Sommerkroppen Startet 23.Juli.2018 Del på Facebook Startet 23.Juli.2018 Har begynt å få litt sot på baksiden av båten etter litt bruk. Merker ikke noe når jeg kjører, men ser det bak på båten. Hva er dette tegn på?:) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Det kan f.eks tyde på at dysene begynner å bli slitt, ventiljustering? Luftfilter? Jeg kjenner ikke denne motoren i detalj, men hvis normal service er fulgt, årlig og etter brukstimer, er dysene en mulighet. Hvor mange gangtimer har motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Sot i eksosen betyr én ting... uforbrent drivstoff. Den vanligste årsaken er da at motoren får for fet blanding. Dette kan selvsagt skyldes feiljustering eller feil på styringselektronikk, men når det oppstår gradvis under bruk, er det sannsynligvis enten luftfilter eller dyse(r). Luftfilteret er jo enkelt å sjekke. Litt mer arbeid er det med dysene, men noe som er verdt å prøve er et dyserensemiddel, som tømmes rett i tanken (vær nøye med å følge bruksanvisningen). Dette løser (forhåpentligvis) opp sot og annet fra dysene, som hindrer dem i fungere optimalt. Hvis dette ikke gir resultat, må nok dysene demonteres for en nærmere sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 (redigert) Kan og skyldes at propellen er litt for tung å dra for motoren. Det gror veldig godt for tiden nå midt på sommeren og dette streker på farten. Redigert 26.Juli.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Det med dyserensemiddel er ingen dum ide. En nabo prøvde det på en mondeo 2,2 tdci som fusket lite granne innimellom, men han fulgte IKKE bruksanvisningen. Han kjørte på med dobble doser og etterhvert flere forskjellige fabrikat. Det bld brukt ganske mange hundrelapper på dette etterhvert, og til slutt vad fuskingen vekke. Autol er et fabrikat som var bra tidligere....vet ikke i dag. Men dette funker kun hvis dyser er sotet og trenger rengjøring. Er dysene begynt å bli mekanisk slitt vil det ikke fungere, men prøv resten av sesongen, og ta dysene ut til rep når sesongen er over, hvis det ikke blir bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Sommerkroppen Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Takk for gode svar! Jeg kjører rens av dyser og sjekker luftfilter! :) Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Disse motorene er opprinnelig italienske VM motorer, produsert for Mercruiser. De hadde en produksjon (2004? --usikker på årstallet) hvor ventilene hadde en svakhet som medførte at de kunne sprekke. Har du en sprukket ventil kan du få dårlig kompresjon på en sylinder med påfølgende utforbrent diesel og sot på akterspeilet. Blir ikke dette utbedret og motoren brukes over tid kan ventilen i ytterste konsekvens dele seg og besørge havari. Vil anbefale deg å investere i en kompresjons test/sjekk av ventiler, noe som kan være en billig forsikring. Spesielt hvis du får mye sot, etter relativt beskjeden bruk av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.