superman Startet 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2018 Jeg har en orginal 60A dynamo som lader som den skal til både start- og forbruksbank. Oppsettet mitt er Mastervolt, og dynamoen går til dioden som fordeler slik den skal til de ulike batteribankene. Det som går til forbruk er koblet opp med en Mastervolt Distribution 500 (hvor dynamoen kommer inn), og en Mastervolt Master Shunt 500 som er koblet til forbruksbanken. Selve forbruksbanken er koblet til en hovedbryter, og så direkte til en Master Shunt 500. Altså går absolutt alle elektroner som når forbruksbanken gjennom Master Shunt 500. Allikevel; når jeg kjører dynamoen så registreres ikke positiv strøm inn på Master Shunt 500. Systemet tror derfor at jeg kun tapper ned banken. Spenningen på forbruksbanken går fra f.eks. 12,2V før lading til 12,9V etter at dynamo er kjørt en stund. Altså ser det for meg ut som at forbruksbanken lades som den skal. Hva er det som kan gjøre dette? Det er litt plagsomt å ikke vite når Mastervolt mener forbruksbanken er fulladet. Den er jo koblet opp til ulike alarmer når banken går under visse nivåer og slikt. Det er kanskje spesielt plagsomt fordi jeg kjøpte Master Shunt 500 nettopp for å ha god kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) Jeg går ut fra at du har en shunt som sitter på minusledningen til batteriet? Og da er det KUN den som skal være tilkoblet minuspolen på batteriet. Alt av forbruk minus, og minus fra dynamoen skal da være koblet etter shunten. Er du helt 100% sikker på at absolutt ingenting er koblet på batteri minus? Er dynamo minus koblet rett på batteriet, vil ikke ladestrømmen registreres av battmeteret. Nå kjenner jeg ikke ditt battmeter, men skulle mot formodning Mastervolt valgt å ha shunten på positiv side av batteriet, gjelder det samme her. Plusspol på batteriet ska da KUN være koblet til shunten, alt annet, dynamo, solceller forgruk, etter shunten. Redigert 21.Juli.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
superman Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Det kan være noe i dette. Jeg skal undersøke nærmere hvordan minus går. Jeg har fokusert på + siden hele veien. For ordensskyld skal det se nærmere slikt ut er meningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Det var et lite klargjørende skjema, det viser jo ikke om shunten sitter i pluss eller minustilkoblingen. Og dynamoen er jo ikke vist i det hele tatt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
superman Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) Nei, det jeg IKKE kan forklare deg her og nå er hvordan batteriet er koblet på - (minus) på shunten - jeg kommer tilbake til det etter at jeg har skrudd opp skuten. Det jeg kan si, er at dynamoen kommer inn i den som er merket som 10 på tegningen; DC Distribution 500. Det er egentlig bare en sykt dyr og råflott bus bar. Derfra går alt gjennom shuten. Redigert 21.Juli.2018 av superman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Her er det en del mer informasjon: Mastervolt DC Distribution 500 og Mastervolt Mastershunt 500 Hvis 12V opplegget er riktig koblet, kan evt. en manglende endeterminering av Masterbus være årsaken? (Nr. 5 på skjema over) Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Hei, Fiks - jeg er ganske sikker på at Mastervolt-biten er riktig satt opp. Det er nok riktig som Lars H. påpeker at det er noe tullete med minus-delen mellom Master Shunt og batteri. Jeg skrudde opp og kikket nå, og der går minus fra Master Shunt rett på bus'en sammen med all den andre jorden. Disse franske båtene brukte hovedbryterne som bus bar, og det har vært en prosess å rydde opp i det, men jeg har ikke forstått viktigheten av at jord skal være adskilt for batteriet sin del. I tillegg deler både forbruk og startbatteri jord. Det må jeg skille nå når jeg har Master Shunt på. Så i morgen tidlig kobler jeg forbruksbanken min fra "suppen", og isolerer den helt - slik det burde vært gjort når jeg ryddet opp i alt det andre. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 (redigert) Skal batterimonitoren fungere etter hensikten bør det vel i prinsippet se slik ut: I prinsipper har jeg samme oppsett i min båt (Uten Mastervolt utstyr) men jeg har lagt inn skillereleet, ekstern lader og solcellepanel før hovedbrytere for å kunne lade med all strøm avslått ombord. Redigert 22.Juli.2018 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.