mbm Startet 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2018 Som beskrevet i emnetittel. Etter fylling av olje renner den sakte men sikkert ut igjen som vist med piler på vedlagte bilde. Tar noen uker men dette avhenger selvsagt av bruk. Systemet tømmes ikke, men nivået kommer så lavt at det medfører ekstra dreiinger på ratt. Har i denne forbindelse et par spørsmål jeg håper noen her kan besvare, — Det er vanskelig å komme til for å se ordentlig fra baksiden - er det bare å løsne de fire skruene og trekke hele mekanismen ut et stykke for å komme til eller må man inn fra baksiden? — Hvor mye olje skal man ha på? Jeg har stoppet når det er igjen circa 3 cm opp til påfyllingshull. Er dette passe/for mye/for lite? — Er det bare å etterfylle olje ved behov og bruke båten som normalt ut sesongen? Jeg vet ikke hvilken type/modell men det er i manual markert for R-5960 (drawing nr. 6451c) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Det første du må gjøre er å ta av rattet og finne nøyaktig hvor det lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Om ikke det er noen form for luke på baksiden er det lettest å løsne hele pumpa for å komme til slangenippler. Å løsne rattet hjelper lite om drypping er fra baksiden av pumpe. Om det drypper mellom ratt og pumpe er det tettningen på rattaksel. Det er uhyre sjeldent....... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mbm Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Takk til dere begge for svar. @Knude: Det er dessverre ingen luke på baksiden. Når du sier jeg må løse hele pumpa mener du da de fire skruene? Har markert de to øverste skruene på bilde nedenfor bare for å være helt sikker. Jeg vurderte også å skru ut disse og se om det vare mulig å få den frem litt for å kunne se, men våget ikke da jeg var redd det var noe på baksiden som også da ville løsne og at det dermed ikke ville være mulig å få det sammen igjen uten en større operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Det burde gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 (redigert) Ser ut som du har samme styresystem som jeg. Det svetter litt olje hos meg også, og kommerv en stripe samme sted som hos deg, men det er minimalt og kommer fra påfyllingsproppen på topp av pumpa og betyr ingenting. Kanskje kommer det fra tilkoplingsniplene til rattpumpa hos deg. Når det gjelder oljenivå skal det fylles olje bare på aktre dvs. høyeste styreposisjon og kun opp ti ca. 2 cm fra topp på pumpa ellers blir trykket for høyt. Du bør aldri åpne lokket på innerste/laveste rattpumpe, der står olja til topps, og det er vanskelig å få skrulokket tett etterpå pga. trykket. Redigert 25.Juli.2018 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 @Haba: Takk for innspill. Lekkasjen kommer ikke fra påfyllingsproppen eller annet synlig sted hos meg. Var i båten nettopp og forsøkte å løsne de fire skruene som avbildet i forrige post. Det var mutter på baksiden her som heldigvis ikke hadde festet seg slik at disse bare gikk rundt. Det hadde ikke vært mulig (uten mye styr) å få disse på plass igjen om de hadde løsnet. Jeg fikk sett litt når jeg løsnet instrumentpanelet og fjernet defroster slange. Som det går frem av bilder 1. og. 2 (utsnitt) så er det ikke mye plass til rådighet. Av de fire stedene jeg kunne finne som kan strammes (merket a, b, c, og d) tror jeg kanskje jeg greide å stramme d. en millimeter eller to men er ikke sikker (mulig det bare var skiftenøkkel som gled litt). Vanskelig å se på bilde, men det er også et par dråper olje under c og d. Bilde 3. viser renninger. Dette har kommet siden jeg fyllte sist. Båten har ikke vært brukt i mellomtiden, men jeg tok et par-tre omdreininger på ratt etter fylling. Litt usikker men mener begge styreposisjoner er i samme høyde på min båt. Jeg brukte å fylle olje på styreposisjon ute tidligere men toppen av skruen her brakk av siste gang jeg gjorde dette. Noen år siden nå. Har etter dette fylt olje på styreposisjon foran. Ser det er et lite hull i denne. Vanskelig å si om dette er gjennomgående. Noen som vet hvilken skrue som passer? Tenkte å forsøke å lage et spor med et Dremel vektøy og forsøke å skru den ut med et vanlig skrujern men skulle hatt en ny klar i tilfelle jeg sager igjennom. Se bilde 4. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.