Jump to content

Eksplosjon dobbelbunnet kaffekjel

SY Rulten

Recommended Posts

Bårdp skrev 37 minutter siden:

Jeg greide å ødelegge en kjele med dobbel tykk bunn med å glemme den tom på gassblusset slik ar den ble overopphetet. Det førte til delaminering. Men den doble bunnen var der satt på utvendig slik at det ikke var noen skjøter inni kjelen. Men uansett skummelt at en kjele kan eksplodere.

Der er du inne på noe, serru. I din kjel var det innlagt en sikkerhet. Overtrykk mellom lamineringene ville lede til at trykket mellom disse bare fiste ut, og kjelen kunne visuelt registreres som defekt. Men om man gjør det den omvendte veien. Man dyptrekker en profil (kjelesidene). Så valser man en fals. I denne falsen trykker man inn en innerbunn. Nå ligger innerbunn og presser mot sidene, slik at det hele ligger i materialenes elastiske område. Og det er potte tett. Så dytter man innpå en ytterbunn, og falser denne solid fast. Kjelen setter man så på en gassflamme. Denne flammen gir høyere temperatur i midten av den tykke, innfalsede platen, enn i ytterkantene, sett i tidsperspektiv. Dette fører til at midten av den tykke platen krymper. Og er det falset riktig, drar krympen med seg kjelesidene innover mot midten. Noen tidels millimeter. Dette fører til at innerbunnen bukler. Løfter og lager lekkasje. Noen hundre ganger senere ligger det noen vannperler mellom bunnene som utvider seg 1600 ganger i løpet av kort tid. Og man har en dampeksplosjon inne i kjelen. Fordi det er ingen 'sikkerhetsventil' ut i det fri. Vi hadde det samme her hjemme, en kvalitetskjele som tørrkokte et par ganger. Den smalt heller ikke. Det er en teori. Jeg kan komme med flere, vitenskapelig begrunnede teorier. Noen ganger er det slik at man vet at man kjøper billig dritt. Rett og slett ut fra at det koster nesten ingenting. Andre ganger antar man at man kjøper kvalitet fordi det koster mye, men prisen er ingen garanti for kvalitet. Og personlig er jeg en av dem som trolig ville gått på limpinnen. Jeg har null peiling på dette å lage mat. Kaffe? Vannkoker og pulverkaffe. Lenger kommer jeg ikke. 

Big Horn skrev for 3 timer siden:

Helt riktig Komodo. Det er på åpen flamme tykkbunnede kjeler kommer mest til sin rett. Har aldri eid en elektrisk kokeplate, og alt gjøres på gass. Aldri har det vært noe problem med kjelebunnene, så tror ikke man kan skylde på feil bruk. Tror heller det er dårlig kvalitet som er synderen igjen.........

Nei forstår fremdeles ikke dette med at en slik panne ikke kan brukes på gass/åpen flamme... slik det blir hevdet...

Ellers godt forklart av Komodo...

Det er vel mer riktig og kalle det en laminert bunn, og ikke dobbel bunn...høres jo ut som det er et hulrom i mellom.. ?

Ida Marie III skrev On 22.7.2018 at 22.55:

Jeg syns faktisk hendelsen er så alvorlig at informasjon til forhandler event produsent bør informeres...

En kjele kan godt komme i hendene på en person som ikke vet noe om bruks området, vist det er begrensinger der..

Et slik skolding av kokende steam kan gi alvorlige skader..

Kan heller ikke forstå at en kjele skal ha et begrenset bruksområde ... ikke åpen flamme.. 

Hei, 

Kan informere om at jeg har informert butikkjeden kjelen er kjøpt i og fått beskjed om at de skal undersøke videre. 

Kan det være at kjelen over tid hadde blitt delaminert. At den så hadde blitt hensatt nedsenket i vasken og  så hensatt på gassblusset før den var tørket opp? Da ville de være vann i laminatet, som ved oppvarming hadde stor utvidelse ( eksplosjon).

Har hatt liknende kjele, og bare positive oplevelser med gassblusset.

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...