Bob Dexter Startet 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2018 Hei godtfolk Har en 1999 mod 115 Mariner totakt som har en litt "vanskelig" tomgang. For at den ikke skal slukke når jeg går ut/inn i gir må jeg ha den på ca 1100 rpm, noe som jo er høyere enn jeg liker på grunn av slitasje på giret. Når jeg justerer tomgangen ned til ca 900 slukker motoren når jeg setter den i gir (hvis jeg ikke gir "mye" gass med en gang, noe som ikke alltid passer like godt). Er det noen triks for å få til begge deler, både tomgang på ca 900 og at den gir seg selv litt mer turtall når man setter den i gir? Takker for alle innspill, spesielt de konstruktive Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Følger denne! Vi har en 90hk mariner to-takt som kubber på tomgang. Både irriterende og farlig når man skal legge til, og plutselig mister motorkraften. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Har en 1998 mariner 100hk, lik 115hk, som av og til gjør det samme. Den går over på 2 sylindre når den går under ca 1800rpm.(ingen tomgang's dyse på de 2 nederste forgasseren). Min fungerer fint ved oppstart, men avogtil når eg har vert på tur og skal til havn, så er den litt lumsk på lavt turtall. Eg har bytter "trigger assembly" og renset forgassere, men mistenker de må renses skikkelig igjen, og justeres skikkelig. Legg gjerne ut om dere finner årsak, og det dere har prøvd på deres motorer Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Prøv å rense forgasserne i ultralydbad. Det gjorde susen på en yamaha 75 med lignende symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Bob Dexter Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Ultralydbad......det høres avansert ut Men takker for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Ultralydvasker kan kjøpes på biltema/ clas ohlson for 200-400 kr, tenker jeg. Overhode ikke avansert, men et fantastisk verktøy til å rense deler med små hull og kanaler. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 .. men de aller minste får man vel ikke en forgasser oppi? Jeg har den på 2,5 liter som biltema solgte tidligere men tror ikke de har den lenger. Fikk bl.a skikk på en yamaha 4hk forgasser som ikke lot seg rense på annet vis denne burde funke..? https://www.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-850-ml/38-6601 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bob Dexter Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Her er vi godt inne i avdelingen for "ting jeg ikke har gjort før" og jeg lurer også på om vi nærmer oss avdelingen "dette bør du ikke prøve å ordne selv". Eller er ikke dette så vanskelig som det høres ut for meg? Det å skru gasserne ut/inn virker å være noe man bør ha peiling på......? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Det er nok litt fiklete å demontere/montere så dersom man har for mange tommeltotter så kan det nok bli noen stygge gloser.. Du har ikke en litt mer mekanisk anlagt venn du kan ringe.? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bob Dexter Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Jeg skal prøve å finne noen som kanskje vil bistå i arbeidet Hvis det er noen andre som har flere forslag, så tar jeg gjerne de også - takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Man kan også lage ultralydvasker selv. En gammel slipemaskin og et kar er stort sett det man trenger. Finnes mange gode videoer av "how to" på YouTube Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Bruk youtube og se om noen har demontert forgasser til din motor. Ser det for vanskeligt ut, tar du kontakt med verksted, sikkert dyrt. Ser det overkommelig ut får du lært noe nytt... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Tips: Ta et bilde før hver eneste ting du skrur løs. Da kan du enklere montere tilbake ting i riktig rekkefølge (og riktig del på rett sted) IKKE skru på justeringsskruer. Gjerne merk dem først med posisjon, så du kan finne tilbake dersom du skrur på en justering. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.