bare gikk en vei. Jeg hadde aldri noen problemer hverken med for mye anodeforbruk eller el.anlegget.  Men jeg lå aldri på landstrøm når jeg gikk fra båten, hadde et lite solcellepanel som holdt batteriene ladet, og om vinteren koblet jeg alltid strøm til ovn ombord utenom båtens anlegg ved bare å strekke en skjøteledning inn til ovnen.  Igjen vil du finne masse mennesker som både vil synes dette er overforsiktig og hasardiøst så du får finne din egen komfortsone.

Redigert av Sail S (see edit history)
Link to post

Hei igjen,

 

Status i kveld er at jeg har koblet fra stort sett alt som ikke går via brytere og har fått instrumentet ned på -5mamp, men ikke på 0 som det stod tidligere.  Jeg har også gjort noen observasjoner:

Det eksisterer en svak kontakt (ohm) mellom forbruksbatterienes minus og gods, men det ser ut til å være knyttet til føleren til leak instrumentet. Det er derimot en sterk kontakt mellom motorbatteriets minus og gods og det viser seg at minuspolen på motorbatteriet var kraftig irret.  Jeg har ikke funnet hvor denne kontakten er. Hvis jeg kobler fra minus på motor er kontakten der fremdeles så jeg får lete videre,.

Men selv om jeg kobler fra minuspolen på motorbatteriet så slår leak instrumentet fremdeles ut så det er litt forvirrende.

men nå må jeg ut å kjøre noen dager og batteriet på multimeteret mitt ga opp så det blir en pause. 

Hvis noen har gode innspill så tar jeg imot med takk.

 

 

Link to post

Hei igjen. 

Jo mer jeg jobber med dette jo mer forvirret blir jeg.  

Etter å ha koblet fra litt mer så fikk jeg instrumentet ned til å hoppe mellom 0 og minus 5 mamp.

Da tenkte jeg at det burde være OK.  Men da jeg koblet til solcellene og vindgeneratoren ble instrumentet stående på minus 5 konstant.  Forstår ikke noe av dette for det var ingen reaksjon når jeg koblet det fra.  Jeg lurer på om selve instrumentet reagerer på endringene på forskjellige måter når noe blir koblet fra og til, og at dette er det som forvirrer meg.  Kan problemet være at en lekkasje på 5 mamp er så liten at den reagerer på andre ting en selve lekkasjen?

Er et utslag på minus 5 mamp et problem på en aluminiumsbåt - hva betyr det i anodeslitasje?

Noen som vet?

 

Link to post

Spørsmålet ditt er et av dem med et uendelig antall ukjente faktorer. Altså umulig å besvare. Egentlig, så vet du vel ikke hvilken vei disse elektronene går?  Generelt er vel ikke 5 mA mye. Det beste er vel å kontakte båtprodusenten som har installert utstyret. Målte Hulda i dag, resultat -30 mV. For halvannet år siden -50 mV. Begge innenfor aksptable grenser. Årlig anodeforbruk 2- til 300 gram, eller noe i den duren. Merk at jeg måler volt. Har du sjekket ut antennene?

Link to post

Har aldri målt noko, og har heller ikkje lekkasjemåler. Tippar eg hadde blitt nevrotisk då....

 Har einpolt motor (men slår av hovedstraumsbrytere til motor i havn) ,ellers er det sikkert rikelig med lekkasjer feks i viskermotorer.  Brytere er bare på plussledninger.  

Eg ankar ofte på straum ombord, men heldt øye med zinkane.  Eg slippa båten no etter 3 år utpå og hadde ca to tredjedels zink igjen. (1,9kg stk)   

 Båten er 34fot alubåt frå 1983. Den har 4stk "zink3"(3kg's)totalt 12kg ( + akselzink 50mm).   Zinkforbruk er ca 1.4-1.5 kg i året stabilt dei 5 år eg har hatt båten.  Eg anntar, men har lite kunnskap om det, at krypstraum når eg feks visker vinduer eller går for motor, og andre krypefeil, blir snappa opp av zinkane. .. 

:sweat:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei og takk for svar.  Jeg har koblet ut alle antennene og alt annet i masten og på targebøylen.  Da jeg koblet fra alt i masten gikk lekkasjen ned, men det pussige er at den ikke går opp igjen når jeg kobler tilbake.  Det er et generelt problem jeg har som gjør at jeg lurer på om dette er flere smålekkasjer ikke en kilde.  Gir det mening?  

 

Jeg har forsøkt å måle mAmp på multiinstrumentet jeg har, men tror ikke det er følsomt nok.

 

Forsøker da å måle mellom positiv batteri og gods på båten og da får jeg utslag på ca 11 volt 

Det fører til at Leak alarmen går et par minutter senere i noen sekunder, men det er vel naturlig.

 

Måler jeg Ohm mellom minus på batteri og gods får jeg ca 4 hvis jeg setter multimeteret på 20k.

 

Er dette fornuftig?  Hvordan måler du mVolt?

 

Har sendt mail til verftet og spurt om hvilke verdier som er akseptabel.

 

 

Link to post

Hei igjen

Kontaktet verftet og de anbefalte Leak på 0 så da ble det full innsats. Det gode med dette er at jeg lærer stadig mer om båten og har fått veldig respekt for kvaliteten i arbeidet de har gjort på den. Her er de fleste brytere dobbeltisolerte og alle ledninger ligger i plastrør. Men til prosjektet.....

Etter at jeg hadde slått av alle brytere uten hell begynte jeg å koble fra alle batterier bortsett fra forbruk. Målte mostand mot skrog og fant litt her og der. Denne endret seg om jeg koblet fra pluss også og jeg må si jeg ble ganske forvirret. Volt og Ohm flagret i alle retninger, men bortsett fra at Generatoren er jordet til skrog kom jeg til at resten av kretsene neppe var synderen. Da bestemte jeg meg får å demontere forbrukskretsen ved å følge ledningene og sjekke Leak. Da fant jeg en minusledning som gjorde susen. Da jeg fulgte denne gjennom spagettien av plastrør fant jeg at den gikk til akterwinsjen. Denne lever en kummerlig tilværelse i kjettingkassen. 

Det rare var at det ikke hjelp å slå av hovedbryteren til winsjene og det viste seg at den var dedikert til winsjen forut. 

Så det var som dere sa. En masse jobb, men med godt resultat. 

Link to post

Godt å høre. En sikker vinner er elektromotorer og saltbroer. Dette slår knock out på det meste som eksisterer av dobbeltisolert utstyr. Det viktigste er at man i hvert fall har en overordnet kjennskap til eget anlegg. Ellers kan det bli meget dyrt. Disse feilårsakene er også grunnen til at jeg har av/på-brytere rett etter batteriene både på pluss og minus. Samt egen krets dedikert til elekromotorer. Ikke engang dasspumpen på Hulda går uten at denne hovedbryteren er i på-posisjon. Og jeg kan seile med navigasjon, lanterner og alt det andre, men bl.a. ankerwinchene (2 av dem) har null strøm inn. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...