Nerdy Startet 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2018 Hei! Har første sommer med en flott Ibiza 24 05 modell. Ser etter litt bading at det er krakelert litt i gelcoaten rett over vannlinje på stb side helt fremme i baugen. Tror det heller mere mot krakelering enn sprekker, kun synlig når du er helt nærme.. Har dette noe praktisk betydning utenom at man ser det? Kan det trekke vann...? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Mest sannsynlig er det kun kosmetisk, og ingen praktisk betydning. Trekker vann gjør skroget ditt uansett Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Enig med Krimart, men ville ikke tatt sjansen. La båten tørke skikkelig over vinteren og fyll krakelleringen med fyllstoff. Lettflytende væske som trekker inn og herder. Så er det tett. Koster 100kr og 15 min jobb. Det er det verdt for å fjerne tvilen. Stoffet får du hos båtutstyrsbutikken. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Ventus Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Tvil om hva? Osmose? Du kan ta et bilde. Men normalt er gelcoten litt tykkelse tross alt. Er det sprekker helt inn til selve laminatet så er det kanskje et tegn på mye "bevegelse" i skroget totalt sett eller gammel synd. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Er bare noe små krakeleringer.. Ossen fyllstoff kan brukes på de mikroskopiske strekene der? Hadde jo vært greit å slippe å slipe ned... En annen mulighet kan jo kanskje være og heve vannlinjen litt, så får jeg litt epoksyprimer over... Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Ventus skrev 47 minutter siden: Tvil om hva? Osmose? Du kan ta et bilde. Men normalt er gelcoten litt tykkelse tross alt. Er det sprekker helt inn til selve laminatet så er det kanskje et tegn på mye "bevegelse" i skroget totalt sett eller gammel synd. Denne tvilen: »Har dette noe praktisk betydning utenom at man ser det? Kan det trekke vann...?« Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
quantumduck Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Tetningsmiddel? Captain Tolleys? Har brukt det selv v rekkestøttene. Litt vanskelig å få det bare ned i sprekkene. Noen tips til å få vekk det som ble til overs, uten å løse opp det som trengte ned i sprekkene? Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Hva er captain tolleys? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) En liten flaske med tyntflytende middel som tetter sprekker. Jeg brukte det til å tette små sprekker i gamle vinduspakninger i gamlebåten. https://www.maritim.no/captain-tolley Redigert 24.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 (redigert) Er Captain Tolleys noe å bruke på gelcoat da? Trodde den bare var til lekkasjer I vinduer osv jeg. Noe skikkelig klin, ser ut som godt uttynnet trelim. Jeg ville ikke ha bekymret meg for disse småsprekkene. Gelcoaten er ikke tett uansett, sprekker eller ei. Og polyesteren tåler godt litt fuktighet. Redigert 25.Juli.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trekko Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 quantumduck skrev for 10 timer siden: Tetningsmiddel? Captain Tolleys? Har brukt det selv v rekkestøttene. Litt vanskelig å få det bare ned i sprekkene. Noen tips til å få vekk det som ble til overs, uten å løse opp det som trengte ned i sprekkene? Aceton tar det om du gnikker litt. Men.. Tok noen flekker i år som var fra forrige år, opplevde at de var mye letter å ta bort med aceton nå. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 2 hours ago, trekko said: Aceton tar det om du gnikker litt. Men.. Tok noen flekker i år som var fra forrige år, opplevde at de var mye letter å ta bort med aceton nå. Ok, var redd acetonen skulle trenge ned i sprekkene og løse opp der også. Da fjerner jeg fjorårets flekker med aceton og tetter årets nye med mer Tolleys, så kan de nye få modnes til fjerning neste år :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 (redigert) 3 hours ago, index said: Er Captain Tolleys noe å bruke på gelcoat da? Trodde den bare var til lekkasjer I vinduer osv jeg. Creeping Crack Cure står det. Har alltid trodd det var fint for krakelering i gelcoat. Funker på hardplast og glassfiber står det. Søl fjernes med White spirit, eller aceton som foreslått over. Men litt klinete er det. Redigert 25.Juli.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Ville ikke brukt Captain Tolleys til noe annet enn vinduer og annet langt over vannlinjen. Søk på "spider cracks galcoat" på YouTube, så finner du noen videoer. Dremel til å slipe sprekkene litt større, og deretter kan disse sparkles med gelcoat sparkel. Er det dypere skade må det først fylles nesten opp med polyester og fibre. Årsak kan være slag, eller at laminater er for tynt. Da må det eventuelt forsterkes på innsiden for at det ikke skal oppstå på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Utvilsomt en bedre rep enn Tolleys når skaden krever det. Krakeleringer i området til ts oppstår vel ikke av seg selv, så man bør nok undersøke nærmere. Mine sprekker rundt rekkestøttene får dog klare seg med quickfix inntil problemet evt tiltar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.