Jump to content

Pakkboks blitt med akslingen rundt, stor lekkasje


jørn

Recommended Posts

I går fikk jeg meg en lite hyggelig overraskelse når jeg kom i båten. Motorrom og rommet der akslingen går var fult av vann. Opp over bunnpannen på motoren. Jeg tror båten hadde vært under om jeg hadde kommet noen timer senere.

 

Etter å ha fått lenset finner jeg at pakkboksen har vært med akselen rundt, og fått revet av slange og nippel for fettsnurningen så vannet har kommet inn via der. Sist tur var søndag, og jeg har ikke merket noe da.

 

Fikk båten opp på land ved hjelp av to kompiser, og henger jeg tilfeldigvis kjøpte for noen uker siden.

 

Så det store spørsmålet: Hvordan kan dette ha skjedd?

 

05F9E364-1497-4559-9D79-AEE579C6003F.jpeg.7c2998a3e44e8d021fc9322e87e05f41.jpeg18A0262D-5398-46DF-9316-21B8E7C0BDD8.jpeg.96a3e0cece3fb18ea18b3b3ae487ec5e.jpeg

 

 

Link to post

Ellers så vil en ingeniør si at friksjonen mellom pakkboks og aksling overvinner torsjonsmotstanden i slangen mellom hylserør og pakkboks. Enten har du strammet pakkboksen for mye. Eller, avhengig av konstruksjon, har friksjonen blitt for høy mellom pakkboks og aksling, eller så har slangen vært så dårlig at den har revnet uten å ha vært utsatt for særlige krefter. Eller defekte slangeklemmer.. 

Link to post

Utifra det siste bildet ditt så kan det se ut som at nippel for smørning har skrapet borti akslingen ???

Kan det være at nippel har vært tilskrudd slik at enden på den har vært borti akslingen ? Isåfall vil akslingen rive med seg pakkboksen når den roterer.

Sjekk enden på nippelen for å se om det er antydning til kontakt med akslingen.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco skrev for 1 time siden:

Utifra det siste bildet ditt så kan det se ut som at nippel for smørning har skrapet borti akslingen ???

Kan det være at nippel har vært tilskrudd slik at enden på den har vært borti akslingen ? Isåfall vil akslingen rive med seg pakkboksen når den roterer.

Sjekk enden på nippelen for å se om det er antydning til kontakt med akslingen.

 

Det må jeg sjekke. Virker logisk at det kan ha skjedd.

Link to post
Big Horn skrev 1 time siden:

Sidespørsmål: du har jo lensepumpe der, så hvorfor holdt den på å synke? Hadde batteriet gitt seg etter å ha pumpet og pumpet, eller funket ikke pumpen?

 

Pumpe og nivåvakt fungerer, men tror kapasiteten på pumpen ikke har klart å ta unna, da det har rent over til andre skott. Nivåvakten sitter nok også for lavt, så sjal kjøpe større pumpe og lavere nivåvakt.

Link to post
44 minutes ago, jørn said:

 

Pumpe og nivåvakt fungerer, men tror kapasiteten på pumpen ikke har klart å ta unna, da det har rent over til andre skott. Nivåvakten sitter nok også for lavt, så sjal kjøpe større pumpe og lavere nivåvakt.

Det høres litt rart ut i og med at de billigste drittpumpene til og med har en kapasitet på mindst 10 liter i minuttet. Jeg har ingen tro på at lekkasjen kan overgå pumpens kapasitet forutsatt at denn ikke er pakka med dritt.

Link to post

Pakkboks må skyves tilbake i slangen etter at slangen er vasket ren for gammelt fett. Er vel der feilen ligger......... snu også litt på klemmene så ikke skruene står på samme plass . Gammelt båtbygger er tips.  Det ser ut som dette er en pakkboks fra Bosvik. Om tettningene er brent kan de også klabbe ganske mye på akselen og dra med seg pakkboks rundt.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

for mye grease, fører til varmgang i hylse, det gjør at greasen stivner over tid rundt i pakkboks, pakkboks skal ikke smøres for mye, sånn omtrent hver 30-40 time gange, når pakkboks er riktig fyllt med grease skal det komme 2-3 drypp i min minst under fart, men skal være tett når båten ikke brukes, er utrolig mange som presser inn alt for mye grease i pakkboks, dette ødelegger talgpakkninger, fyller opp akselhylse så det tetter cutlesslager ved propell, da får ikke dette lageret, hylse og pakkboks kjøling fra sjøvann

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post

Men obs, uten talgpakning, men med simmerringer, skal det ikke dryppe i det hele tatt. Ellers stemmer det med å dra til et tørn et par ganger i løpet av sesongen, men ikke mer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Denne typen har simmerringer ,en hver vei. Den er normalt helt tett så lenge ringene er OK. Kan også få for lite fett........ 

jeg hadde valgt å løsne klemmflens og tatt pakkboks helt av for innspeksjon. Fort å bytte ringer. Denne typen skal ha en del fett så  det er lurt å fylle kontrollert før montering av ny fett slange. ( Det er i hylserør det ikke skal fett.... ) 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Kommer en å skal se på det i morgen, så får vi se hva han konkluderer med.

Jeg er veldig forsiktig med å ikke kjøre mye fett i den, turner litt et par ganger i sesongen.

Jeg kommer nok uansett til å bytte pakkboksen og montere en oljesmurt.

Jeg fant igjen nippelen, den så faktisk hel ut. Så rart den har skrudd seg ut før eller etter at slangen røk.

Når det gjelder nivåvakten ser jeg at den må løftes ganske høyt før pumpa starter, og stopper igjen om den løftes for høyt.

 

Link to post

Har kommet til at jeg bytter hele pakkboksen og monterer en oljesmurt en.

Fikk demontert roret i dag, trangt å komme til, men gikk til slutt. Ikke lett å skru unbrako når man ikke en gang ser skruen eller størelsen, men gikk til slutt.

Klemflensen aner jeg ikke hvordan jeg skal få til. Kjøpte lange forlengere til skralla, men får feil vinkel. Tror jeg kommer til å sette bort selve jobben med å demontere og montere klemflensen.

9AA114BC-CD74-4F67-927F-D6DDBD7763BB.jpeg.46af406f657f06f47d1af271c28b2c66.jpeg

Link to post

Da var alt demontert, gikk veldig bra, slapp og sette bort jobben.

Har tatt ut cuttles lageret også. Satt hardt, men med bajonettsag og jekkestropp gikk det. Den gikk 3cm forbi stevnelageret, så borret hull og tredde gjennom en skrutrekker med jekkestropp på.

Pakkboksen var helt tørr for fett. Ser nå at slangen for fettet har svidd seg. Masse fett i koppen, men tomt i skangen. Her må det ha vært mye varme.

Har bestilt opp oljesmurt pakkboks og nytt cuttles lager.

 

D0FD0C28-5657-4B7B-9B91-3872055CB9EC.jpeg.f0ba79db0706db5f13041109351429d9.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...