SnekkeMann16 Startet 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2018 Hallo alle sammen! For nokon få måneder siden kjøpte eg ein Hanto 24 snekke med 43hk Bmc Leyland dieselmotor. Den forrige eieren sa at båten ikkje hadde vært oppe på 6 år, og det er ein del groe under. Kjører vanligvis på rundt 6 knop (som er det raskeste den går i) og turtallet ligger på 2000 runder i minuttet. Den bruker ca 20l diesel i timen, noke som er enormt i forhold til det den egentlig skal bruke. Eg har snakt me nokon andre me samme båt og motor, og deiras bruker rundt 5liter/t. Tror dåke groen under båten kan gjere så stor forskjell på drivstoffforbruket, eller kan det være noke annet i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Seeking Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Groe vill øke vannmotstanden og føre til att motoren bruker mer krefter på og flytte den i vannet så ja den vil bruke mer drivstoff samt senke farten , så best og få orden på det :) kan selvfølgelig være andre ting som øker forbruket i tillegg til groe også. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Ser ut som om du ligger på full guffe med motoren. Da vil det alltid gå en god del ekstra diesel i forhold til om du slår av 10-15% på turtallet. I tillegg er det nok grodd en del på propellen. Dette gjør at den også virker mye dårligere. Alt som gror under båten gjør at du må bruke mer krefter for å holde farten og du kompenserer med å belaste motoren slik at den går for full guffe og gir lite igjen for dieselen. En nabobåt har lagt noen år på sjøen uten å bli brukt. Tviler ikke på at det vil gjøre store utslag på forbruket om han forsøker å holde samme fart som en vedlikeholdt båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 20 ltr i timen på 43hk dieselmotor høres helt vilt ut. Ville aldri gått med en sånn belastning over tid. Du må under og skrape propell og skrog eller få løfta båten før du knekker motoren for godt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 6 år på sjøen er helt vilt...få den på land og rengjør den... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 .. kan jo fort se slik ut under... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kenneth82 Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Du får ta et bilde og dele når du får løfta båten på land. Du sparer fort inn de timene i tralla på dieselforbruket. 20 l/t på 6 knop var jo hinsides ... Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 En 43 hk motor skal bruke under 10 liter i timer på full guffe. Enten er målingen helt feil, eller så er motoren utrolig slitt og dieselen renner rett i havet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Min 38-fot seilbåt har 40 hk. VP og det går i underkant av 3 liter diesel per time for å skyve båten båten gjennom vannet med en hastighet på 6,5 knop. 30 l/t er helt hinsides! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Den motoren er ikke i stand til å bruke 20 liter i timen, uansett motstand! Så her må det være en målefeil! Men uansett måling, etter seks år i sjøen må du bare få den på land for en skikkelig rengjøring og nye anoder. Jeg hadde min oppe i høst etter 5,5 år på sjøen, da var selv metallbøylen inni anodene tært av! Så kom deg på land, det tar deg bare et par dager og både du og båten har det mye bedre etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Min forrige båt en Storebro 31 fot, var endel grodd i september. Jeg greide å oppnå 12 knop, mot normale 29 knop. Alt over halvt gasspådrag var bortkastet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Jeg skjønner ikke hvordan du greier å få trøkt 20 liter i timen gjennom en slik motor. Forbruket tilsvarer anvendt 100 hk. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 On 7/22/2018 at 6:04 PM, Pinkvin said: 20 ltr i timen på 43hk dieselmotor høres helt vilt ut. Ville aldri gått med en sånn belastning over tid. Du må under og skrape propell og skrog eller få løfta båten før du knekker motoren for godt. I kontrast har jeg 2x D4-300. Forbruket på en er 42-43 liter / time i 26-27 knop. (Ikke helt "epler og epler" dette, antar jeg) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
SnekkeMann16 Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Takk til alle som kommenterte på innlegget mitt, idag vart snekko heist opp. Det var overraskende mykje blåskjell på både propell, ror og på sidene. Men nå er alt vekke og eg hører at motoren går mykje bedre å jevnere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.