Jump to content

6-sylindret BMW går kald.

C2CV

Recommended Posts

Som ny eier av en Scand Baltic med en gammel 6.sylindret BMW motor, blir man obs på forskjellige fenomener. Motoren når ikke mer enn ca 40-45 grader på kjølevannet. Selv når den går over en time, er varmtvannet bare lunkent dusjevann. Ser det også på instrumentet at motoren ikke når ca 80 grader som jeg regner med er normal gangtemperatur. Dette sies å være en VM-motor som BMW har marinisert, men hvor sitter termostaten? Vet at disse motorene var plaget av varmgang, og tenker at kanskje har tidligere eier tatt bort termostaten for å eliminere koking. For oss er det uaktuelt å kjøre fort med denne båren, så en motor med høyere motortemperatur er heller ønskelig for oss. Om noen kan forklare ut fra bildet hvor termostaten ligger, er det supert.

Mvh M

BMW1.jpg

Denne motoren har to termostater. Begge er plassert under kjøleren (til høyre på bildet ditt).

Ser ut som motoren din står ganske nær tanken, så regn med at det er trangt.

På bildet under, ser du et rektangulært lokk med seks skruer og en tappeskrue, like over oljefilteret.

Skru av lokket, så finner du termostatene der.

web

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Takk for svar. Oi, det blir trangt å sjekke termostatene. Hvordan er det å lufte denne motoren etter at den er tappet for frostvæske? Får den selv bort lufta eller må det luftes? En annen ting i samme slengen: Hvordan vinterkonserveres en Scand baltic med denne motoren? 

Båten har sjøvannsfilteret montert så lavt at det står under vannlinja. For 2 år siden var uhellet ute og pakningen i lokket til sjøvannsfilteret ble sugd inn. Vann kom inn i motorrommet og en større forsikringssak ble resultatet. Hvorfor står sjøvannsfilteret montert fast 10cm over golvet i motorrommet, og er det noe i veien for å flytte det høyere opp?

Redigert av C2CV (see edit history)

Eg drister meg til å tru - - Ein motor som er so stor at  den har to termostater, har termostater som forandrer retning på vannstraumen, men ikkje stenger den. Det betyr at når termostaten er "stengt" opner den for å sirkulera vatnet rundt i motorblokka, og etterkvart som den opnar sender den meir og meir vatn gjennom kjøleren. Mi erfaring er at ein motor med slik termostat vil gå seg varm, heller enn kald om termostatane, eller berre ein av dei, er ute. Om motoren er so kald, trur eg heller at det er feil termostat(er), for lav temp.

Dinamo skrev 14 minutter siden:

Eg drister meg til å tru - - Ein motor som er so stor at  den har to termostater, har termostater som forandrer retning på vannstraumen, men ikkje stenger den. Det betyr at når termostaten er "stengt" opner den for å sirkulera vatnet rundt i motorblokka, og etterkvart som den opnar sender den meir og meir vatn gjennom kjøleren.

Det er nok riktig. Eier her lurer på om termostatene er tatt ut. Altså at den kjører med maks kjøling hele tiden fordi den ikke har termostater per nå. :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg ser ikke logikken. Hvis man tar UT termostaten så tilsvarer det å kjøre med åpen termostat, ikke sant?

Dvs at vannet går igjennom kjøleren, sant?

Vannet sirkulerer alltid i motorblokken, men ved åpen termostat sirkulerer det også igjennom kjøler og dermed kjøles vannet ned og følgelig motoren også.

Var det ikke nettopp det du skrev?

Eller mener du at vannet ikke sirkulerer i motorblokken i det hele tatt når termostat er åpen? (Noe som etter min forståelse vil ødelegge nettopp kjølefunksjonen man trenger når motoren blir varm.)

Ble nysgjerrig her nå. :smiley: Enten på om vi har misforstått hverandre, eller om det er en funksjon jeg ikke kjenner til. (Har selv to termostater.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Om man kjører en motor med defekte termostater som ikke åpner, koker motoren etter kort tid fordi vannet i blokka ikke når kjøleren. Om man kjører med defekte termostater som ikke lukker eller tar ut termostatene, vil motoren konstant kjøles  maksimalt - det vil si den når ikke optimaltemperaturen som termostaten skal holde motoren på. Da BMW-motorene har hatt for dårlig kjøling og hatt tendens til å gå varme, får man maks effekt ved å fjerne termostatene slik at det blir full åpning inn på kjøleren konstant. Resultatet da blir at motoren ikke når optimal gangtemperatur ved lav belastning - om den ikke går for full fart over lengre tid da. Og kjører man hardt og kjøleren er underdimensjonert, vil motoren koke med eller uten termostater.

Det er derfor jeg tror tidligere eier har vurdert det slik at det er bedre at motoren ikke når optimaltemperatur ved lav belastning bare den er skikkelig kjølt bed hard belastning. Altså ut med termostatene.

Jeg mener å huske at mange BMW motorer byttet varmeveksler og da ble problemet løst. Stemmer ikke det?

Hvis jeg husker riktig er dette en modell som Mercruiser tok over, og det er dermed lett å få tak i nye deler til disse. 

Ødelegger en termostat (fullt åpen) flyten så mye for kjølevannet? 

Selv har jeg en motor fra VP som er kjent for å ha for lite kjølekapasitet. Har lekt med tanken på å montere en kjøler til på saltvannssløyfen som kjøler ned vannet som går i sløyfen for varmtvannet. Kan hende det ville gjort at motoren får den ekstra kjølingen den trenger...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

HansH skrev for 2 timer siden:

Det har ikke kommet frem nøyaktig i tråden hvilken BMW-motor dette er. Baltic 80-tall tyder på type D190 som yter 160 hk.

