Jump to content

Førstegangs større dieselbåt eier. Hva må mann tenke på?

Storkveito

Recommended Posts

Hei! :)

Er første gang jeg har hatt en større diesel båt (over 23fot) med hekkagregat. Har tidligere kun han utenbords bensin. Lurer på om det er noe spesielt mann bør tenke på som førstegangs bruker/kjøper av båt av slik type/størrelse som jeg ikke trengte å tenke på før? Bør mann ha noen reserve deler liggende som dieselfilter, pakninger osv? Noe spesielt mann må tenke på angående septik? Andre ting? 

Er vel en D6 du har? 

Livet starter med god dieseltankhygiene. En tett og oppsmurt oring på dieselpåfyllingslokket.  ? 

et diesel forfilter liggende, skader ikke.( Lære seg å bytte filter og drenere filterhuset er viktig. )Det bruker du uansett på neste service. Ekstra drivreim har jeg ikke i båten med D6. Ryker den, så er det for sent uansett. ? 

En liter olje, ferdigblandet kjølevæske av rette sorten, en flaske ATF til styringa, så har du kommet langt. -passende trakt for å komme til, hører med. 

septik: fyll rent vann på septiktanken før du sikker utpå sjøen. Lens ut etter en stund. Når du forlater båten i havn, kjør noen liter ferskvann i doskåla og pump ut. Noen bruker jevnlig 35% eddik. Hindrer urinsten.  

Gratulerer!

Viktigste presisering - Vinterkonservering:

Du MÅ ha god kjølevæske i den lukkede kjølevannssløyfen, OG kjøre kjølevæske igjennom saltvannsdelen hvis båten skal på land i vinter. Lett å glemme saltvannskjølingen...

Jeg har også tømt septiktanken før opptak og fylt på med kjølevæske i toalett og pumper/ slange og dertil litt i tanken også.

Tømme ferskvannssystemet fullt ut.

Ellers:

Jeg har med meg verktøy i båten. Fullt pipesett,  gode fastnøkler, skrujernsett, diverse tenger og inspeksjonsspeil (teleskopisk) med lys. Biltema har et godt speil. Uvurderlig ved feilsøking etter lekkasjer eller finne ut hvordan ting er skrudd. Jeg hadde aldri med meg så mye med påhengsmotor.

I tillegg til finfilter til diesel og ekstra termostater, har jeg med impeller OG høytemperatur pakningssilikon.

Sistnevnte reddet (mye av) ferien i år da jeg fikk lekkasje i kjølevannssystemet etter at en termostat hang seg i lukket stilling og jeg måtte bytte termostat. Da kom inspeksjonsspeilet, pipesettet, fastnøkkelsettet og pakningssilikonen til bruk. Lå da på ytterste øy i skjærgården og ungene løp på land. Deilig følelse å kunne reparere det selv. (Var en o-ring som tok kvelden.) 

Vedr septik:

Ikke bruk resirkulert toalettpapir. Det løser seg ikke så godt opp. Bruk hvitt nytt papir. Helst papir beregnet for septiksystemer.

Gamle septikslanger kan gi lukt av "gammelt" eller "ekkelt" i båten.  (Jeg byttet ut mine i vinter, og følte etterpå at båten luktet fantastisk lite. )

Hvis du har alu tank så vær forsiktig med eddik og syrer. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det aller første du må huske på som fersk dieselbåteier er å begynne å fylle diesel, og ikke bensin. 

Det kan være lurt å ha med ekstra dieselfilter og kanskje også ekstra reimer og impeller. Og i tillegg nødvendig verktøy og kunnskap om hvordan dette byttes. Litt ekstra olje av de oljetypene som er i bruk kan også være kjekt å ha ombord, særlig når du er uvant med maskineriet og ikke vet hvor ofte du må etterfylle. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...