Goddis77 Startet 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2018 I midten av 20 årene fant jeg ut at jeg ville prøve ut båtlivet og kjøpte meg en gammel snekke (Nidel 24). Hadde mye morro med denne :) Etter dette meldte behovet for fart seg, og jeg gikk over på en cabincruiser (Conway 26) som var et sjansespill på den tiden. Etter som årene gikk tok jeg en realitets sjekk, og endte opp med å selge båten og gi opp båtlivet. Nå 10-15 år senere som etablert familiemann, merket jeg at lysten på båt kommer snikende både for meg og fruen. Budsjettet er ikke stort tror jeg (ikke snakket med banken enda), så jeg regner med en pris rundt 200 - 250 000 er maks. Kriteriene for meg og fruen er som følger: marsjfart rundt 20 knop (bor i Bergen, ønsker å kunne dra til Stavanger innimellom) fast aksling (mindre vedlikehold) trofast diesel motor (ønsker ikke å kjøpe meg et problem) kjent båtmerke 26 fot eller mer overnatting for 2-3 voksne + 1-2 unger toalett og kokemuligheter Gjerne litt høyde i kabin hvis mulig (er 1.88 høy) Så hvilken båttype kan man få for et slikt budsjett? Husker jeg siklet på båttyper som Selby 27 før i tiden, men det er jo et hav av båttyper der ute. Noen tips og ideer? Hilsen tidligere "outbreak", nå "Goddis77" :) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Det er ingen dum tanke å gå tilbake til båtlivet! Kona og jeg gjorde det samme nå i sommer, vi har riktignok "bare" vært uten båt i 5 år, men det var lenge nok! Jeg hadde mange av de samme kriteriene som deg når vi så etter båt, men det med marsjfart på ca 20 knop og fast aksel måtte jeg gi opp i prisklassen vi ønsket å legge i båt (250.000 - 400.000). Vi landet på en Scand Baltic 29 og er strålende fornøyd med denne! Med motoren vi har så marsjer vi på ca 14-16 knop (litt avhengig av sjø og strømninger). Normalt sett kjører vi kun i 8-9 knop, men greit å kunne komme seg litt fortere frem om det trengs. Jeg hadde tidligere en Nidelv 28 som også kan anbefales sterkt, men vi er mer fornøyd med aktercabin og generelt sett plassen inne i Balticen. Uteplassen var nok hakket større i Nidelven. Men med tanke på de sommerne vi normalt sett har i Norge, så er kombinasjonen fin i Balticen (synes vi). Her er smaken som baken og det er mange forskjellige ting man vektlegger mer enn annet. Hvis jeg skulle anbefalt noe i denne prisklassen med fast aksel ville jeg kanskje vurdert: - Nidelv 26 (mye båt for pengene) - Nidelv 28 (romslig båt hvor man får mye for pengene) - Scand Baltic (stødig og romslig "hytte på vannet") - Agder 840 - Skarpnes 30 Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Du burde spesifisere om du vil ha en typisk vestlandsbåt som f.eks: Saga 26 LS (Desverre litt over budsjettet ditt og med drev) eller om du vil ha åpen båt som Scand Baltic. I den prisklassen du ser etter er det mange med eldre dieselmotorer (les: problem) så ville også sett på båter med påhengsmotor. Her har du for eksempel en "turbåt" av et ikke så kjent merke, men oppfyller de fleste av dine kriterier (tror jeg) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123737735 Som sagt er Saga 26 LS en kjent, trygg og sjøsikker båt, men den koster for mye og har drev: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123613211 Et billigere alternativ til Scand Baltic er Barracuda 30: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122446155 Halco er sjødyktige og solide båter, men de fleste har drev. Nimus 2600 tror jeg skal være helt greie, lit trege kanskje? Viksund 800 Futura dukker vel også opp ofte rundt 250k. /enslagsgjest Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Goddis77 Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Takker for forslag hittil. Får se hva banken sier, men synes at Sagaen for eksempel er en fin båt der ja. Tenkte egentlig fast aksling pga slippe service på drevet med belger og slikt. Hadde drev på båten jeg hadde før, og det gikk egentlig fint det men som sagt hadde det vært flott med mindre ting å tenke på når det kommer til vedlikehold. Har lyst å velge noe trygt denne gangen her tenker eg, så et lite kjent merke er ikke helt aktuelt denne gangen. Har sett litt på snekker og ja. Nidelv 26 for eksempel var aktuell før, men dette med Stavanger er aktuelt for oss da madammen er fra Tau og vi farter mye den veien der i dag når vi har fri. