Jump to content

Master shunt registrerer ikke strøm fra dynamo

superman

Recommended Posts

Jeg har en orginal 60A dynamo som lader som den skal til både start- og forbruksbank. Oppsettet mitt er Mastervolt, og dynamoen går til dioden som fordeler slik den skal til de ulike batteribankene. Det som går til forbruk er koblet opp med en Mastervolt Distribution 500 (hvor dynamoen kommer inn), og en Mastervolt Master Shunt 500 som er koblet til forbruksbanken.

Selve forbruksbanken er koblet til en hovedbryter, og så direkte til en Master Shunt 500. Altså går absolutt alle elektroner som når forbruksbanken gjennom Master Shunt 500.

Allikevel; når jeg kjører dynamoen så registreres ikke positiv strøm inn på Master Shunt 500. Systemet tror derfor at jeg kun tapper ned banken. Spenningen på forbruksbanken går fra f.eks. 12,2V før lading til 12,9V etter at dynamo er kjørt en stund. Altså ser det for meg ut som at forbruksbanken lades som den skal.

Hva er det som kan gjøre dette? Det er litt plagsomt å ikke vite når Mastervolt mener forbruksbanken er fulladet. Den er jo koblet opp til ulike alarmer når banken går under visse nivåer og slikt. Det er kanskje spesielt plagsomt fordi jeg kjøpte Master Shunt 500 nettopp for å ha god kontroll.

Jeg går ut fra at du har en shunt som sitter på minusledningen til batteriet? Og da er det KUN den som skal være tilkoblet minuspolen på batteriet. Alt av forbruk minus, og minus fra dynamoen skal da være koblet etter shunten. Er du helt 100% sikker på at absolutt ingenting er koblet på batteri minus? Er dynamo minus koblet rett på batteriet, vil ikke ladestrømmen registreres av battmeteret.

Nå kjenner jeg ikke ditt battmeter, men skulle mot formodning Mastervolt valgt å ha shunten på positiv side av batteriet, gjelder det samme her. Plusspol på batteriet ska da KUN være koblet til shunten, alt annet, dynamo, solceller forgruk, etter shunten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var et lite klargjørende skjema, det viser jo ikke om shunten sitter i pluss eller minustilkoblingen. Og dynamoen er jo ikke vist i det hele tatt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, det jeg IKKE kan forklare deg her og nå er hvordan batteriet er koblet på - (minus) på shunten - jeg kommer tilbake til det etter at jeg har skrudd opp skuten.

Det jeg kan si, er at dynamoen kommer inn i den som er merket som 10 på tegningen; DC Distribution 500. Det er egentlig bare en sykt dyr og råflott bus bar. Derfra går alt gjennom shuten.

Redigert av superman (see edit history)

Hei, Fiks - jeg er ganske sikker på at Mastervolt-biten er riktig satt opp. Det er nok riktig som Lars H. påpeker at det er noe tullete med minus-delen mellom Master Shunt og batteri. Jeg skrudde opp og kikket nå, og der går minus fra Master Shunt rett på bus'en sammen med all den andre jorden.

Disse franske båtene brukte hovedbryterne som bus bar, og det har vært en prosess å rydde opp i det, men jeg har ikke forstått viktigheten av at jord skal være adskilt for batteriet sin del. I tillegg deler både forbruk og startbatteri jord. Det må jeg skille nå når jeg har Master Shunt på.

Så i morgen tidlig kobler jeg forbruksbanken min fra "suppen", og isolerer den helt - slik det burde vært gjort når jeg ryddet opp i alt det andre.

Takk for hjelpen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...