Grand Banks jr Startet 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2018 Motoren er kjent for å ha for liten kjølekapasitet. Maks marsjfart på denne motoren skal være 3650 o/ min minus 200. Altså 3450. (Jeg oppnår per nå ca 3500 på maks) Jeg synes båten min går best rundt 3100 til 3000. Men den blir for varm. Temperaturen går raskt opp til 90, og kryper deretter oppover mot 100. Har alltid kjølt den ned før den passerer 100. Ideelt bør den vel være rundt 80-90 grader? Jeg har to termostater. Åpner på hhv 71 og 76 grader. Hvis jeg har kjørt hardt for å teste så skvetter temperaturen opp som nevnt. Ved å senke til 2800 så kommer temp ned og stabiliserer seg på ca 80. Ved ca 2000 stabiliserer den seg på 75-76 grader. Altså en åpen og en delvis lukket termostat. Min varmeveksler var ny for ca 10 år siden. Har blitt lite kjørt siste 5 år. Er godt renset med SystemRens (hele kretsen) i år. Nye termostater og ny impeller (samt overhalt pumpe). Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre kjøleeffekten? Har lekt med tanken på å kjøpe en eller annen ekstra varmeveksler, kople den til kretsen som går inn i varmtvannstanken, og hente saltvann mellom gir og eksosbend. Det må jo kjøle kjølevæsken? Vil det kunne tilføre den ekstra kjølingen motoren trenger? Jeg kjører sjeldent mer enn 8 knop (2500 o/ min) men når jeg krysser åpne strekninger med en del bølger så er det mer behagelig for familien om vi ligger i 11 knop. Snakker da om 20-30 minutter som regel. Ellers er det mulighet til å gå en del innaskjærs her. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ole Opsahl Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) Jeg ville først sett på om det er muligheter for å optimalisere det du allerede har. Først og fremt må man finne ut om det er saltvannsiden eller ferskvannsiden som ikke er optimal, har man kaldt nok vann i det saltvannet går ut i eksosen så er det ikke noe poeng i å gjøre mer på den siden, da må man se på ferskvannsiden. Det hender jo at slanger delaminerer seg så de ser bra ut på utsiden, men har kollapset innvendig. Sirkulasjonspumpe for ferskvannet, se på tilstand på skovler. Sjekke om det er kommet noen ny forbedret utgave. Se om det er mulighet for å sette på ett mindre reimhjul for å øke kapasiteten på pumpe. På sjøvannsiden kan man jo begynne å se der hver den henter vannet inn, er inntaket stort nok? Slangedimensjon? Mulighet for å sette på ett mindre reimhjul her og? Eventuellt om det går ann å sette inn en større pumpe? Hadde 40B i forrige båten, og mener sjøvannspumpe ble drevet av v-reim, og så satt ferskvannspumpe innenfor denne og ble drevet av sjøvannspumpe? Mulig jeg husker feil. Redigert 24.Juli.2018 av Ole Opsahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Grand Banks jr skrev for 4 timer siden: kretsen som går inn i varmtvannstanken Bereder kan føre til økt temperatur, dette fordi endel av kjølevannet går via berederen istedet for varmeveksleren, står noe om dette her. Har du defroster også? Isåfall, er bereder/defroster koblet i parallell eller serie? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Ingar skrev 8 minutter siden: Har du defroster også? Isåfall, er bereder/defroster koblet i parallell eller serie? Ingen defroster. Kun varmtvannstank. Vet om en bitteliten "boble" i slangen som går fra varmeveksler til oljekjøler. Var ukurant dimensjon i følge Maritim. Ser ut som en formet VP original slange. Boble var som en fingernegl, og kanskje 4-5mm høy. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Du skriver at du har kjørt systemrens, men har du kjørt igjennom på ferskvannsiden også? Hvis ikke, kan det være verdt ett forsøk. Du kan jo også vurdere å bruke en spesiell kjølevæske som bl.a Gasolin i Porsgrunn selger. Den heter "Evans" og er visst gode greier. Jeg har ikke prøvd den selv, men er jo ett enkelt alternativ til å bygge om kjøleanlegget ditt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bårdp Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 40 motorene har jo alltid vært notoriske kokere. Hadde 2 stk AQAD 40b de kunne kun kjøres på max første uken etter at hele kjølesystemet hadde vært renses. Dette er jo gamle forkammermotorer med elendig virkningsgrad og enorm varmeutvikling i toppen. Du kan jo prøve med en sjøvannspumpe fra en b motor den er dobbelt så stor som den som sitter på a motorene. Eller få tak i en 41 motor den er mye mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Mekanisk rengjøring av kjølerørene i kjøleinnsatsen må vel også til innimellom på disse. Demontere kjølere det går sjøvann igjennom, deretter rørbørste gjennom hvert enkelt kjølerør. Har gjort dette tidligere, da var halvparten av kjølerørene tette.... Ikke veldig stor jobb dette, men kjipt å ta midt i sesongen.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 @Bårdp, ja, en 41P står på ønskelisten. Tror den vil passe båten min godt. Vurderte også å kjøpe ny Hyundai SeasAll i vinter. Fikk godt tilbud på ny motor og gir. 200 hk og halv vekt omtrent. Men fant ut at vi i alle fall skal bruke båten ett år før vi evt hiver noe nytt i en gammel båt. Passer en 40B sjøvannspumpe rett på medbringeren til en 40A pumpe? Jeg har forsøkt å kjenne på sjøvannsslangen rett før eksosbendet men den har ikke kjent så varm ut. Har gjennomsiktig slange også, og det er god fart på vannet. Men kan sikkert være bedre. Hvis jeg presser motoren over litt tid så ryker det en del hvitt bak båten. Er usikker på om det er ubrent diesel eller vanndamp. Blir borte av seg selv en 4-6 meter bak båten så antar det er vanndamp. @nomen, det er ferskvannssiden jeg har renset. Var mye grums der. Nå er det grønn VP-spesifisert kjølevæske på. Skal sjekke opp i "Evans" kjølevæske. Takk for tips! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bårdp Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Tror pumpen fra b motoren passer på a motorene. Om du ikke har renset sjøvannssiden av kjølesystemet kan du jo starte med det. Det er normalt sett den som gror igjen først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.