jørn Startet 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2018 I går fikk jeg meg en lite hyggelig overraskelse når jeg kom i båten. Motorrom og rommet der akslingen går var fult av vann. Opp over bunnpannen på motoren. Jeg tror båten hadde vært under om jeg hadde kommet noen timer senere. Etter å ha fått lenset finner jeg at pakkboksen har vært med akselen rundt, og fått revet av slange og nippel for fettsnurningen så vannet har kommet inn via der. Sist tur var søndag, og jeg har ikke merket noe da. Fikk båten opp på land ved hjelp av to kompiser, og henger jeg tilfeldigvis kjøpte for noen uker siden. Så det store spørsmålet: Hvordan kan dette ha skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Nå venter vi på bilder . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Ellers så vil en ingeniør si at friksjonen mellom pakkboks og aksling overvinner torsjonsmotstanden i slangen mellom hylserør og pakkboks. Enten har du strammet pakkboksen for mye. Eller, avhengig av konstruksjon, har friksjonen blitt for høy mellom pakkboks og aksling, eller så har slangen vært så dårlig at den har revnet uten å ha vært utsatt for særlige krefter. Eller defekte slangeklemmer.. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Jeg har lastet opp bilder i første posten, håper de er synlige. Slangeklemmene sjekket jeg for litt siden, de var ikke noe å stramme på. Nå var de løse. Nippelen (hullet man ser på bildene) til slangen til fettet stod nedover når jeg kom, jeg vridde pakkboksen rundt for hånd for å se hva som var skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Bildene er ikke synlige. Prøv å laste opp på nytt. Tipper slangeklemmene dine har blitt ødelagt, av sprekker eller korrosjon. Men det er kun gjetting, siden vi ikke ser bildene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Gå inn på min side www.arkmarin.no og les under fanen Omega 36, så kan du få en beskrivelse for hvordan du fester fast hylsa. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
jørn Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 (redigert) Utifra det siste bildet ditt så kan det se ut som at nippel for smørning har skrapet borti akslingen ??? Kan det være at nippel har vært tilskrudd slik at enden på den har vært borti akslingen ? Isåfall vil akslingen rive med seg pakkboksen når den roterer. Sjekk enden på nippelen for å se om det er antydning til kontakt med akslingen. Redigert 25.Juli.2018 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Big Horn Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Sidespørsmål: du har jo lensepumpe der, så hvorfor holdt den på å synke? Hadde batteriet gitt seg etter å ha pumpet og pumpet, eller funket ikke pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 mateco skrev for 1 time siden: Utifra det siste bildet ditt så kan det se ut som at nippel for smørning har skrapet borti akslingen ??? Kan det være at nippel har vært tilskrudd slik at enden på den har vært borti akslingen ? Isåfall vil akslingen rive med seg pakkboksen når den roterer. Sjekk enden på nippelen for å se om det er antydning til kontakt med akslingen. Det må jeg sjekke. Virker logisk at det kan ha skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Big Horn skrev 1 time siden: Sidespørsmål: du har jo lensepumpe der, så hvorfor holdt den på å synke? Hadde batteriet gitt seg etter å ha pumpet og pumpet, eller funket ikke pumpen? Pumpe og nivåvakt fungerer, men tror kapasiteten på pumpen ikke har klart å ta unna, da det har rent over til andre skott. Nivåvakten sitter nok også for lavt, så sjal kjøpe større pumpe og lavere nivåvakt. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 44 minutes ago, jørn said: Pumpe og nivåvakt fungerer, men tror kapasiteten på pumpen ikke har klart å ta unna, da det har rent over til andre skott. Nivåvakten sitter nok også for lavt, så sjal kjøpe større pumpe og lavere nivåvakt. Det høres litt rart ut i og med at de billigste drittpumpene til og med har en kapasitet på mindst 10 liter i minuttet. Jeg har ingen tro på at lekkasjen kan overgå pumpens kapasitet forutsatt at denn ikke er pakka med dritt. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 arkmarin skrev for 8 timer siden: Gå inn på min side www.arkmarin.no og les under fanen Omega 36, så kan du få en beskrivelse for hvordan du fester fast hylsa. Jeg misforstod deg, jeg trodde hele hylsa hadde gått rundt. Beklager. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Knude Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Pakkboks må skyves tilbake i slangen etter at slangen er vasket ren for gammelt fett. Er vel der feilen ligger......... snu også litt på klemmene så ikke skruene står på samme plass . Gammelt båtbygger er tips. Det ser ut som dette er en pakkboks fra Bosvik. Om tettningene er brent kan de også klabbe ganske mye på akselen og dra med seg pakkboks rundt. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Andor Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 (redigert) for mye grease, fører til varmgang i hylse, det gjør at greasen stivner over tid rundt i pakkboks, pakkboks skal ikke smøres for mye, sånn omtrent hver 30-40 time gange, når pakkboks er riktig fyllt med grease skal det komme 2-3 drypp i min minst under fart, men skal være tett når båten ikke brukes, er utrolig mange som presser inn alt for mye grease i pakkboks, dette ødelegger talgpakkninger, fyller opp akselhylse så det tetter cutlesslager ved propell, da får ikke dette lageret, hylse og pakkboks kjøling fra sjøvann Redigert 25.Juli.2018 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Men obs, uten talgpakning, men med simmerringer, skal det ikke dryppe i det hele tatt. Ellers stemmer det med å dra til et tørn et par ganger i løpet av sesongen, men ikke mer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Knude Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Denne typen har simmerringer ,en hver vei. Den er normalt helt tett så lenge ringene er OK. Kan også få for lite fett........ jeg hadde valgt å løsne klemmflens og tatt pakkboks helt av for innspeksjon. Fort å bytte ringer. Denne typen skal ha en del fett så det er lurt å fylle kontrollert før montering av ny fett slange. ( Det er i hylserør det ikke skal fett.... ) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Fettet skal kun smøre simmerringene, ikke tette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Når jeg ser hvordan gummislangen buler etter klemmene virker det ikke helt pr kasse Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Kommer en å skal se på det i morgen, så får vi se hva han konkluderer med. Jeg er veldig forsiktig med å ikke kjøre mye fett i den, turner litt et par ganger i sesongen. Jeg kommer nok uansett til å bytte pakkboksen og montere en oljesmurt. Jeg fant igjen nippelen, den så faktisk hel ut. Så rart den har skrudd seg ut før eller etter at slangen røk. Når det gjelder nivåvakten ser jeg at den må løftes ganske høyt før pumpa starter, og stopper igjen om den løftes for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Har kommet til at jeg bytter hele pakkboksen og monterer en oljesmurt en. Fikk demontert roret i dag, trangt å komme til, men gikk til slutt. Ikke lett å skru unbrako når man ikke en gang ser skruen eller størelsen, men gikk til slutt. Klemflensen aner jeg ikke hvordan jeg skal få til. Kjøpte lange forlengere til skralla, men får feil vinkel. Tror jeg kommer til å sette bort selve jobben med å demontere og montere klemflensen. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Da var alt demontert, gikk veldig bra, slapp og sette bort jobben. Har tatt ut cuttles lageret også. Satt hardt, men med bajonettsag og jekkestropp gikk det. Den gikk 3cm forbi stevnelageret, så borret hull og tredde gjennom en skrutrekker med jekkestropp på. Pakkboksen var helt tørr for fett. Ser nå at slangen for fettet har svidd seg. Masse fett i koppen, men tomt i skangen. Her må det ha vært mye varme. Har bestilt opp oljesmurt pakkboks og nytt cuttles lager. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.