jotto Startet 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2018 (redigert) Jeg kjøpte en Nordkapp Enduro 805 i vår. Båten er helt fantastisk, men mangler en liten detalj: koppholder på passasjersiden! Jeg ville ha noe som sitter godt, men som er avtagbart og ikke krever montering eller liming. Løsningen er selvsagt å lage (3D-printe) en selv. Modellen kan lastes ned her: https://www.thingiverse.com/thing:3015096 . Hvis man ikke har tilgang til 3D-printer, så kan man får det printet på f.eks. https://www.3dhubs.com/ og få det levert i posten. Redigert 22.Juli.2018 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Oversiktsbilde. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Nice ? Fint med ny teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Hvordan er egentlig UV-motstandskraften på ting man printer selv? Tåler det å stå ute i all slags vær? Det er jo en type plast, men forskjellige typer plast tåler UV i varierende grad. Jeg spør vel mest fordi jeg har lyst på en 3D-printer og har noen prosjekter som i så fall skal stå ute... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
OddArild Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Pet-g eller ABS tåler er en del :) Vanlig Pla blir fort deformert i varmen. 3d printer er genialt :) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Popeye70 skrev for 10 timer siden: Hvordan er egentlig UV-motstandskraften på ting man printer selv? Tåler det å stå ute i all slags vær? Det er jo en type plast, men forskjellige typer plast tåler UV i varierende grad. Jeg spør vel mest fordi jeg har lyst på en 3D-printer og har noen prosjekter som i så fall skal stå ute... Som @OddArild sier: det er varierende robusthet på forskjellige materialer. PLA, som er det vanligste, er hardt men litt sprøtt og tåler ikke varme så godt. Jeg har opplevd at tynne plater har begynt å bøye seg litt når det har stått et års tid i solsteika. Tykkere ting har klart seg mye bedre. Jeg har gått over til ToughPLA som er mindre sprøtt og som tåler mere varme. PETG er enda mere solid, men ser litt grovere ut i finishen enn PLA. Jeg hadde to koppholdere til den gamle båten, og de holdt to sesonger uten tegn til å bli dårligere. Går denne i stykker etter noen sesonger, så printer jeg jo bare ny ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.