NilsPils
11 hours ago, Duppe said:Kanskje litt utenom, men skulle jeg fartet og navigert mye ville jeg satset på et system med vanlig datamaskin nedenunder og vanntett skjerm og mus oppe. Det ser jeg nå som jeg har prøvd både plotter og brett.
Kan ikke fordra trege ting som knapt lar seg konfigurere og små skjermer. Nettbrett i dag minner mye om datamaskiner i gamle dager som jeg håpet å være ferdig med.
En helt vanlig datamaskin er jo noe jeg uansett bruker ombord og denne kan settes opp til starte med flere operativsystem for god driftssikkerhet, og en gammel bærbar maskin kan brukes som reserve også.
Da får man superrask navigering, stor skjerm, driftsikkerhet og konfigurasjonsmuligheter. Eneste negative er vel strømforbruket.
Det er akkurat slik jeg har det, bortsett fra at skjermen min, som sitter trygt i kabinen, ikke trenger å være vanntett. Kjører OpenCPM og selvprogrammert (programmert av junior) ekkolodd på Linux. Skjermen i panelet over styrepos har jeg bygget inn selv. PC-en sitter under benken. Bak panelet har jeg en PC-vifte som stareter automatisk og kjøler dataskjermen og VHFen.