Jump to content

Edit History

Gabi

Gabi

Mange bra innspill i denne tråden og jeg takker for det?

Vi har nå kjøpt båt! Men ikke testet den særlig ennå. Vi hadde noen krav til ny båt, herunder at stikkabin for "barna" (på 16 og straks 18) skulle være slik at de slapp å krabbe over hverandre. Dermed forsvant de fleste båter, med Bavaria 35 fot som den beste av de vi så på da de kan legge seg i senga inn/ut. De har da 75*200 cm seng hver. 

Vi kom fra Scand Baltic med bla stikkabin til hver av barna så de har hatt det bra frem til nå så litt plass må de ha videre.

Vi bruker jolle en god del og på Balticen hadde vi 10fot jolle i davitter med elektrisk vinsj. Vi ønsket et veldig god løsning for jolla uten bruk av snapdavitter (orker ikke å feste 9.9hk motor hver gang og stuve bort bensintank). Vi trengte derfor stor badeplattform for å løfte hele jolla opp på denne og likevel ha litt plass til overs. Marexen syntes derfor også litt liten i den årskategori vi så på.

Jeg var først bestemt på å kjøpe båt med kun en motor. Enkelt vedlikehold og god plass i motorrom. Etterhvert ble jeg klar over at dette er jo planende båter og hvis de detter ut av plan ved feks store dønninger etc blir det masete.  Vi bruker båten endel i diverse vær og forhold så vi må ha noe som er kraftig nok. Det ble derfor stor endring her for min del, jeg så nå spesielt etter båter med stor motor eller to store nok motorer.

Vi ønsket også truster foran og bak, hadde det også i Balticen og det var deilig for husfreden når vi skulle legge til. 

Og vi ønsket ståhøyde overalt.

Vårt båtkjøp ble derfor en 2007 Bavaria 35sport med 2*D6-310 hk. Den har stor utvidet badeplattform med spesialbygde skinner og elektrisk vinsj for enkelt opptak av jolle med motor og fortsatt god plass igjen til å være på. Truster foran og bak. Vinsj foran og bak med kjetting og det meste ellers av utstyr. Forøvrig den Bavaria jeg linket til tidligere i tråden. 

Pga god bæring akter virker det som om båten tåler vekta godt. Og med 1700nm dreiemoment og 620hk tror jeg det er nok krefter i alle situasjoner. Går maks ca 40knop. Vi har prøvekjørt kun en liten strekning så sjøegenskapene vet vi ikke helt ennå hvordan er bortsett ifra at den virket utrolig stødig rett frem i litt bølger-trengte ikke korrigere noe i det hele tatt. Marex og kanskje spesielt Joda som ble snakket om tidligere er nok sikkert bedre i sjøen, men vi måtte kompromisse litt og Bav-en tror jeg ikke er dårlig valg. 

Den har også ekstra polstring inne i kabinen nede i taket så den ser fin ut der også. 

Så dette blir spennende fremover hvordan båten er!

Balticen ble solgt på en uke så det gikk kjapt.

Gabi

Gabi

Mange bra innspill i denne tråden og jeg takker for det?

Vi har nå kjøpt båt! Men ikke testet den særlig ennå. Vi hadde noen krav til ny båt, herunder at stikkabin for "barna" (på 16 og straks 18) skulle være slik at de slapp å krabbe over hverandre. Dermed forsvant de fleste båter, med Bavaria 35 fot som den beste av de vi så på da de kan legge seg i senga inn/ut. De har da 75cm seng hver. 

Vi kom fra Scand Baltic med bla stikkabin til hver av barna så de har hatt det bra frem til nå så litt plass må de ha videre.

Vi bruker jolle en god del og på Balticen hadde vi 10fot jolle i davitter med elektrisk vinsj. Vi ønsket et veldig god løsning for jolla uten bruk av snapdavitter (orker ikke å feste 9.9hk hver gang). Vi trengte derfor stor badeplattform. Marexen syntes derfor også litt liten i den årskategori vi så på.

Jeg var først bestemt på å kjøpe båt med kun en motor. Enkelt vedlikehold og god plass i motorrom. Etterhvert ble jeg klar over at dette er jo planende båter og når de detter ut av plan ved feks store dønninger etc blir det masete. Det ble derfor stor endring her for min del, jeg så nå spesielt etter båter med stor motor eller to store nok motorer.

Vi ønsket også truster foran og bak, hadde det også i Balticen og det var deilig for husfreden når vi skulle legge til. 

Og vi ønsket ståhøyde overalt.

Vårt båtkjøp ble derfor en 2007 Bavaria 35sport med 2*D6-310 hk. Den har stor utvidet badeplattform med spesialbygde skinner og elektrisk vinsj for enkelt opptak. Truster foran og bak. Vinsj foran og bak med kjetting og det meste ellers av utstyr. Forøvrig den Bavaria jeg linket til tidligere i tråden. 

Pga god bæring akter virker det som om båten tåler vekta godt. Og med 1700nm dreiemoment og 620hk tror jeg det er nok krefter i alle situasjoner. Går maks ca 40knop. Vi har prøvekjørt kun en liten strekning så sjøegenskapene vet vi ikke helt ennå hvordan er bortsett ifra at den virket utrolig stødig rett frem i litt bølger-trengte ikke korrigere noe i det hele tatt. Marex og kanskje spesielt Joda som ble snakket om tidligere er nok sikkert bedre i sjøen, men vi måtte kompromisse litt og Bav-en tror jeg ikke er dårlig valg. 

Den har også ekstra polstring inne i kabinen nede i taket så den ser fin ut der også. 

Så dette blir spennende fremover hvordan båten er!

Balticen ble solgt på en uke så det gikk kjapt.

• Create New...