Jump to content

Vannpumpe slår inn hvert 15sek

FantNo

Recommended Posts

Jeg startet ferien med at vannpumpa ikke lagde noe lyd unntatt når vi brukte vann. 

Så begynte den å slå inn 1sek for å bygge opp trykket igjen med relativ lang pause (kvarter?) mellom hver gang. Nå slår den seg på ca hvert 15sek. 

Jeg har 4 steder med koblinger, badet, pantry, dusj på plattformen og på varmtvannsberederen. Har sjekket over alt og finner ingen lekkasje. Kan det være at vannpumpa slipper igjennom tilbake og ikke klarer å holde på trykket?

Jeg har mer tro på luft i systemet et sted. Hvis det er kommet luft inn i trykktanken så har jeg inntrykk av at dette kan forekomme. 

Jeg opplevde det samme da jeg sjøsatt båten i år. Fant til slutt ut at det var dreneringspluggen på varmtvannstanken som stod oppe. Lagde lyd, men pumpen overdøvet den svake sildringen... :lol: 

Var lettet da jeg fant årsaken...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Der er helt sikkert lekkasje et eller annet sted og det kan også være internt i pumpen, et hår eller noe skitt som sitter i ventilene i pumpen? 

Er der luft i systemet virker det som en buffer og gjør bare at der går lengre tid mellom hver gang pumpen starter og at den går litt lengre hver gang. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg har slidt ned samme problem i sommer. Fandt til sidst ud af at der kom falsk luft ind i systemet når pumpen kørte. Det kom ind gennem et filter, jeg havde sat på  for at undgå kalk i pumpen (som havde ødelagt den gamle pumpe) Låget til filteret var ikke tæt hvilket betød, at der kom luft ind når jeg tappede vand og så fik jeg samme symptomer som nævnt ovenfor: Pumpen slog sig på og af med længere og længere intervaller. 

Fik med vold og magt sat filterlåget på igen hvorefter jeg ødelagde det under monteringen. ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...