PIMCO Startet 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2018 (redigert) Ifm. at jeg byttet impeller på min fars Johnson 50 (ca. 1984) har det oppstått et rart problem. Måtte skru av startmotor for å komme til girakselen som må hektes av for å ta ned undervannshuset. Ved første forsøk på å starte etter at ting var skrudd sammen, var det en elektrisk knitrelyd fra et sted på babord side i motoren (omtrent som om polariteten var snudd), deretter fremprovoserte jeg røyk fra innslagsreléet ved gjentatte forsøk på å starte. Skrudde fra hverandre startmotor og testet den med direkte spenning fra batteriet uten problemer. Testet deretter innslagsreléet, som fungerte fint når jeg lånte spenning rett mot styrestrømmen. Motor starter midlertidig ikke når den kinnes manuelt (med bypass over reléet), og det er nå ingen action fra nøkkelen (ei heller et klikk). Forsøkte å koble fra sikkerhetsbryteren (som hindrer start i gir) i kontrollboks uten at dette gjorde noe fra eller til. Det er ikke spenning på styrestrømmen på innslagsrelét (ved vriding av nøkkel), og det viser seg også at det ikke er 12V å finne i tenningslåsen i kontrollboksen eller blant kablene i "hovedkoblingen" i motoren. Tviler vel på at det plutselig har oppståt ledningsbrudd og fant kun én stykk glassikring som var intakt (mente det skulle vært en 5A-sikring i kontrollboksen også?). Motor startet umiddelbart og gikk pent før skifte av impeller (med unntak av regelmessig innslag av overopphetingsalarm). Noen forslag/tips? Redigert 24.Juli.2018 av PIMCO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 kanskej noe som ble jordet som ikke skulle jordes mens du holdt på..? Ikke sikker på hva du mener med hovedkoblingen, men har du 12V fra batteriet inn på motoren nå da? høres ut så du bare må måle deg fram for å finne ut hvor strømmen har tatt veien Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
PIMCO Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Takk for tips! Viste seg at sikringen jeg hadde bekreftet kontinutet gjennom, ikke var så god likevel. Liten/kort glassikring jeg ikke har sett maken til, måtte improvisere med kobbertråd. Stusser dog over at det ikke er noen andre sikringer på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.