brantaleu Startet 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2018 HJELP! Motor: Mercury Optimax 135 - 2009 modell. Måtte bytte girhus, gjorde det selv ved hjelp av youtube. Gikk relativt greit. Fornøyd. Starta motoren på land med kjøling fra vannslange, ingen kjølestripe. Kjørte kankskje 1 min max. Stoppa motoren. Prøvde det samme dagen etter med samme resultat. Tok motoren på sjøen, fikk etter hvert kjølestripe men motortemperatur fortsatte å stige. Smarkraft systemet begynte å hyle pga høy temp så slo av. Venta litt, og starta igjen. Prøvde å dra på litt gass for å øke vanntrykket (?). Etter ganske kort tid mista jeg kjølestripa. Synes også jeg kjente lukten av svidd gummi. Har jeg svidd impelleren på den nye girkassen? Temperaturen på motoren var oppe i 112 C på det meste. :( :( :( Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Ta ut termostat og prøv igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Hva skulle det være godt for? Motoren blir jo kokvarm og jeg har ingen kontroll med temp! Høres ut som en oppskrift på totalhavari. Jeg kjente jo på vannet som kom fra kjølstripa og det var kokvarmt. Men hva vet vel jeg... :) Hvis jeg har svidd impelleren. Er det en dum ide å sette impelleren fra det gamle girhuset inn i det nye så lenge den ser ok ut? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 En ny impeller koster deg jo et par hundringser, uansett, når du tar ut den du har, ser du jo hvordan den ser ut og om det er problemer.. men redder det ferien og den gamle ikke har sprekker eller mangler tuppene, er det jo bra? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
brantaleu Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Whiskey skrev On 23.7.2018 at 20.08: En ny impeller koster deg jo et par hundringser, uansett, når du tar ut den du har, ser du jo hvordan den ser ut og om det er problemer.. men redder det ferien og den gamle ikke har sprekker eller mangler tuppene, er det jo bra? Vis hele sitatet Ja det var ikke kostnaden jeg tenkte på. Det var om jeg ikke fikk tak i en ny kjapt :) Men kan det være noe annet som forårsaker problemet? Indikatorstrålen kommer fra vann som har passert gjennom blokka, stemmer ikke det? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 brantaleu skrev On 23.7.2018 at 20.01: Hva skulle det være godt for? Motoren blir jo kokvarm og jeg har ingen kontroll med temp! Høres ut som en oppskrift på totalhavari. Jeg kjente jo på vannet som kom fra kjølstripa og det var kokvarmt. Men hva vet vel jeg... :) Hvis jeg har svidd impelleren. Er det en dum ide å sette impelleren fra det gamle girhuset inn i det nye så lenge den ser ok ut? Vis hele sitatet Hvis termostaten ikke åpner for sirkulasjon i blokken, blir den selvfølgelig for varm. Det høres usannsynlig ut at impeller er svidd, lukten kom nok fra noe gummi som var i kontakt med den overopphetede blokken. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Har du truffet med kjølerøret skikkelig ned i impellerhuset? Det er viktig at "styrerøret" står i stussen på impellerhuset når du monterer. Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 bellen skrev On 23.7.2018 at 20.34: Har du truffet med kjølerøret skikkelig ned i impellerhuset? Det er viktig at "styrerøret" står i stussen på impellerhuset når du monterer. Vis hele sitatet Ja jeg er ganske sikker på at jeg traff. Var mye knot å få det til å treffe, men jeg traff nok til slutt. Det ville vel ikke kommet noen indikatorstråle hviss ikke? Jeg har ikke skrudd på båtmotorer før, men lærer litt etter litt. Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Skrotnisse skrev On 23.7.2018 at 20.34: Hvis termostaten ikke åpner for sirkulasjon i blokken, blir den selvfølgelig for varm. Det høres usannsynlig ut at impeller er svidd, lukten kom nok fra noe gummi som var i kontakt med den overopphetede blokken. Vis hele sitatet Men det var jo en indikatorstråle i starten. Denne termostaten måler temperaturen på vannet altså? Er det vanlig at disse plutselig blir blokkert? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Den blir vanligvis gradvis dårligere, og gror igjen av salt. Men ny impeller kan gi bedre trøkk, som da løsner saltbelegg som igjen kan tette termostaten. Små spalter i denne. Uansett er dette som oftest et enkelt tiltak i eliminasjonsmetoden. På de mindre 10 hk Mercury totaktsmotor sitter termostat bak et lite deksel festet med to skruer. Blir ikke kjøling bedre, kan du sette den inn igjen. Blir det bedre kjøper du ny termostat og setter denne inn. Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Da har jeg tatt av giret og skrudd opp pumpa. Noe har skjedd... Som dere ser på bildet så har noe av plasten i kjølerøret smelta! Jeg forstår bare ikke hvorfor. Resten av pumpa ser bra ut etter hva jeg kan bedømme. Inkludert impelleren. Jeg hadde på litt grease for at kjølerøret lettere skulle finne veien (tips fra youtube). Kan det ha medført skaden? Har jeg kokt vann i det området og så har den tynneste plasten smelta? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Bare for å ha spurt.....: Du er 100% sikker på at du har montert impeller riktig vei? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) Kontrollstrålen burde ha vært relativt kraftig etter bytte av impeller. Det kan nesten virke som om det er mangel på vanntrykk selv om det sikkert kan være andre grunner til dårlig kjøling. Dersom alt fungerte før bytte av impellerhus vil jeg anta at feilen nok ligger her. Kontrollspørsmål, husket du å montere splinten mellom aksling og impeller? Denne låser impelleren til akslingen. Redigert 24.Juli.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) Gabi skrev On 24.7.2018 at 14.52: Bare for å ha spurt.....: Du er 100% sikker på at du har montert impeller riktig vei? Vis hele sitatet Girhuset kom komplett med ferdig montert vannpumpe. Men se svaret jeg skriver lenger ned nå. Redigert 24.Juli.2018 av brantaleu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Ibiza24 skrev On 24.7.2018 at 17.36: Kontrollstrålen burde ha vært relativt kraftig etter bytte av impeller. Det kan nesten virke som om det er mangel på vanntrykk selv om det sikkert kan være andre grunner til dårlig kjøling. Dersom alt fungerte før bytte av impellerhus vil jeg anta at feilen nok ligger her. Kontrollspørsmål, husket du å montere splinten mellom aksling og impeller? Denne låser impelleren til akslingen. Vis hele sitatet Girhuset var komplett med vannpumpe montert. Sitér dette innlegget Link to post
brantaleu Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) Som dere så på bildene så ser det ut til at noe er smeltet. Men jeg har nå en annen (litt usikker) teori...Det som ser smeltet ut, er muligens en kort "pakning/foring" (gummirørstuss på ca 1 cm) som stod på enden av kjølerøret. Den samme pakningen stod muligens også i utløpet fra impellerhuset slik at det ble dobbelt opp. Når jeg så satte på girhuset ble så en av pakningene klemt flat. Jeg stakk aldri noe ned og kjente på konsistensen til det deformerte, og nå har jeg levert det fra meg til forhandler. Men jeg er litt usikker på om det er dette som har skjedd da...Det var bare noe jeg plutselig kom til å tenke på...men tror ikke en flatklemt pakning vil se ut slik som på bildet. Redigert 24.Juli.2018 av brantaleu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Det høres sannsynlig ut. Etter hva jeg kan se er det rett og slett ikke nok plast tilstede for å få til en slik klump. Jeg ville uansett ha demontert termostaten og rengjort denne, ved slike temperaturer som du har opplevd krystalliserer saltet seg og tetter til både her og der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
brantaleu Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Tror det er 2 temostater, og begge sitter såpass knotete til at jeg må demontere ting jeg ikke har peiling på for å komme til. Så tror jeg står over med det første. Men takk for tipset! Var ikke klar over det om varmt vann og krystallisering av salt. Jeg spylte vann i spylekanalen og det var fin gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 OK. Du kan jo ha vært heldig. Saltvann krystalliserer seg på 68 grader ca, og disse krystallene løser seg ikke opp igjen uten videre. Når jeg studerer bildene dine er det tydelig at det du trodde var smeltet plast faktisk er en gummipakning innsmurt med fett. Dette viser at det ikke har vært varmt der need, da ville fettet ha vært borte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
brantaleu Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Da er det bekreftet at det var en gummipakning til overs som blokkerte vanntilførselen. Motoren går fint nå. Problem solved! Men obs obs om man skal montere NYTT gear. Påse at det ikke er noen pakninger til overs. Takk for hjelpa til alle som har svart :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.