Jump to content

Johnson 55HK 2-takter vil ikke starte

SirAlex

Recommended Posts

Hei,

Håper noen kan hjelpe meg.

Kjøpte en gammel With med en Johnson 55E78S motor (totakter) på .

Når jeg var for å se på den så startet den.Hørte bare at den gikk tregt på starteren men den

startet relativt lett.Når jeg kom hjem med den så byttet jeg batterikablene samt batteripol klemmer.

Nå går startmotor lettere men jeg får altså ikke start på den nå.

Tok plugger ut å sjekket for gnist (ok) men la merke til at pluggene var klissvåte av bensin.

Kan det være årsaken? at jeg rett å slett har forsøkt forlenge å kjørt den "sur"?

Takknemlig for svar,

mvh,

Bjørn

det kan være at du har dratt den rå ja.  I slike tilfeller kan det funke å ta av bensinslange , full tomgangsgass , og så tørne på starter.    Se også om det lekker bensin fra forgasserne (flottør som henger?)  
Er det primer eller choke på den? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 5 timer siden:

det kan være at du har dratt den rå ja.  I slike tilfeller kan det funke å ta av bensinslange , full tomgangsgass , og så tørne på starter.    Se også om det lekker bensin fra forgasserne (flottør som henger?)  

Takk for svaret.

Motoren har manuell og elektrisk Choke. 

Det lekker ikke utfra forgassere men det kommer en blanding av olje og bensin ut av eksosen ved propellen.Skal prøve ditt tips.Hva er vanlig prosedyre før den starter? Bør jeg gi choke eller ikke? Så nesten ut som tennplugger "svømte" i bensin.

ivar skrev for 9 timer siden:

Prøvde å følge ditt tips å da startet motoren men såsnart jeg kobler til bensintanken igjen så stopper den etter en liten stund 10- 20sek.Prøver jeg å starte den igjen med bensin tilkoblet så vil den ikke gå.Lufteskrue er løsnet opp.

Vil det si at den får for mye bensin.Må jeg justere forgasser? 

SirAlex skrev for 7 timer siden:

Hva er vanlig prosedyre før den starter? Bør jeg gi choke eller ikke? Så nesten ut som tennplugger "svømte" i bensin.

vanlig å gi choke i startøyeblikket, og så slå av denne så fort motoren går uten. 

Kan det være bensinpumpa montro ?   den drives av trykkforandringer i veivhuset, og blir det hull i membranen så suger den bensin rett inn 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 2 timer siden:

vanlig å gi choke i startøyeblikket, og så slå av denne så fort motoren går uten. 

Kan det være bensinpumpa montro ?   den drives av trykkforandringer i veivhuset, og blir det hull i membranen så suger den bensin rett inn 

Takk igjen, bensinpumpa kan være et bra tips tror jeg.Kan det være at den er trykket istykker pga trykk fra Håndpumpa.Jeg presset på denne vel og lenge første gangen fordi jeg synes å merke at det kom endel luft når jeg presset den. Er det en enkel måte å sjekke bensinpumpa på? Må vel demontere den først ville jeg tro?

tviler på at du har blåst den istykker med pumping - da må den ha vært temmelig rykeferdig fra før.  Du må nok opp med pumpa for å sjekke.   Kan godt være rep.kit tilgjengelig , med ny membran + ventiler 

ivar skrev for 2 timer siden:

tviler på at du har blåst den istykker med pumping - da må den ha vært temmelig rykeferdig fra før.  Du må nok opp med pumpa for å sjekke.   Kan godt være rep.kit tilgjengelig , med ny membran + ventiler 

Merkelig, men nå etter jeg pumpet 1 gang på pumpen så går den.Starter hver gang nå.Bare gir litt ekstra gass så går den.

Løsningen var altså å koble vekk slangen kjøre på starteren til den tenner å så koble slangen tilbake.

Eneste jeg kan merke som ikke er 100% er at den gir et par ettertenninger når jeg slipper gassen.Men det er kanskje ikke å forlange noe annet heller, motoren er jo tross alt fra forrige århundre (1978)  :-)

ivar skrev for 4 timer siden:

Bestilte ny pumpe på Ebay.

Får håpe den duger, var iallefall billig.

https://www.ebay.com/itm/Kraftstoffpumpe-für-Johnson-Evinrude-20hp-55hp-100hp-140hp-Benzinpumpe-Fuel-Pump/292629991200?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...