Jump to content

Edit History

PIMCO

PIMCO

Ifm. at jeg byttet impeller på min fars Johnson 50 (ca. 1984) har det oppstått et rart problem. 

 

Måtte skru av startmotor for å komme til girakselen som må hektes av for å ta ned undervannshuset. Ved første forsøk på å starte etter at ting var skrudd sammen, var det en elektrisk knitrelyd fra et sted på babord side i motoren (omtrent som om polariteten var snudd), deretter fremprovoserte jeg røyk fra innslagsreléet ved gjentatte forsøk på å starte. Skrudde fra hverandre startmotor og testet den med direkte spenning fra batteriet uten problemer. Testet deretter innslagsreléet, som fungerte fint når jeg lånte spenning rett mot styrestrømmen. Motor starter midlertidig ikke når den kinnes manuelt (med bypass over reléet), og det er nå ingen action fra nøkkelen (ei heller et klikk). Forsøkte å koble fra sikkerhetsbryteren (som hindrer start i gir) i kontrollboks uten at dette gjorde noe fra eller til. Det er ikke spenning på styrestrømmen på innslagsrelét (ved vriding av nøkkel), og det viser seg også at det ikke er 12V å finne i tenningslåsen i kontrollboksen eller blant kablene i "hovedkoblingen" i motoren. Tviler vel på at det plutselig har oppståt ledningsbrudd og fant kun én stykk glassikring som var intakt (mente det skulle vært en 5A-sikring i kontrollboksen også?).

 

Motor startet umiddelbart og gikk pent før skifte av impeller (med unntak av regelmessig innslag av overopphetingsalarm).

 

Noen forslag/tips?

PIMCO

PIMCO

Ifm. at jeg byttet impeller på min fars Johnson 50 (ca. 1984) har det oppstått et rart problem. 

 

Måtte skru av startmotor for å komme til girakselen som må hektes av for å ta ned undervannshuset. Ved første forsøk på å starte etter at ting var skrudd sammen, var det en elektrisk knitrelyd fra et sted på babord side i motoren (omtrent som om polariteten var snudd), deretter fremprovoserte jeg røyk fra innslagsreléet ved gjentatte forsøk på å starte. Skrudde fra hverandre startmotor og testet den med direkte spenning fra batteriet uten problemer. Testet deretter innslagsreléet, som fungerte fint når jeg lånte spenning rett mot styrestrømmen. Motor starter midlertidig ikke når den kinnes manuelt (med bypass over reléet), og det er nå ingen action fra nøkkelen (ei heller et klikk). Det er ikke spenning på styrestrømmen på innslagsrelét (ved vriding av nøkkel), og det viser seg også at det ikke er 12V å finne i tenningslåsen i kontrollboksen eller blant kablene i "hovedkoblingen" i motoren. Tviler vel på at det plutselig har oppståt ledningsbrudd og fant kun én stykk glassikring som var intakt (mente det skulle vært en 5A-sikring i kontrollboksen også?). Har forøvrig også forsøkt å koble fra sikkerhetsbryteren i kontrollboks uten at dette gjorde noe fra eller til.

 

Motor startet umiddelbart og gikk pent før skifte av impeller (med unntak av regelmessig innslag av overopphetingsalarm).

 

Noen forslag/tips?



×
×
  • Create New...