Bildet i første post viser en D636 på 180hk.

Litt mer info ang temperatur og kjøling:

http://www.boatfix.com/merc/bullet/89/89_16.pdf

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Det som ble "bygd om" på de motorene var vel at det ble satt på en ekstra oljekjøler på røret under eksos manifold, det røret som går fra olje/vann varmeveksler til eksosbend.

På bildet til C2CV ser det ikke ut som motoren hans har det, den er heller ikke på bildet til JonnyBoy, på røret som går mellom starter og eksosmanifold.

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Jeg ser ikke logikken. Hvis man tar UT termostaten så tilsvarer det å kjøre med åpen termostat, ikke sant?

Dvs at vannet går igjennom kjøleren, sant?

Logikken er at desse termostatane arbeider som shuntventiler, dvs ved kald motor sirkulerer vatnet i blokka, og etterkvart som termostaten opnar for sirkulasjon i varmeveksleren, stenger den for intern sirkulasjon i blokka. Når der so er ingen termostat, er begge retningane open, og vatnet går lettaste veien.

Stopper sirkulasjonen i blokka mens kjølevannet kjøles ned altså? Må jo bli veldig slitasje på termostater (mye av/ på) og mye "opp og ned" temperatur i blokka... Blokka vil jo bare varmes ennå mer mens sirkulasjonen stenger der, og kjølevannet kjøles ned, og deretter får blokka en "sjokknedkjøling" når termostaten flytter vannet over i blokka igjen? Interessant, har aldri hørt om det. Trodde vannet alltid måtte sirkulere i blokka for å fordele varme og lede varme bort. :smiley:

Tolker bildet slik at termostat nr 1 åpner først (den til høyre sett inn i bildet), gir ikke den nok kjøling åpner termostat nr 2.  Begge termostat kanalene ender opp i utløp 7/b. 

Har ikke motoren den ekstra foran nevnte oljekjøleren, er ikke motoren blitt oppgradert av forhandler/importør.

Tidligere eiere har da fjernet termostater for å få nok kjøling. Min teori.

Sjekk først om du har en ekstra oljekjøler, deretter om begge termostater står i.

Termostatene er "umulig"  å få til å sitte i sporet, bruk et tynt ( da meneg jeg tynt) lag med pakkningsement e.l. på o-ringene. Dersom de er der.

Screenshot_2018-07-25-00-13-34.png

Etter å ha sett nærmere på bilde av motoren din, har du ikke BMW sin plate varmeveksler, men det oppgraderte rørkjølesystemet til Mercruiser. Stemmer det er de fleste av svarene du har fått feil.

En som kjenner begge motorene godt er Snarøya Båtservice, tlf 67 53 69 17.

Har ikke vært i kontakt med de på ca. 6 år, men prøv.

• 2 år senere...

Hei alle orakler. 

Har nå endelig demontert termostathuset på BMW-en, og der satt det kun en termostat med åpningstemperatur 71 grader. Den andre manglet. Det skal sitte to med åpningstemperatur 80 grader, har jeg hørt. Ikke rart at motoren har gått kald. Bildet viser hvordan termostatene ser ut med et lukkespjell i bunnen som stenger kanal inn mot blokka når den åpner ved gitt temperatur.

Motoren har også en ekstra oljekjøler montert på motorens høyre side, men den ser ikke særlig stor ut. Har lagt ut en ny tråd og bilde med dette som tema, og tar gjerne kommentar på dette. Ventilene er nå justert, og alle hadde i området ca  0,4mm klaring som trolig er årsaken til mye knakkelyder. Skal være 0,3mm ventilklaring.

wQEgbQtpUJMPVhZWTDRqJWEmSrDJzMd0rp2SG7ESwQK3eHg6zVfN9hcKtVy1qiHWdjLapBfvjSWXnfCP6pqu_3aIXXYayU5xbk1-zolGvSh2dZJR0UbDz1HaqMEUVq36xPiHP1NJjpsXi47_RRugDp1P1HGhOTC5bz575eWdOPy5bj6vdWnVrhHsWbc_gWUjJPcfgOwKhpENCNRsKLLsrwrx4qtw2D9FPxHv6F-5BlowcTBwOBsL-lJE9asuQRX4eUBPT1V2CBp58giVINk4FG4vju_Pj3TmLFFkobx8TEu3upnQz1bzhRwf1k8oqxWGnw7P_VJ4hEFGt5HoWPBcXc-QCeuApzWlLBimAcsOPVPjY984YJnm6J6b3-DqnKrD6cGRNyqcfPY9NnOMjzVtjj8lcYM-mJhJvGw3YV6UhC32IKvi11rjtyfq-XWEP75InFneG6zDKCIbLFmeFdYornZr59I-iNPyVFq2RH5TiqQmJgTEm3n8PdIKJ-VA3oDtXuZev5hHiQyaGZcm3dWcsKpsJbIxnWj8zGoGfmD3cL3Rp6-dqJnkCIexfBKHmOhqKZPS0wTNT8msvwXopqSheit9Hfu5gVGeQCFQqNdQ5BxfwyNFjIcDsu5Kh8q4GeUopkkLqD_oSEElZmz6XE9pYeiqpQc_AQddDuFgwzjIRvbdEm8e2Y_AkEEGW2z-Ag=w1296-h972-no?authuser=0

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...