Jump to content

Har groe under båten så mykje å sei på farten og drivstoffforbruket?

SnekkeMann16

Recommended Posts

Hallo alle sammen! 

For nokon få måneder siden kjøpte eg ein Hanto 24 snekke med 43hk Bmc Leyland dieselmotor. Den forrige eieren sa at båten ikkje hadde vært oppe på 6 år, og det er ein del groe under. Kjører vanligvis på rundt 6 knop (som er det raskeste den går i) og turtallet ligger på 2000 runder i minuttet. Den bruker ca 20l diesel i timen, noke som er enormt i forhold til det den egentlig skal bruke. Eg har snakt me nokon andre me samme båt og motor, og deiras bruker rundt 5liter/t. Tror dåke groen under båten kan gjere så stor forskjell på drivstoffforbruket, eller kan det være noke annet i tillegg?

Ser ut som om du ligger på full guffe med motoren. Da vil det alltid gå en god del ekstra diesel i forhold til om du slår av 10-15% på turtallet.

I tillegg er det nok grodd en del på propellen. Dette gjør at den også virker mye dårligere. 

Alt som gror under båten gjør at du må bruke mer krefter for å holde farten og du kompenserer med å belaste motoren slik at den går for full guffe og gir lite igjen for dieselen. 

En nabobåt har lagt noen år på sjøen uten å bli brukt. Tviler ikke på at det vil gjøre store utslag på forbruket om han forsøker å holde samme fart som en vedlikeholdt båt. 

Den motoren er ikke i stand til å bruke 20 liter i timen, uansett motstand! Så her må det være en målefeil! 

Men uansett måling, etter seks år i sjøen må du bare få den på land for en skikkelig rengjøring og nye anoder. Jeg hadde min oppe i høst etter 5,5 år på sjøen, da var selv metallbøylen inni anodene tært av! Så kom deg på land, det tar deg bare et par dager og både du og båten har det mye bedre etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
On 7/22/2018 at 6:04 PM, Pinkvin said:

20 ltr i timen på 43hk dieselmotor høres helt vilt ut. 

Ville aldri gått med en sånn belastning over tid. Du må under og skrape propell og skrog eller få løfta båten før du knekker motoren for godt. 

I kontrast har jeg 2x D4-300. Forbruket på en er 42-43 liter / time i 26-27 knop. (Ikke helt "epler og epler" dette, antar jeg)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...