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Saga 26 kom med aksling og, men de har lavere toppfart (12-17 marsj) og er litt høyere i pris. Her er den billigste på finn.no med aksling: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122954765 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Goddis77 Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Ser jo at båter som denne her var fin - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93945913 Men da kunne nesten denne her vært et bedre valg? (nyere motor) - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121437204 Argumentene mine begynner å slå sprekker da ser jeg mtp fast aksling...ikke lett dette her Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Hverken Nidelv26, Nidelv28 eller Baltic har marsj på 20 knop. Dvs du får Balticer med nyere og større motor som marsjer 19-20 knop, men de får du nok ikke til 250k.... Så da er spørsmålet om hva du kan fire på av krav.... Baltic huker av på alle dine andre krav. her er en Baltic, selv om jeg er skeptisk til at det er 238 Hk i en VP41.... oppgitt maxfart: 22 knop, men da «avhengig av vind og strøm». Er fort noen «Finn-knop» her ? Men ellers ser det ut til å være en finfin Baltic: https://www.finn.no/121226455 kk Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Goddis77 skrev for 12 timer siden: Noen tips og ideer? I mitt tilfelle måtte jeg fire på kravene/kjøpe en annen båt en den Targa'en jeg gjerne skulle hatt. Tipset må være å kjøpe en båt som passer ivertfall noen av kravene. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 KongKing skrev for 16 timer siden: her er en Baltic, selv om jeg er skeptisk til at det er 238 Hk i en VP41.... oppgitt maxfart: 22 knop, men da «avhengig av vind og strøm». Er fort noen «Finn-knop» her ? Men ellers ser det ut til å være en finfin Baltic: https://www.finn.no/121226455 Man får nok ikke eldre Balticer som marsjer i 20 knop nei, da må man opp på f.eks Yanmar 290hk og tilsvarende som koster mye mer. Tviler på at det er 238 hk i VP41 motoren i denne båten ja, i såfall ville jeg vært skeptisk til hva som er gjort med den Vi har VP41 med 200 hk, noe som er helt greit i denne båten, men skulle gjerne hatt 100 ekstra Vi holder stort sett 8-9 knop og da er det null problem, og på 3200 o/min har vi ca 14-16 knop litt avhengig av sjø, strøm og ferielastet båt eller ikke. Jeg ville også ha båt med fast aksel og som hadde en god marsjfart, men måtte til slutt fire på kravene rundt hastighet for å få en grei "hytte på vannet". Lykke til med valget uansett båttype! Det aller viktigste er å finne en båt du får en god magefølelse for Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Da har jeg snakket med banken og budsjettet kan økes litt, så jeg tror at vi kan tåle rundt 300-350 000 hvis det trengs. Øker dette horisonten en del? Er som Merlis her nevner at en må ha en god magefølelse for båten en velger, og den har ikke kommet helt enda på de båtene jeg har sett på hittil. Mine krav til båt er stabil og trofast motor, helst fast aksling som sagt for mindre vedlikehold, men ikke et absolutt krav. Madammen sine krav er mer at båten må være funksjonell og fornuftige planløsninger for matlaging og soveplasser. Vi kommer ikke til å fiske mye fra båten, men godt mulig at dykkerutstyr blir med, så en fornuftig utgang bak kunne vært ok :) Flere tips? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Goddis77 skrev 57 minutter siden: godt mulig at dykkerutstyr blir med, så en fornuftig utgang bak kunne vært ok :) Her fjerner du ekstremt mange båter om utgang rett til plattform er et krav. Det viktigste er å sette absolutte (ihvertfall veldig viktige) krav, men ikke så mange. Baltic tilfredsstiller alle kravene, unntatt marsjfart + nå ev krav om utgang bak. Man kan ha 100 ønsker, men hva er det viktigste som må være på plass? Kk?? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 KongKing skrev 7 minutter siden: Man kan ha 100 ønsker, men hva er det viktigste som må være på plass? Kk?? Det viktigste er at vi kan ha en båt hvor vi kan tilbringe noen dager på sjøen med matlaging og overnatting for en liten familie. Normalt vil det nok være mindre turer i nærområdet, men vi har lyst til å dra på lengre turer som Tau i Rogaland, samt nordover til Gulen/Sogn. For disse turene hadde akseptabel fart vært nyttig. Forrige båt jeg hadde var halvplaner og marsjet i 13-15 knop. Hadde vært flott og fått mer enn dette. Har vært i en Selby 27 som jeg syntes plante fint og hadde en fin fart rundt 20 knop, og hadde håpet og finne en båt som delte disse egenskapene. Kan gjerne høre argumenter for fast aksling kontra drev, hvor noen har sterke meninger for/mot her. Om båten ikke har åpning ut til plattform er ikke det krise. Er vant til å fikse slikt på andre måter. Har egentlig ikke sterke formeninger om båttyper egentlig, så er åpen for forslag/tips egentlig. Tenker vi plukker oss ut noen båter å titte på, og rett og slett dra og se hva som finnes der ute :) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) Master 820 er en innholdsrik båt til billig penge. Ble senere produsert som Inter, men da kanskje litt over deres budsjett? her er en master 820 med brukbar motor (tror de fleste har mindre motor enn vp41). Sjekk ut båttypen ? Ligger flere bilder i andre tilsvarende annonser. https://www.finn.no/123036914 kk Redigert 24.Juli.