Jump to content

Neptim 8000 eller Nor-Dan summer family? Hvilken av disse mener folk er best?

Okkaby

Recommended Posts

Jeg vurderte begge disse i fjor. Det var også de tp båttypene jeg prøvekjørte. Jeg valgte Neptim. (Selv om jeg var på nippet til å by på en SF.) Neptimen var overlegen ut fra mine kriterier. Samt den var mye lettere å manøvrere. Den kan bakke og lystrer røret begge veier. Av de båtene jeg så på var Neptimen mye bedre laget. Altså følelsen av kvalitet i arbeidet.

Den har MYE større akterkabin, og jeg ville helst at ungene sov i egen kabin. I tillegg ville vi at de skulle ha plass til å ta med 1-2 venner. Nå i sommer bruker vi akterkabinen til å spille brettspill og kose oss utover kvelden. Maks utsikt fra de store vinduene, og vi kan legge en og en unge mens vi fortsetter kvelden i akterkabinen. Ungene sover i forkabinen. (Også en fordel når ungene må på do om natten. Lett å finne frem. )

På dagtid benker vi fint oss 5 rundt spisebordet (cockpit), og har plass til 1 til. I tillegg til 2 til på den andre siden. I Summer Family var det plass til 4. Men det har jeg inntrykk varierer fra båt til båt. Mange av disse er visstnok levert halvfabrikert. Dette er uansett ikke sikkert så viktig for deg...

Tilgang til motorrommet er suveren i Neptimen, men der er Summer Familiy også grei. Dog måtte man flytte litt på.mer ting i SF jeg så på.

Liggeplassen (solseng) oppå akterkabinen er en helt egen verden på Neptimen. I tillegg er guttene mine blitt veldig glad i den høye akterkabinen. Er suveren til å stupe og hoppe fra. Salto ut i vannet har blitt en trend denne sommeren.

Begge båtene er gode. Vi valgte Neptim og har ikke angret i det hele tatt.

Begge båtene er gamle. Det vil komme kostnader. Jeg har påkostet nytt septiksystem og solcelleanlegg. Begge deler er store plusser nå denne sommeren. Jeg ser jeg vil bytte ut strømbryterne på dashbordet. De er nå levd ut sin levetid. Slitt...

Jeg byttet nå også de gamle originale vannkranene. De er slitt, og de sier jeg ikke kan få reservedeler. 

Vedr de to båtene. Den havner til slutt ut på hvilke som treffer best ditt behov og dine ønsker. Vi ønsket å kunne ha fast opptredde senger til ungene (3), og det kunne vi i Neptimen. I tillegg kunne jeg og kona ha en kabin alene. 

Neptimen er vel hakket bredere (litt usikker der), men det kan jo være greit å vite at den er 3,10 bred og kommer fint inn på min 3 meters byggeplass. Har da også plass til fender på begge sider.

Eneste fordelen jeg ser med SF er at den har mer utsikt bakover når man sitter i cockpit. Akterkabinen er lavere. Det er kanskje også en fordel for noen at sengene i akterkabinen er mer fysisk skilt. Kanskje lettere å få ro mellom to brødre... 

Som sagt var jeg der du er nå, og vurderte begge båtene og prøvekjørte dem. Valget ble enkelt ut fra våre kriterier. Du har litt annerledes kriterier. 

Kanskje det er noen andre her som har vurdert samme båter og landet på SF?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du har nok rett i mye G.B.Jr. Eneste fordel jeg umiddelbart ser på nor-dan er at den har en greie fremre kabine med sitteplasser sammen med tilgang til toalettet. Men så har Neptim dusj innvendig, som er et stort pluss. Har å inntrykk av neptim holder en bedre fart med samme motor som nor-dan. Men dette kan jo fort propel/vektfordeling å gjøre. 

Men så er det dette med de 8m. Nor-Dan er over 8m å Neptim er 7,9m. Liker dårlig at jeg må sitte i førestola under hardtop/kalesjen å fremdeles ha på redningsvest. Men hva sier egentlig reglene om lengde når det er integrert badeplatform? Neptim er jo 7,9m uten platform,men ca 8,5m med denne. Å denne er jo integrert/fast å ikke løs. Så vil den da telle med som total lengde på båten?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

KongKing skrev 33 minutter siden:

Hvis badeplattformen er påskrudd og ikke del av skroget teller den ikke med i lengden. Alt som er påskrudd og fjernes, men som ikke forringer sjødyktigheten teller ikke med. F.eks var det nok noen som trodde de skulle komme over 8meter ved å skru på et baugspyd. Det holder ikke.

Kk

Da er det nok stor sjangs for det ikke blir Neptim. Blir enkelt å greit for dumt at en skal sitte med redningsvest på når en sitter under hardtop å lukket kalesje. 

Får vente å se hva som evt kommer ut for salg om en goe måneds tid, når sesongen slutter. Så kan en nok få noe på 30 fot en goe del billigere enn nå. 

