Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Jeg har lukket motorbåt, men også med styrepos på akterdekket. Jeg var ute litt før netbrettene tok av, så det var intet altenativ. Derfor installerte jeg en liten PC under benken i kabinen og en lyssterk PCskjerm integrert i panelet over styreposisjonen. På det kjører jeg kartplotter (OpenCPN) og ekkolodd. Ekkoloddet går via en innkjøpt blackbox, men med egenprogrammert software (har PC-freak i familien) da det som fulgte med blackboxen var for dårlig mhp. oppdateringer. Jeg har flere USBkontakter på dashbordet og kan styre med mus og koble til et lite tastatur ved behov. GPS-signalet tar jeg inn med en liten rimelig sak fra Clas Ohlson. På PCen har jeg også alt tilgjengelig av manualer og oppfølgingsskjemaer for vedlikehold ol. For meg fungerer dette perfekt i lukket båt så lenge jeg er under veis. Det eneste minuset er at jeg kunne ønsket litt mer lyssterk skjerm når sola står på.

Men når jeg jobber på akterdekket kan jeg ikke fly ut og inn og følge med på dataskjemen. Derfor har jeg en liten 5'' Lowrance kartplotter med ekkolodd i tillegg ved styreposisjonen bak. Denne er lyssterk så det holder og tåler sjøsprøyt og regn. Perfekt ved fiske og teinesetting. Og når jeg jobber ute og i tillegg har styrmann i kabinen kan han følge med og styre båten mens jeg har eget system for å sjekke fisk og bunnforhold. Vi opererer da med to uavhengige ekkolodd og det går faktisk bra uten store forstyrrelser.

NilsPils

NilsPils

Jeg har lukket motorbåt, men også med styrepos på akterdekket. Jeg var ute litt før netbrettene tok av, så det var intet altenativ. Derfor installerte jeg en liten PC under benken i kabinen og en lyssterk PCskjerm integrert i panelet over styreposisjonen. På det kjører jeg kartplotter (OpenCPN) og ekkolodd. Ekkoloddet går via en innkjøpt blackbox, men med egenprogrammert software (har PC-freak i familien) da det som fulgte med blackboxen var for dårlig mhp. oppdateringer. Jeg har flere USBkontakter på dashbordet og kan styre med mus og koble til et lite tastatur ved behov. GPS-signalet tar jeg inn med en liten rimelig sak fra Clas Ohlson. På PCen har jeg også alt tilgjengelig av manualer og oppfølgingsskjemaer for vedlikehold ol. For meg fungerer dette perfekt i lukket båt så lenge jeg er under veis. Det eneste minuset er at jeg kunne ønsket litt mer lyssterk skjerm når sola står på.

Men når jeg jobber på akterdekket kan jeg ikke fly ut og inn og følge med på dataskjemen. Derfor har jeg en liten 5'' Lowrance kartplotter med ekkolodd i tillegg ved styreposisjonen bak. Denne er lyssterk så det holder og tåler sjøsprøyt og regn. Perfekt ved fiske og teinesetting.

• Create New...