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Budsjettet er økt til 300-350 k Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Denne oppfyller vel de fleste kravene bortsett fra kravet om lett tilgjengelig badeplattform. Hvis man vil ha det, er det ofte båter som: NB, Viknes, Saga, Viksund osv som gjelder. Blant annet denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124652784 Men etter litt ettertanke, er den mest ideelle båten jeg kan komme på for dere er Viksund 925 Alfa Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Goddis77 Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Etter samtaler med familien er det 2 båter som vi har stoppet litt opp på. Det er disse her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121812770&fks=121812770 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121377011&fks=121377011 Begge har motorer som har gått en del... Noen kommentarer på disse? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Tenk deg godt om, om du vil ha åpen båt. Ser du bor i Bergen, og der kan det ofte være litt ruskevær. Kalesjebåt og lukket vestlandsbåt kan nesten ikke sammenlignes. Husk de 45 ukene i løpet av et år det er dårlig vær! (Ja jeg vet at jeg har anbefalt en åpen (isj) båt, Nimbus 31 Ultima, men det blir en litt annen type) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Goddis77 Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Vi tenkte mer på norline båten som selges i Ålesund. Er en lik type til salgs i nabolaget. Tenker vi tar en titt på denne først ? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Ingen av de har aksling som var kriterie nr 2 hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 brs skrev 7 minutter siden: Ingen av de har aksling som var kriterie nr 2 hos deg. Det stemmer det, men ser at noen krav må vike for å kunne oppnå noe. Likte litt kombinasjonen med hardtopp, kalesje og lett tilgang til badeplattform på den typen båt her. Madammen syntes også at designet inne med tilgang på fasilitetene der var bra. Så da er det egentlig bare å begynne å titte i praksis også, og ikke bare på bilder på finn.no Båten i nærmrådet vårt som vi tenkte å titte på er denne her - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125015840&fks=125015840. Dette er en 27 foter, men konseptet som 29 foteren ser ganske likt ut. Må jo begynne å titte ett eller annet sted :) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) Som et lite innspill på kriterier jeg ville valgt om jeg bodde i vest, eller egentlig uansett, baugpropell. Med litt vind 3ms og oppover, som slettes ikke er uvanlig i Bergensregionen, så er vindfanget stort. Det skal ikke mye til før det blir utfordringer, selv med aksling og ror. Redigert 24.Juli.2018 av pero (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Goddis77 skrev 31 minutter siden: Det stemmer det, men ser at noen krav må vike for å kunne oppnå noe. Likte litt kombinasjonen med hardtopp, kalesje og lett tilgang til badeplattform på den typen båt her. Madammen syntes også at designet inne med tilgang på fasilitetene der var bra. Så da er det egentlig bare å begynne å titte i praksis også, og ikke bare på bilder på finn.no Båten i nærmrådet vårt som vi tenkte å titte på er denne her - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125015840&fks=125015840. Dette er en 27 foter, men konseptet som 29 foteren ser ganske likt ut. Må jo begynne å titte ett eller annet sted :) Hadde holdt på aksling hvis muligt ? Sitér dette innlegget Link to post
Palkaurs Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 Goddis77 skrev On 24. juli 2018 at 21.24: Det stemmer det, men ser at noen krav må vike for å kunne oppnå noe. Likte litt kombinasjonen med hardtopp, kalesje og lett tilgang til badeplattform på den typen båt her. Madammen syntes også at designet inne med tilgang på fasilitetene der var bra. Så da er det egentlig bare å begynne å titte i praksis også, og ikke bare på bilder på finn.no Båten i nærmrådet vårt som vi tenkte å titte på er denne her - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125015840&fks=125015840. Dette er en 27 foter, men konseptet som 29 foteren ser ganske likt ut. Må jo begynne å titte ett eller annet sted :) Hei :) Fikk du sett på denne båten? Er selv interessert i samme type båt , men er redd den blir for liten for en familie på 4. Hva tenker du om det? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 Fikk sett på den som er linket ja, men gikk heller for denne her- Norline 29 Combi 29 foteren har større køyeplass i front, samt at det ikke er dører inn til alt i kabinen. Dermed litt større plass totalt sett. Vi er en familie på 3-4 personer og har fint plass i 29 foteren. Skulle nok gått bra med 8500 utgaven også, men da må nok de voksne muligens ligge i stikk kabinen Har blitt noen turer på oss selv med liten baby på slep. Har mekket oss en versjon av Ikea barnestolen for sofagruppen inne ved å fjerne de 2 bena bak på den. Da passet den perfekt :) Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 Lamøy du ligger ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.