Skippern10 Startet 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2018 Det ble uheldigvis puttet tørkerull i toatellet i båten. Etter dette tar pumpen mye dårligere, dvs. den virker fremdeles men pumper tregt. Det er Jabsco Quiet Flush elektrisk toalett. Noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Jeg tror ikke du slipper unna det svaret du ikke vil ha: Demontér og sjekk. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Evt så må du finne ut hva som løser opp limet i tørkerullen. Ta noen biter av papiret (nytt) og legg i hhv vannbad, eddikbad, syrebad (radiatorrens feks) og sjekk om papiret løser seg opp bedre i noen av dem. Hvis ikke blir det vel å demontere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mix Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 (redigert) Torky tørkepapir f.eks må bare fjernes, det er seigt som f. Been there done that. Hvis du er heldig kan du forsøke med en ståltråd med bøy/krok på å få pirket det ut. Jeg endte med demontering av pumpa for å få det ut, kanskje like greit det. Å få denne skiten videre inn i resten av septik systemet var jeg lite lysten på. La rederinnen eller den skyldige være med under jobben så skjer det sikkert ikke igjen. Redigert 25.Juli.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 25 minutes ago, Skippern10 said: Det ble uheldigvis puttet tørkerull i toatellet i båten. Etter dette tar pumpen mye dårligere, dvs. den virker fremdeles men pumper tregt. Det er Jabsco Quiet Flush elektrisk toalett. Noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for å fikse dette? En tørkerull inneholder vel også en rull med papp (innerst) og denne blir det vanskelig å få vekk uten å demontere. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Pumpen har kniv så den burde egentlig svelge tørkeruller på høykant inkludert pappen. Men siden den ikke gjør det hadde jeg kokende vann i do, det hjalp en del. Se om jeg prøver noen andre triks i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Hvis det er tørkerull av typen «Torky» har den så lange fibrer at de legger seg rundt akslingen og mellom knivbladene i pumpa (ifølge forrige eier av båten min, jeg har to slike dasser ombord). Da må pumpa demonteres, fibrene fjernes og gjerningspersonen for udåden kjølhales som straff. Sitér dette innlegget Link to post
Sholsen58 Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Hadde samme problem etter denne helgen. Demonterte og gjorde rent(samme toalett). 4 skruer og tok ut pumpe, renset og satte inn. 1 times jobb. Bare å huske å få pakning, o-ring, riktig på plass. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Prøvd med OB er par ganger også det fungerer dårlig. Ikke går de i oppløsning heller, bare å få trekt svineriet ut av pumpa igjen. Nå er tilsynelatende alt i orden igjen. Slikt blir det dritt gode historier av?? Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Skippern10 Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Kjørte kokende vann gjennom tre ganger og toalettet fungerer nå som normalt igjen. Det var tørkerull typen First Price. Kan nok hende de av høyere kvalitet er verre å få bort uten å måtte demontere pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.