Jump to content

Sliter med korrekt tomgang på 115 Mariner totakt 1999 mod

Bob Dexter

Recommended Posts

Hei godtfolk :smiley:

Har en 1999 mod 115 Mariner totakt som har en litt "vanskelig" tomgang.

For at den ikke skal slukke når jeg går ut/inn i gir må jeg ha den på ca 1100 rpm, noe som jo er høyere enn jeg liker på grunn av slitasje på giret.

Når jeg justerer tomgangen ned til ca 900 slukker motoren når jeg setter den i gir (hvis jeg ikke gir "mye" gass med en gang, noe som ikke alltid passer like godt).

Er det noen triks for å få til begge deler, både tomgang på ca 900 og at den gir seg selv litt mer turtall når man setter den i gir?
Takker for alle innspill, spesielt de konstruktive :wink:

Har en 1998 mariner 100hk, lik 115hk, som av og til gjør det samme. Den går over på 2 sylindre når den går under ca 1800rpm.(ingen tomgang's dyse på de 2 nederste forgasseren). 

Min fungerer fint ved oppstart, men avogtil når eg har vert på tur og skal til havn, så er den litt lumsk på lavt turtall. 

Eg har bytter "trigger assembly" og renset forgassere, men mistenker de må renses skikkelig igjen, og justeres skikkelig. 

Legg gjerne ut om dere finner årsak, og det dere har prøvd på deres motorer

.. men de aller minste får man vel ikke en forgasser oppi?  

Jeg har den på 2,5 liter som biltema solgte tidligere men tror ikke de har den lenger.  Fikk bl.a skikk på en yamaha 4hk forgasser som ikke lot seg rense på annet vis 

denne burde funke..? 
https://www.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-850-ml/38-6601

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er nok litt fiklete å demontere/montere så dersom man har for mange tommeltotter så kan det nok bli noen stygge gloser..:giggle:

Du har ikke en litt mer mekanisk anlagt venn du kan ringe.? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tips:

Ta et bilde før hver eneste ting du skrur løs. Da kan du enklere montere tilbake ting i riktig rekkefølge (og riktig del på rett sted)

IKKE skru på justeringsskruer. Gjerne merk dem først med posisjon, så du kan finne tilbake dersom du skrur på en justering.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...