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

KongKing skrev 2 minutter siden:

Hvis det står Neptim 8000 på siden så tviler jeg på at det blir problemer...

Hva er budsjettet ditt?

kk

Ikke så sikker. Hadde den lokale purk på siden av fiske båten tidligere i sommer, en Viksund 880. De mente da jeg skulle ha på vest, noe jeg ikke mente, al den tid båten er 8,10m De ga seg ikke før de hadde sjekket opp via stasjonen. Så kan nok komme noe an på hvem en møter.

Budsjettet er litt udefinert. Men siden jeg ikke vet om gutten vil like seg på båt ferie, vil jeg ikke bruke for mye på første ferie båten. Har jo fiskebåten til lokale ture ut med stanga. Men den går for langsomt til å bruke til ferie tur med sine 6-7 knop. Vil jo gjerne nå å se mere enn kun lysefjorden på en 2-3 ukers tur hehe

Men tenkte å holde meg under 100K i første omgang. Har tid å fikse opp/oppgradere diverse, så lenge motor er ok, da jeg ikke gidde å måtte ta full motor overhaling

Du verden. Ja, er nok mulig å komme utfor kverrulanter i uniform som er på jakt etter noen cm....

husk at det fort renner på kr om det er mye utstyr som må byttes/ettermonteres også. Kan være lurt å legge litt mer i prisen i utgpkt. Men om du bare ønsker å teste båtlivet på «langtur» kan man jo starte med noe billig. 

Kk

KongKing skrev 1 minutt siden:

Du verden. Ja, er nok mulig å komme utfor kverrulanter i uniform som er på jakt etter noen cm....

husk at det fort renner på kr om det er mye utstyr som må byttes/ettermonteres også. Kan være lurt å legge litt mer i prisen i utgpkt. Men om du bare ønsker å teste båtlivet på «langtur» kan man jo starte med noe billig. 

Kk

Er mye båter ute for salg, å ennå flere kommer det i slutten av sesongen. 80 talls båter faller bra i pris, da det er mye nytt på marked, så kunde kretsen for disse båter blir mindre å mindre for hvert år nå. Kan en ikke skru noe sjøl, ja da blir det fort jævla dyrt med sådan båt. Det gjør at mange ikke vil ha disse lengre.

Har set på noen båter som ikke ligger på finn, å de var bra utstyrt å bra stand på motor. gjelder begge båter som nevnt over. Å de ligger med ca 90 som start pris, å kan nok presses noe ned. Så får se litt hva jeg kommer frem til.

Å ja, er noen av disse ungdommer i uniform som skal prøve alt for å skrive ut en bot. Å de sitter tilfeldigvis på balkongen å se på en når en kjøre ut med båten hehe

Akkurat det med vestpåbud bryr jeg meg ingenting om i en så stor båt. Det gjør ikke politiet heller. Passerte en politibåt som lå i Blindleia (i sundet før Ny Hellesund). De brydde seg ingenting om oss, men vinket inn nestemann i en Wesling. 

Jeg vil ikke tro de bryr seg om en Marex 770 heller. Det er sikkerhet som er viktig, og SF eller Neptim 8000 er sikre båter. Man kan ikke falle ut av en Neptim eller SF uten at man er på utsiden av den. Er man på utsiden av båten er det ingen forskjell på om båten er 7 eller 13 meter lang. 

Ungene har på seg redningsvest med mindre de sitter i en kabin og leser. 

Er i Lillesand nå. Er ikke mange båter under 8 meter der folk har på seg vest heller. (Bortsett fra joller da)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 35 minutter siden:

Akkurat det med vestpåbud bryr jeg meg ingenting om i en så stor båt. Det gjør ikke politiet heller. Passerte en politibåt som lå i Blindleia (i sundet før Ny Hellesund). De brydde seg ingenting om oss, men vinket inn nestemann i en Wesling. 

Jeg vil ikke tro de bryr seg om en Marex 770 heller. Det er sikkerhet som er viktig, og SF eller Neptim 8000 er sikre båter. Man kan ikke falle ut av en Neptim eller SF uten at man er på utsiden av den. Er man på utsiden av båten er det ingen forskjell på om båten er 7 eller 13 meter lang. 

Ungene har på seg redningsvest med mindre de sitter i en kabin og leser. 

Er i Lillesand nå. Er ikke mange båter under 8 meter der folk har på seg vest heller. (Bortsett fra joller da)

Greit med lov å orden. Men hele denne vest loven er på tryna når det er farlig å sitte inne i en båt på 7,9m men ikke i en på 8 eller 15m. Samme gjelder om en er ute på åpent dekk. Er farlig på 7.9m men ikke på 8 eller 15m. 

Burde vært så enkelt at er du i åpen jolle,/på åpent dekk så skal du ha på vest, ellers ikke.

Men ser hva det blir til, da jeg muligens ligger inn et skambud på ene Neptim i lokal området så eier gjerne vil selge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...