APS Startet 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2018 (redigert) Eg er den lykkelege eigar av ein Saga 29 LS, mod 2003. Denne båten var kjøpt i januar 2011 og fram til i dag har den gått over 7500 nm. Motoren stod på 740 t då eg kjepte den og no har den runda 1840 t. Motoren ja, den yter 222 propell-hk og 240 svinghjuls-hk.og er sjølvaagt ein Yanmar 4LHA STP. Båten blir landsett kvar vår i april og vaska grundig over og under vannlinja. Så er det berre å gå over å flekke litt her og der med bunnsmørning, spesiellt der den er slitt av. Propellen blir polert skinande blank med vannslipepapir. Skroget over vannlinja blir så vaska og polert og så er den klar for sjøsetting. Eg har sett mangge som underspyler båten og rullar på bornsmørning kvart einast år. Til slutt begynner dette å falle av og danne krater i skroget, noko så sjølvsagr er stygt, men det reduserer farta og dannar resonans i skroget (koppar som klirrar, steikeomn som gir lyd får seg). Min erbødige påstand er at når eit skrog har fått nødvendig begandling under som ny båt, så treng ein ikkje å påføre bunnstoff årleg. Det er 7 år sidan sist eg gjorde det. Er veldig takksam for synspunkt. Redigert 21.Juli.2018 av APS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Er tilbake med båt med vann under skroget fast etter noen år med jolle på henger. Kommer til å flekke, mulig ispedd noe cayennepepper i et par år for å se utvilingen. Miljøhensyn, pris og nyskjerrighet på effekten er det som teller i dette eksperimentet. Første vinter blir det på land, så er planen å bruke boblehavn etter neste sesong. Konklusjon ikke gitt, så kjør debatt... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) Det er egentlig veldig enkelt: Dersom det ikke gror noe særlig er det ingen grunn til å smøre på mer kostbart bunnstoff. Jeg har en Saga 27 og flekker bare over der det er tynnslitt hver vår. Da går det med mindre enn en 0,7 liters boks med bunnstoff. Slik har jeg gjort det i 30 år! Redigert 21.Juli.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fuglen Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Vannlinja tar jeg hvert år. Resten blir flekket etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Høytrykkspyler halvparten bort kvar gong, så eg smører alt. Men slipper ikkje kvart år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
APS Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) Sjeldenutpå skrev for 1 time siden: Høytrykkspyler halvparten bort kvar gong, så eg smører alt. Men slipper ikkje kvart år. Alle har sine måtar å gjere ting på, men personleg vil eg hevde at ein båt har godt av å kome oppav vatnet ein gong årleg for inspeksjon, skifting av annoder, sjekke skroggjennomføringer, sjekk av roret, polering av propellen, bunnsmørning etc. Dette er ei rimeleg forsikring.. Redigert 21.Juli.2018 av APS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
APS Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 pero skrev for 4 timer siden: Er tilbake med båt med vann under skroget fast etter noen år med jolle på henger. Kommer til å flekke, mulig ispedd noe cayennepepper i et par år for å se utvilingen. Miljøhensyn, pris og nyskjerrighet på effekten er det som teller i dette eksperimentet. Første vinter blir det på land, så er planen å bruke boblehavn etter neste sesong. Konklusjon ikke gitt, så kjør debatt... SPANANDE!!! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Med selvpolerende bunnstoff er det nok å flekke på der det er tynt. Kliner man på for mye begynner det å flasse av til slutt. Hvis man bruker selvpolerende riktig tror jeg det er minimalt med arbeid. Bruker selv VC17 som aldri flasser, men må legge på hele skroget hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 De senere år går båten på land hver vinter, og blir følgelig spylt ved opptak og smurt igjen til våren... Tidligere lå jeg utpå hele året, men tok likevel båten opp for smøring og generell sjekk..zink etc... Tror jeg ville anbefalt det uansett.... Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Hvordan vil det være å skifte litt mellom ferskvann og saltvann? Tar det rur? Vi gjorde det preventivt mot pælemark på trebåt husker jeg. Hvis det funker, hvor lenge må man ligge? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Ja, det vokser jo ikke rur i ferskvann, på lik linje med at det ikke lever pelemark der heller. Men har ruren først festet seg, så slipper den vel ikke taket selv om den dør.. den dør jo på land også, men sitter jævlig fast for det.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.