Stø kurs Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Enig med Akvanauten. Hilser når det ikke er for tett med båter og da for å merke meg båt, kurs og at alt er OK. Vanlig praksis ombord på skip. Anvender samme prinsipp også når jeg møter folk i fjellet.. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 2 minutes ago, Stø kurs said: Enig med Akvanauten. Hilser når det ikke er for tett med båter og da for å merke meg båt, kurs og at alt er OK. Vanlig praksis ombord på skip. Anvender samme prinsipp også når jeg møter folk i fjellet.. Godt poeng. Var på scootertur på Svalbard for noen år siden. Vi tok kaffepause i den ene enden av en laaaang slette på vei hjem fra Barentsburg. Så to prikker langt borte i den andre enden av sletta. De ble større og større, og til slutt var de framme og spurte om alt var ok. De tok litt av en omvei for å sjekke at vi ikke var i trøbbel, siden vi hadde stoppa. Godt sjømannskap det! Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 På motorsykkel hilser absolutt alle andre motorsyklister absolutt hele tiden, og selv om det var sjarmerende til å begynne med skulle jeg etter noen år ønske det ikke var slik da det ble rett og slett for mye. Visste ikke det var slik hilsing på båt også for har kun opplevd det noen ganger, og har da tenkt at kanskje det er best å ikke oppfordre til motorsykkelkultur på dette området, så har kun hilset vagt tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Hilser på båtfolk som på MC-folk, men ikke når det er tett av dem. Som regel er det jeg som hilser først. Hilser også på svabergfolk... og innimellom kanskje ekstra lenge for å tilsløre at jeg egentlig stirrer. Hender jo rett ofte at det er noe som er vanskelig å ta øynene vekk fra. MC-folket er litt rare.. hilser kun på tung MC. De lette og mopeder/skutere «skal» man overse. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Jeg kjører også motorsykkel. Faktisk mer enn jeg kjører båt. Jeg overholder hilseplikten så lenge det ikke er inne i bykjernen. Her er det også omsorgen for andre som ligger bak. Siden vi møtes så vil jeg vite hva motgående kommer til å oppleve snart, og motsatt. Hilse med hånden over styret betyr: God tur! Alt er i orden med det du kommer til å møte. Hilse med hånden lavere enn styret betyr: Pass opp. Du kommer snart til å møte noe farlig (Grus i veien, ulykke og full stans, politi, rådyr ....) Som med hilsingen med båt er det ikke som før. Nå hilser folk i høyde med styret, så man ikke kan tolke om det er over eller under. Nå hilser folk godt over styret, selv om det er åpenbart at de nettopp har passert en fare som de burde varslet om. Men, de aller fleste gjør det riktig. Man stopper også dersom man ser en annen motorsykkel som står langs veien og har problemer. Jeg stopper selv om jeg kjører bil, om jeg ser en motorsykkel med problemer, men ser jeg en bil med problemer så kjører jeg gjerne videre. Når det gjelder hilseplikt "nedover" er jeg enig med Coldman. Det er rart at man ikke skal hilse på dem som er mindre enn seg selv. (Husk at alt under litern er moped). Selv kjører jeg den største Harley'en man kan kjøpe i butikk (og vel så det.... :-) men jeg hilser likevel på alle jeg møter langs veien. Jeg hilser ikke på mopeder inne i bykjernen, men treffer jeg en moped på landeveien så hender det ofte at jeg hilser. Men jeg kan bekrefte Coldmans observasjon, for jeg kjører også en gammel 125ccm Vespa scooter. Av gammel vane hilser jeg på alle jeg møter, men folk ser bare rart på meg og hilser ikke tilbake. På den annen side, hvor mange med 40 fots flybridgebåter hilser på en 16-åring med jolle og 9,9 ??? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
EiSvIn Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Jeg hilser både her og der, og stort sett er folk ganske hyggelige og hilser tilbake også. Enten jeg går i skogen ellerer på sjøen. Dette er vel et tema som er tatt opp her ganske mange ganger, og med undertonen om at alt var så mye bedre før. Jeg er ikke så sikker på det, men det er kanskje flere på sjøen nå slik at det blir tydeligere at noen ikke hilser? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Hilser hvis både jeg og møtende båt går sakte - men ikke vifting og sveiving. Jeg titter bort og ser om det er øyekontakt, og nikker. No more, no less. Vinker man, vinker jeg tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Dekksgutn Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Greit, kanskje dem som er av den gamle skoln synes man bare skal hilse på folk av samme alder, men jeg opplever ofte at dem som e oppi årene ikke vil hilse på oss litt yngre. Syns nu mest det bare er trist.. Man kan godt være høflig med hverandre! Et nikk holder, enig med Solseng om at d kan bli for mye vifting og tull... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.